Jump to content

Ladedata 6.5x55


ansugr

Recommended Posts

Hei!

Noen som har brukt Norma 217 i kombinasjon med swift A-frame 140grains og kan tenke seg å dele erfaringer og ikke minst ladedata?

Finner svært lite data på Norma 217.

De var utsolgt for alt annet krutt så derforble det 217

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da bør du begynne lavt og jobbe deg oppover.

 

Dette kruttet er vel en erstatning for MRP2 og jeg tror ( uten noen som helst garanti !!!!! ) at du nok kan lade denne kula opp mot 52 grains.

 

Begynn betydelig lavere og jobb deg forsiktig opp OG SJEKK for trykktegn!!

 

Når man ikke har approberte ladetabeller er man på et hvitt område på kartet og all mulig forsiktighet må utvises!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg forstår. Jeg er helt fersk i ladegamet så jeg er litt "redd" enda:-)

Det er vel litt tregere enn mrp2 etter det jeg har forstått.

Kan 47 grains være en fornuftig start? Er vel ikke bra med for lite heller.

Takk for svar!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vent til du får kjøpt krutt med kjent ladedata er mitt råd. Er du blodfersk vil du sannsynligvis ikke kjenne igjen trykktegn og da blir det hele fryktelig bingo. Etter noen tusen ladninger anser jeg ikke meg selv kapabel til å avsløre trykktegn og holder meg på moderate ladninger som gjør jobben. De siste m/s venter jeg enda med til jeg selv mener jeg skjønner 110% hva jeg driver med.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk!

Da er Norma Mrp bestilt så da blir det å følge ladeboka utg7. Da er jeg nok på trygg grunn.

Rart det ikke finnes mere info om 217-kruttet. Norma burde vel utarbeide ladetabeller for det de produserer sånn at det er lettere å selge. Mulig det er jeg som er dårlig til å lete da...

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt da overskrifta passar fint til mitt spm..

 

Eg er ein fyrstegongslader og trenger ein bekreftelse på at eg har korrekte ladedata.

 

Skal lade Sierra 120gr HPBT match king, og Norma Oryx 10.1gr

Har kjøpt Vithavuori N-160, og planlegg å bruke dette kruttet på begge kulene.

 

Oryx´en er oppført i Ladeboka med denne krutttypen så den er ganske grei, minimum 42grain maks 44 grain.

Sierra´en som er oppført i ladeboka heiter ProHunter, og eg er litt usikker på om eg kan bruke ladedataen som er oppført, min 46 grain maks 48 grain.

Har funnet ladedata på laupa sine sider: http://www.lapua.com/upload/downloads/b ... ed9eng.pdf" target="_blank

Her er den samme kula som eg har valgt oppgitt med min 45,8grain maks 50,7 grain. Dei fleste ladningen som er oppført i ladeboka er 2 grain i forskjell frå min til maks. Men Laupa sine data på denne kula er 3,9 grain. Nokon formeining om kva data eg skal følge på sierra kula?

 

Planen min er å lage testladning med 42grain på Oryx. Sierra´en planlegg eg å starte på 46grain. Evt øke med 0,5grain i intervaller dersom det ikkje er nokon teikn til høgt trykk.

Høyrest dette greit ut?

Link to comment
Share on other sites

Rart det ikke finnes mere info om 217-kruttet.

Det er egentlig ikke så rart at du ikke lett finner data for dette kruttet til 6.5x55.

Det er rett og slett for tregt! Uten at jeg har sjekket og vet, så er jeg ganske sikker på at du kan fylle hylsa helt uten å få overtrykk med ei 140 gr kule. Å begynne lavt er helt meningsløst.

Jeg ville brukt maks data for MRP + litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Er helt fersk på området så jeg vil lade litt med MRP først for å bli kjent med det og så får jeg se om jeg bruker 217 til treningsskudd etterhvert når nybegynner-spenningen har avtatt litt:-D

Takk for råd!

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Rart det ikke finnes mere info om 217-kruttet.

Det er egentlig ikke så rart at du ikke lett finner data for dette kruttet til 6.5x55.

Det er rett og slett for tregt! Uten at jeg har sjekket og vet, så er jeg ganske sikker på at du kan fylle hylsa helt uten å få overtrykk med ei 140 gr kule. Å begynne lavt er helt meningsløst.

Jeg ville brukt maks data for MRP + litt ekstra.

 

 

Her passer det med berømte siste ord:

"Det er umulig å overlade disse patronene"

Link to comment
Share on other sites

Rart det ikke finnes mere info om 217-kruttet.

Det er egentlig ikke så rart at du ikke lett finner data for dette kruttet til 6.5x55.

Det er rett og slett for tregt! Uten at jeg har sjekket og vet, så er jeg ganske sikker på at du kan fylle hylsa helt uten å få overtrykk med ei 140 gr kule. Å begynne lavt er helt meningsløst.

Jeg ville brukt maks data for MRP + litt ekstra.

 

 

Trådstarter er en helt fersk hjemmelader og da tror jeg ikke det er verdens beste råd.......................... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt noen skudd 46grain og 46,5 grain MRP og swift A-frame 140g.

Chrony'n viste ca 800-815 m 46,5grain.

Det gikk jo fint så jeg regner med å teste 47 grain senere en dag.

Ladeboka 7 oppgir 47 grain max mens Normaboka fra 2004 oppgir 48 grain max. Er det vanlig med forskjellige oppgitte ladedata som det?

 

Rifla er en S&L classic DL 6,5x55/338wm med Hausken Jakt og ikke kappet løp.

Trijicon 3-9x40 og trijicon 2,5-10x56

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det kruttprodusenten angir innestår de for - følg det.

 

Feil i ladedata kan nok forekomme. Hvis du kommer bort i noe som virker suspekt så gjør du følgene: Fingrene av fatet! Ta kontakt med kruttprodusenten via deres hjemmeside for klarifisering.

Stol ikke på "eksperter". Hjemmeladere er en blanding av Mor Theresa og Kim Jung Un :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...