Jump to content

Leupold VX6 vs Zeiss Diavari V vs ....


ko-stens

Recommended Posts

Jaja, når man ikke gidder jobbe med rettinger (eeegenlig avspaserer jeg jo før påske nå!), kan en jo titte litt på problemsiktet mitt, Leupold VX6'en jeg kjøpte før jul. Det er en 2-12x42 (ret 4 m lys, ikke-medforstørrende), som jeg ikke har klart å få helt skarp på banen. Har ikke hatt tid til å prøve ulike justeringer/løsninger på banen, så jeg endte med å sette den på rifla for å se ut gjennom stuevinduet om jeg kunne klare å få den skarp mot ulike mål fra ca 15 - 150 meter.

 

Begynte å skru siktet skarpt mot et fotballmål ca 100 meter unna. Det skal jo være paralaksefritt da, og da betyr det vel at både mål og retikkel står riktig i forhold til hverandre. Retikkelet ble skarpt med dioptrijusteringen, og da var målet i boks. På 15 meters hold og i nærheten var det en annen saga, men det er vel ikke annet å forvente.

 

Deretter kom jeg på at jeg kunne jo glane i Zeiss Diavari V'en (2,5-10x50 med ret 40 - medforstørrende og lysprikk) og sammenligne skarpheten på ulike avstander og se om denne var i samme gata. Har jo ikke hatt det minste problem på banen her. Den virker jo helt suveren i forhold der. Jeg syntes den var klarere på ulike avstander og langt fra så følsom som Leupolden. I test ville jeg kåret Zeissen som den klare vinneren her.

 

Deretter lot jeg rifla ligge i fred og la siktene ved siden av hverandre, begge med 10x som forstørring. Siktet på et trafikkskilt og glante gjennom. Merkelig nok virker Leupolden lysere enn Zeissen, men sistnevnte gir, synes jeg, hakket klarere kontrast og helt klart bedre fargegjengivelse. Det er et "hardere" og mer fargeløst/unaturlig bilde i Leupolden. Men du verden så god den egentlig virker likevel.

 

Litt grubling, og så fant jeg et par, tre bjørker ca like langt unna i motlys. Her også var Leupolden lysere, men himmelen var mer riktig blå i Zeissen. Begge viste selv de minste kvistene greit mot bakgrunnen.

 

Tenkte ikke på "bildeforvrengning", eller hva nå en kan kalle det, men tidligere, sammenlignet med en Zeiss Classic, bøyde VX'en lyktestolper litegrann på avstand, mens Classicen ikke gjorde det, og da gjør neppe Victoryen det heller.

 

Alt i alt var jeg fornøyd med begge, men den gamle Zeissen er et greit hakk over, synes jeg. Synsfelt tenkte jeg ikke på, men her er Leupolden klart bedre, med ekte 2x. Trenger ikke doktorgrad for å vite det, når Zeissen er mer 3x enn 2,5x.

 

Til slutt ramlet en ny idè i hodet på meg. For ikke lenge siden kjøpte jeg en billig-dorull til jentungens salongrifle på Ebay, en Simmons Predator Quest 4,5-18x44 (eller muligens 42). Løp nedi kjelleren og hentet den. Tok først vekk Zeissen og deretter Leupolden. Joda, helt klart mye dårligere i motlys. Mer diffust/tåkete bilde, men likevel rimelig skarpt. Selv i motlyset så jeg faktisk også de minste kvistene. Fargegjengivelsen var så som så, med til dels feil farge på himmelen. Mot trafikkskiltet var det bedre, men fremdeles noe "tåkete" bilde. Likevel er det faktisk nokså skarpt. Ser bra med detaljer gjennom det, og jeg var overrasket over hvor lite forskjell det egentlig er mellom denne og de to andre. Det verste med Simmonsen er at den er så pinlig nøye på øyeplasseringen at en millimeter utenfor, og bildet er borte. I tillegg er det dorull uansett forstørring. Nå kostet ikke dette mer enn i underkant av to tusen ferdig fraktet og momset, så en kan jo ikke forvente så mye av det. Passer nok helt greit i normale lysforhold til å skyte marihøner. Fikk jo ti skudd på en femkrone på 70 meters hold med det sist jeg var på skytebanen, montert på jentungens Rem 597, så det funker til sitt bruk.

 

En høyst uformell og ufagmessig test, men det er jo litt moro å sammenligne litt da.

 

Konklusjonen er i hvert fall at "gamlefar" slår jyplingen VX6 på det meste... :-)

 

Så får jeg håpe at jeg får til å finjustere fokus på VX'en neste gang jeg er på skytebanen. Dersom den er så "hårsår" som den virker, og uten at det er noe galt med den, vil jeg ikke anbefale den til noe annet enn til bruk som dørhåndtak eller noe. Det er jo nokså merkelig at dioptrijusteringen er så følsom og at Zeissen er så skremmende mye bedre akkurat her. Håper jeg tar feil...

 

De tre musketerer:

 

20140414_160942_zps92f0836d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig test :D

 

når Zeissen er mer 3x enn 2,5x.
Jeg har inntrykk at disse victory-siktene får dorulleffekt fra 1,1 ganger minste forstørring, så synsfeltet blir ikke større om du skrur ditt under 2,75x

 

Unntaket er Varipoint 1,1-4x24, som jeg antar de bare har mekanisk sperret for å unngå dette.

Link to comment
Share on other sites

Brukserfaringer er alltid spennende, og ble litt inspirert av innlegget ditt.

Testet i litt lignenede forhold som du da beskriver, men da med disse; VX 6 3-18x50 vs Zeiss HT 3-12 x50 vs Zeiss Victory 4-16x 50. Finner de samme resultatene hva angår lys og fargegjengivelse, bortsett fra at HT er suveren på lystransmisjon etter min mening. "dorulleffekten" er minst på HT, deretter Victoryen og så VX 6, men absolutt ikke ille. Når jeg legger vekk kikkerten i 5 min, så synes jeg den ikke har nevnte effekt faktisk. Nå var jo problem spørsmålet, slik jeg oppfattet det, paralaxejusteringen på VX 6'en. Jeg finner ikke samme utfordringen. Synes faktisk den er relativt lik de to andre vedrørende fokusinnstilling. Justeringshjulene er noe bedre på Zeiss'ene men ellers relativt lik i å finne fokus.

 

Alt i orden med kikkerten din ?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Aha, det vil jo i så fall forklare fenomenet. Har testet litt videre, vedr vx6. Sammenlignet med en Swarovski 4-16x50 pv-II med lys og praralaxe. Da med fokus på lystransmisjon, fargegjengivelse, "vidvinkel effekt", motlyseffekter, og kontastering/ skarphet. Vx 6'en er iallefall ikke dårligere. Og justering for fokus/ bildeskarphet er fortsatt helt på høyde. Sjekket også mot en Henshold 4-16, Zeiss 6-24, PM II 3-20 Leupolden er nok ikke helt på høyde her, men dette er kun ved direkte sammenligning. Legger en vekk kikkertene og så ser i de, så fanger iallefall ikke øyet mitt opp, så altfor store forskjeller. Vx6 3-18 er absolutt en god kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...