Jump to content

Confit de villgås?


boble

Recommended Posts

Her om dagen snublet jeg over en gås som hadde gjemt seg i fryseren. I et anfall av kreativitet tenkte jeg å lage confit av den, men de oppskriftene jeg finner på nett bruker tamgjess eller and, som er betydelig fetere.

 

Er det noen andre som faktisk har prøvd å confitere villfugl og som har en oppskrift å dele? :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får svare selv, siden ingen andre ser ut til å ha prøvd dette... :-)

 

Confit de canard er kort fortalt saltet og krydret and kokt i sitt eget fett. Det passer visstnok både som snacks og middag, men personlig går jeg for førstnevnte.

 

Problemet med flådd villfugl er fett, eller mangelen på sådan, men heldigvis selger Ultra andefett på glass fra Holte gård.

 

Gåsa jeg tilberedte var en ungfugl, skutt med rifle og flådd fordi den hadde lus, så den var uansett ikke kandidat til helsteking. Jeg skar ut og gned inn lår og brystfileter med knust hvitløk, pepper, rosmarin og timian, før jeg tørrsaltet dem i 14 timer. Så skrapte jeg av saltet, skar filetene i grove terninger, dekket med ca 350 g andefett og litt olivenolje (dels fordi det var lite andefett, dels for å tekkes husets vordende kardiolog) og to laurbærblad, før jeg kokte på veldig svak varme til kjøttet falt av beina. Til sist la jeg kjøttet på glass, helte kokefettet over og skrudde på tette lokk.

 

Og resultatet? Saltkjøtt med mye krydder kokt i eget fett kan jo ikke gå galt, så jeg har fått en ny favorittsnacks. Neste gang skal jeg salte litt kortere, evt vanne ut, men det er ihvertfall sikkert at jeg skal prøve igjen i august. :-)

Link to comment
Share on other sites

http://ceciliesmat.no/kyllingconfit/

 

Jeg har denne oppskriften bokmerket i påvente av å få tak i andefett og anledning. Kylling er jo heller ikke fet i likhet med din gås. Som det står i oppskriften her kan alt mulig konfiteres og alt som er kokt/trukket/stekt eller hatt annen befatning med olje/fett er jo godt. Desto mere usunt desto bedre smak :-)

 

Har kardiologer rundt meg i hverdagen jeg også, dog ikke hjemme. :-D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har syslet en del med dette, og må si det er den definitive favorittmåten å tilberede gåsa. Bruker det jeg kan redde av fett fra gåsa (tar alle biter med fett og koker ut i ei jerngryte), vakumerer brust og lår i dette fettet og confiterer i vannbad på tett oppunder kokepunktet i 3-4 timer. Blir fantastisk mørt og saftig, selv bryst fra voksen gås blir festmat.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Liten digresjon, men det fettet er så utrolig godt. Når man først lager forskjellige kjøtt med confit så husk å lage ovnstekte poteter med andefett også. Trengs ikke mye og blir de beste potene du kan tenke deg. For eks hvis jeg lager andebryst i panna så bruker jeg fettet til potene etter turen i panna.

 

Har også spist confitert lammelår i andefett, NYDELIG.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...