Jump to content

Sende våpen med slekt til børsemaker?


SofaBamse

Recommended Posts

Skulle ha borret om et kammer på en 1022 fra benz til noe som ikke setter kula i bommene, og lurer pånom det er kosher å sende løp, kasse og eventuelt sluttstykke med slekt som skal forbi den veien børsemakeren bor. Vil det være mulig, eller må jeg håpe at han klarer seg med kun pipa?

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint, forutsatt at vedkommende slekt ikke har fått våpenkort tilbakekalt, eller man må regne med at vedkommende slekt ikke ville fått innvilget erver gitt behov og aktivitet. Skriv en utlånserklæring, så er alt insinuerer skjønneste orden.

Link to comment
Share on other sites

Vil det være mulig, eller må jeg håpe at han klarer seg med kun pipa?
Ingen forskjell på pipe og hele våpenet ved utlån, men med utlånserklæring er begge deler problemfritt slik razumny beskriver.

 

EDIT; Liten presisering, for å låne halvautomatiske (10/22 er halvauto, hvis jeg ikek husker feil?) jaktvåpen må låntaker ha våpenkort på et jaktvåpen (uansett mekanismen) jf. våpenrundskrivet pkt. 3.11.1

Link to comment
Share on other sites

Der bomma jeg litt ja; ettersom 10/22 er et halvautomatisk våpen, godkjent til jakt, må slekt ha våpenkort på jaktvåpen, cfr. Politidirektoratets Rundskriv 2009/009:

 

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle slik:

...

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

 

Kilde: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf side 47

Link to comment
Share on other sites

Det tok jeg som en selvfølge. Jeg mener selvsagt ikke at man ikke skal ha utlånserklæring for våpendeler; det skal man. Men som sagt, pipa kan jo ikke være halvautomatisk. Derfor mener jeg det må være stuerent å sende med pipa (med erklæring), selv om børsa er halvauto.

Link to comment
Share on other sites

§ 2.Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

 

§ 9.Våpenkort eller utlånserklæring skal på forlangende av politiet vises frem for kontroll. Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon. Har han ikke kort eller utlånserklæring på seg under kontroll, skal politiet ta skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon i forvaring inntil kort eller erklæring er forevist, med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg.

 

Konklusjonen blir altså: Du må sende med slektningen utlånserklæring selv på bare pipa...

 

- rogsom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...