Jump to content

Slug på ettersøk av villsvin?


seawolf

Recommended Posts

Har vært en par turer til Skåne, men er i utgangspunktet helt grønn på villsvinjakt.

Vi har hatt et par ettersøk etter påskutt svin, og med tanke på tette maisåkrer og tett kratt forøvrig, hvordan ville en dobbeltløpet hagle med slug gjort seg?

(vi snakker da om ettersøk i dagslys og i tett vegetasjon og hold fra 0 til ca 15 meter)

 

Grunnen til spørsmålet er at i Namibia i 2011 hadde vi ettersøk på påskutt løve, og gårdeieren (en meget rutinert kvegfarmer og jeger av tysk herkomst som hadde lang erfaring med dette) tok med sin o/u Beretta ladet med grove buckshot i ene løpet og slug i det andre.

Effektivt mot store katter i slike situasjoner ifølge han.

 

Villsvin har jo en noe annerledes pels enn løver, og beinstrukturen i skallen er vel også noe heftig med tanke på skudd rett i fleisen.

Alikevel burde slug på kort hold gjøre susen?

Ei hagle er jo også et uhyre raskt og hendig våpen å få i stilling når det snakkes om sekund og særs korte hold som en sannsynligvis vil få på ettersøk av påskutt villsvin?

Hva sier dere "grisegutter/og jenter? " med lang erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror siste taler har rett.

Ellers mener jeg at hvilket som helst våpen av rimelig kraftig kaliber og som man er istand til å få i skytestilling fort, egne seg til ettersøk på villsvin.

Ved siden av enkeltløpet hagle med slug, så vil også hvilket som helst big bore kaliber funke bra.

 

Ei halvauto hagle med slugs gir deg muligheten til flere raske skudd, men en del av dem trenger et langt løp for å fungere.

Ei Baikal dobbeltrifle i 45-70 og tunge kuler kan være et billig og godt alternativ :)

Link to comment
Share on other sites

På eventelle andre ettersøk her i kongeriket brukes aktuell jaktrifle.

Rifle med stort sikte for nattjakt er ikke er den optimale riggen for søk etter påskutt villsvin (om det skulle skje) i tett maisåker.

De som har ruslet gjennom en slik vet hva jeg snakker om, og får du en sint galte i fanget da, skjer ting fort og på kloss hold.

 

Men om dobbeltløpet hagle er forbudt til slikt ettersøk i Svealand er jo temaet uaktuellt....

Å kjøpe noe nytt til noe som kanskje aldri kommer til å skje blir ikke aktuellt.

Men hagla står der og slugs er det i skapet, slik kom tanken.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere hadde jeg med meg min SKB halvauto hagle med slugs om evt skadeskyting på svin skulle skje.

I de senere år har jeg tatt med meg min 375 Ruger til både bruk som backup våpen og til evt ettersøk.

 

Jeg vurderer sterkt om jeg skal kjøpe meg en Baikal dobbeltrifle i 45-70 for litt moro og ettersøk :)

Den koster ikke mer enn 7000 kr +evt litt børsemakerarbeid for å fikse litt på avtrekkerne.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke få meg over i angremodus nå Trond :oops:

 

Har jo gamle Rugerpurka i 35 Whelen med 2,5-10x42 Leica og retikkel #1.

Spørs om det blir løsningen, eventuellt et x1 sikte av noe slag.

Kikka gjennom en Trijicon Accupoint 1-4x24 nylig, og til slikt bruk kunne det vært et ypperlig alternativ.....

Enkelt å bytte sikter på Ruger takket være spor i låskassa og standard ringer.

 

Ikke noe hastegreier dette her, men en skal jo ha noe jaktrelatert å gruble på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks...ser i den tråden du refererte til at jeg har spurt om akkurat det samme der :oops::oops::oops:

Ja ja...når en begynner å nærme seg 70 så får en håpe på litt romslighet og forståelse av kammermedlemmene.

(men jeg er ikke helt klar for kryssord og frimerker ennå... :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Intet problem! :D Jeg tenkte bare å gjøre letingen enklere. Forresten at man spør dobbelt er menneskelig, normalt og det gjør vi alle iblant, jeg og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...