Jump to content

Lyddemper i Polen?


mandal

Recommended Posts

Wikipedia gir oss et slags svar.

In Poland, suppressors are not classified as "important weapon parts". Therefore, they are completely legal in all calibers, requiring no registration or permit. You can own, buy, sell, manufacture silencer. However polish Firearms and Amunition Act (art.10, p. 5) states that firearms ownership approval cannot be issued for firearms equipped with silencer or adapted to be used with silencer. This law however is not enforced, sport shooters, hunters or gun collectors own many firearms which are factory adapted to be used with silencers, and approach to suppressors in Poland is changing.

Så...

En "jeger" jeg kjenner dro til Polen med demper på børsa. Han fikk mange sure blikk, men heller ikke mer.

 

Men porkpickers informasjon hadde jeg vel stolt mer på enn wikipedia. Han kan jo fort sjekke hva som er oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kaliber av rifle tar du med deg? Nede i Europa er det mange land som forbyr våpen med "militære" kaliber, som f. eks. 9mm, .308, 30-06, .338. Kaliber som på et tidspunkt ble brukt i militære våpen. Om dette gjelder Polen vet jeg ikke, men det er verdt å undersøke.

Link to comment
Share on other sites

I følge Pawel, så er det ingen restriksjoner på kaliber som er av militært opphav.. Men fortsatt, dempere er ikke tillatt på jakt, eller å eie for vanlige jegere/sivile personer. Fengsel, og tap av våpen/ rettigheter til jakt. Vet at det hender at noen tar seg friheter når de er inne på terrenget, men det sjanser ingen polakker på. Kun utlendinger som ikke tror det er så nøye. Vet at noen turoperatører har kjøpt/leid områder hvor det har vært smurt godt og grundig for å la turistjegere være litt i fred. Generelt i Polen må man være medlem av en klubb, her må du søke om opptak og ha med anbefaling fra et medlem. Så må du betale kontingent på raske 10.000,- (avhengi av klubbens område/størrelse). Du må være med på dugnader i terrenget, utsettinger, rydding, skadedyr osv. Du vil også de to første årene ikke få skyte, kun koke kaffe, flå og bære daue dyr for de andre i klubben. Prospect.. I tillegg er klubben ansvarlig for all skade viltet i deres terreng gjør på bondens åker, ergo villsvinskader må betales ut i cash lik skadene omfang. Tenk da 300 villsvin som pløyer potetåkre... Staten i Polen gir grunneier null og nada i erstatning, grunnet dårlig forvaltning av jaktklubben/deres ansvar.. Jegereksamen i Polen er også langt mer krevende enn her til lands, og to delt. Småvilt og storvilt.. To eksamener, hver eksamen er tredagers teori, hvorav en dags muntlig. Langt mer vektlagt hjortevilt, aldersetting i felt, horn, tenner osv. Jeg er såre glad jeg er norsk for å si det slik..kunne sagt mye mer, men la dempere bli hjemme du..

Link to comment
Share on other sites

Nylig blitt agent for et dansk jaktselskap (lbjagtrejser) Og dette tema har nå blitt tatt opp både når det gjelder lyddemper og halvauto. Når det gjelder demper fikk jeg beskjed av selskapet via den polske agenten at det kan gis inntil 8 års fengsel for bruk av lyddemper i Polen. Har ikke hørt om noen som har blitt tatt for det, men mulig det skal håndheves mer nå. eller om de letter på det er usikkert.

 

Det kom også en ny versjon av våpen loven i Polen sommeren 2013. Som også svært få har hørt om. Der ble det vedtatt at det kun er lov til å ha 2 skudd i magasinet og ett i løpet på halv auto( som i Norge) Har blitt veldig populært bland nordmenn og bruke halvauto i Polen på drivjakt, mange med 10 skudds magasin. Her har jeg heller ikke sett noen som har fått kommentarer eller blitt bortvist. Men loven er slik så vil tro den dagen kommer hvor det håndheves.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...