Jump to content

Presisjonsproblem 200str


ladebenken

Recommended Posts

Hei

 

Sliter med kombinasjonen Sauer 200str og Swift scirocco II 130gr. Løpet er et 67/19 sauer løp, som er gjenget for lyddemper. Bruker 10nm på løp og 4,5 på skjeftet, skjeftet er et McMillan SSG 3000.

 

Jeg testskyter ladninger på 220m, med matchkuler er det ikke uvanlig med 20-25mm/5skudd på denne avstanden.

 

Med Swift kula er det noe merkelig som skjer, det første skuddet er alltid ei skikkelig "flue". Den siste ladningen jeg testa, hvor jeg hadde endra settedybde fra tidligere forsøk ga resultatet: 1 skudd 10cm til høyre for resten av samlingen, de resterende fire skuddene sto på ca 25mm. Det første skuddet står ALLTID et stykke til høyre fra resten av samlingen?????

 

Har forsøkt å skutt en samling med treningsammunisjon først, for å utelukke skytterfeil, de samler normalt.

 

Jeg skjønner ingenting, men sta som jeg er så vil jeg ikke bytte kule... :roll:

 

Jeg har prøvd:

-Forskjellige kruttladninger, dog bare N-15.

-Forskjellige settedybder, 0,5mm til 2mm friflukt.

-Vektsortert kulene

-Kontrollert at settedybde er lik for alle fem.

-To forskjellige lotter med kuler.

-Pussa løpet skikkelig med forrest skum.

 

Hylsene er trimmet og glødede Lapua hylser.

 

Kan nevnes at kulene samler godt i min Remington med LW pipe.

 

Noen gode ideer, eller forslag? Alt mottas med takk, for jeg holder på og bli gal.. :evil::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken Chiefen :lol: Skal gjøre et forsøk til, samler dem ikke da så bytter jeg. Vet bare ikke hvilken forandring jeg skal gjøre..

 

Boble: Vanlig Scenar 139gr og A-max 140gr, men når du nevner dette med coatede kuler, kan noe av samme fenomenet komme av at Scirocco "mantelen" er av rein kobber, mens scenar og diverse andre kuler sin mantel er av en kobber legering av noe slag?

Link to comment
Share on other sites

Litt inspirert av boble her tenkte jeg at det kanskje kunne være noe i dette, lada opp to ladinger og stakk ut.

 

Vel, det resulterte i den beste samlinga sauern har skutt med problemkula.. Eneste forskjellen fra tidligere var at det siste jeg skjøt med igår var denne kula. Tidligere har jeg skutt en samlig med treningsammo for å sikre at jeg er på skiva, kjedelig og bomme når man skal teste ny ladning, det gjorde jeg ikke idag. Vel, det ser jo ut til at det kan være noe i dette, eller var det bare tilfeldigheter?

 

220m.

 

dee7c975-e00e-4d72-8c6d-a76cc94adf7a_zpsfdc0dedc.jpg

 

Ikke noe særlig super samling, men er da inne på noe, tilsvarer vel omtrent 20mm/100m.

Hadde ikke kulene kosta 7kr/stk skulle jeg lada 10 like skudd, skutt fem, så skutt en samlig med scenar før jeg skjøt siste fem.

 

Kommer til å lade en del skudd for trening og kulebane verifikasjon, da finner man raskt ut om dette er til å stole på, eller om man må finne seg en annen kule. Svært fornøyd med hvordan denne oppfører seg i dyrene av de jeg har skutt med de. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...