Jump to content

Hva slags gamle våpen er dette?


Jeger56

Recommended Posts

Hei

Min bror har kjøpt et gammelt våpen på en brukthandel for pynt, men så spør han meg om jeg veit hva slags våpen dette er, men jeg har ingen aning. Er det noen i forumet som kan finne det ut fra disse bildene?

20140420_231110_zpsd0ae43ca.jpg

20140420_231123_zpsea02f177.jpg

20140420_213349_zpsec690dcb.jpg

20140420_231209_zps0b4bc591.jpg

20140420_231247_zps3e5bdc70.jpg

20140420_212822_zps83343589.jpg

 

Og når jeg først er her, så har jeg selv en gammel "rolling block" hagle (ihvertfall så passer en haglepatron cal. 16 i kammeret). Denne har ingen andre synlige merkinger en "H. MYKLEBUST NORDFJORDEID" på løpet ikke engang nr. Hva er dette, Remington? Kongsberg? ??

20140424_181511_zps3366f9c0.jpg

 

 

20140424_181327_zps8175bdfa.jpg

20140424_181043_zps84db36d7.jpg

20140424_182007_zps4fd73ee2.jpg

 

PS : Alle bildene står rett vei i fila mi, men noen snur seg opp ned ved overføring til Kammeret, men dere ser vel hvorledes de ser ut likevel.

 

Fikset bilde-tag'ene (bildetsadresse) for deg -mS

Link to comment
Share on other sites

Børse nr 1 er et perkusjonsgevær. Mest sannsynlig et sivilisert militærgevær. Merkene på underbeslaget kan muligens gi pekepinner dersom rette folk får sett dem.

 

Rulleblokken kan være Kongsberg men kan også ha annet opphav. Det kan du finne ut ved å sjekke hvor Myklebust'en kjøpte kassene sine.Start med å se etter stempler.

K med krone over er Kongsberg. ELG er Liege i Belgia.

Mange børsemakere fikk navnet sitt gravert på våpnene de solgte. En annen børsemaker fra Nordfjord het Tenden. Han finner du litt om i en annen lenke her på Kammeret (viewtopic.php?f=6&t=21778)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene,

«Divesupt» mener at merkingen på underbeslag kan gi en pekepinne dersom «rette folka» fikk sett på dem, men hvem er de?? Hvor starter jeg å søke / henvender jeg meg? Er det kanskje ikke ett «vanlig gammelt gevær»? «Divesupt» antydet også at det mest sannsynlig er et sivilisert militærgevær. Norsk militær? Tidlig Kongsberg modell?

Angående «rolling block» så har den ingen andre merker en "H. MYKLEBUST NORDFJORDEID" på løpet, jeg finner ikke engang våpen nr. Det eneste stedet det kan være mere merking må da være under forskjeftet, og det får jeg ikke av. Det sitter så godt fast at sporet i skruen blir ødelagt. Ene skruen i låskassen er allerede ødelagt, sannsynligvis i et forsøk å demontere børsa (ikke av meg), alle skruer sitter som om de skulle vært sveisa. Men på de Kongsberg «rolling block» våpna jeg har sett så er det en sleide/låseskive på venstre side av kassa, men ikke på denne. At denne er merket med "H. MYKLEBUST NORDFJORDEID" på løpet, betyr det bare at det er han som har importert/solgt dette våpenet og at det er en «ren» Remington?? Men ville ikke Remington da ha merket det med sitt stempel og våpen nr. ??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du legger bildene inn på Svartkrutt.net sitt forum og spør hvilke våpen det er så dukker nok "de rette folkene opp :smile:

 

Låskassevariasjoner:

 

a>

 

(Her skulle det dukket opp et bilde av 7 forskjellige låskassevariasjoner, men slik gikk det ikke nei........)

En pm med tips om hvordan man setter inn bilder mottas med stooor takk :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt mer om rullebokken, neppe en Kongsberg. Under ligger en lenke med informasjon og bilde av RB haglene som ble laget på Kongsberg.

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Hagle ... id=HAG0001" target="_blank

Låskassen din er laget originalt for for hagle. Du ser det på "humpen" over der hønebolten sitter. Riflekassene mangler den humpen.

 

Edit: Du ser forskjellen fra Kongsberg veldig godt på avtrekkerbøylene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...