Jump to content

Salong for de minste.


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg har en cz 452 varmint med Leupold 3-9 og demper. Grei nok til mitt bruk selv om avtrekk kunne vært bedre. Junior er for liten til at den er grei å skyte med. Jeg har vurdert å kjøpe ei billig brukt salongrifle og kappe stokken brutalt. Men skal det være billig er det gjerne elendig kikkert eller åpne sikter (i og for seg ikke dumt for en nybegynner) og ikke demper. Jeg bor slik til at det er greit å skyte like ved huset men liker ikke at andre skal sjeneres av min skyting så demper vil jeg ha. Et annet minus ved å kjøpe er at det opptar en plass i garderoben som jeg strengt tatt ikke har, samt at det koster meg gebyr. Jeg heller derfor mot å kjøpe en trestokk til børsa jeg allerede har og kappe denne. Mulig må pistolgrep modifiseres noe mtp avstand til avtrekkeren. Har ikke undersøkt pris ennå men går ut ifra at det er uforholdsmessig dyrt. Ser at en del kjøper mer eller mindre "tøffe" plastikkstokker til sine 452'er men det spørs vel om disse vil selge trestokken. Tips eller synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en 452 America denne har rett stokk og slank pipe. Går så det griner. Kapp stokken og monter justeringsløsning. Det funker. Guttungen er 12 og har brukt sangen siden han var 8. Snart tar nestemann over.

Skal gjøre det samme med en .223.....

Link to comment
Share on other sites

Å lære å skyte med skur og korn er en viktig del av en god barneoppdragelse. ;-)

 

Jeg sitter med litt det samme dilemmaet, eldstemann ble nettopp seks og det er på tide å oppgradere fra luft til salong. Enten kan jeg kjøpe noe billig og kaste om noen år, eller så kan jeg kjøpe nytt skjefte fra cz. Etter at jeg fant rust på en Marlin som enda hang i butikken ble det på en måte avgjort... Annenhåndsverdien til en beskåret Toz tipper jeg er ca den samme som den til et kappet 455-skjefte. Ifølge Landrø er låskasser og skjefter på moderne cz45* så godt maskinert at man ikke behøver å bedde, og prisen ligger rundt 1000 kr for skjeftet alene.

 

Det eneste som mangler er at jeg må klekke ut et godt system for å kunne forlenge kolben. Planen min pr i dag er å bore inn hull for to 8 mm bolter bakfra, kappe et stykke av kolben, lime boltene i biten med kolbekappa og bore inn, forsenke og lime muttere for settskruer fra høyresiden. Da kan jeg justere lengden og evt sette inn den kappede biten etterhvert. Om det blir pent er en helt annen sak... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Forrige taler har gjort det riktige. Det er ikke lett å få tak i eller justere på vanlige stokker.

 

Jeg kjøpte en billig Rem 597 halvauto til jentungen min. Kappet stokken 5 cm slik at lengden passet, men pistolgrepet passer jo ikke uansett. Det blir for langt frem til avtrekkeren. Fjøra mi har løst det ved ikke å holde i grepet, men heller ta tommelen mot avtrekkerbøylen og trekke av riktig. Dette er umulig å gjøre for frihånd, men går helt greit med tofot, noe jeg også har satt på.

 

Det er for øvrig ikke lett å få gjort det så billig som fy. Jeg ga to tusen for rifla med sikte, kostet på sju hundre eller så for bedre avtrekk og fikk gjenget og satt på demper. Dette kostet en tusenlapp. Med andre ord ble det nærmere fire tusen for den lusne ekvipasjen. Men flisa skyter som bare det hun, og jeg treffer fluer på 70 meters hold med den selv. Har satt på et større sikte enn det som var på da jeg kjøpte den, og det er hakket bedre optisk, selv om dette ikke akkurat er top of the line heller, en Simmons Predator Quest 4,5-10x42 (eller var det 44, mon tro?).

 

Skal du gjøre det billigst mulig og slippe å utvide "varebeholdningen", er nok det å lage en stokk selv som kan være den beste løsningen. Og så tar du vare på den gamle stokken. Da kan du bytte om når det passer.

 

Her er jentungen min sin:

20140414_145633_zps9a3f9ae1.jpg

 

Har tapet på den biten jeg kappet av, slik at det er enkelt for meg å bruke den og. :-)

Link to comment
Share on other sites

Har gjort akkrat det du tenkte. Laget en korts stokk, der pistolgrepet er justert etter en liten hand :)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=93620

 

Om du mente meg så ja, ideen er stjålet fra den tråden. :-) Men jeg tenker at det er bra å kappe ut et stykke som kan settes på plass senere. Problemet er å få overgangen mellom stykkene pen.

 

Jeg har ikke noe verksted hvor jeg kan spikke så mye hjemme, og jeg er stygt redd timelønna hadde blitt lav om jeg skulle gjort et skjefte fra grunnen av. Men det du fikk til så jo veldig bra ut. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat salong, men ta en titt på luftgeværene izh 60 eller izh 61.

Perfekt til smårollinger og til plinking på gårdsplassen. billig, veldig presist, veldig lett, justerbar kolbe. Tar ingen plass i jaktgarderoben. Nevøen min maser fælt om å skyte med "det tøffe" luftgeværet hver gang han er på besøk. Var på "snøball jakt" med han i går. (masse snøballer festet på greinene i ei buske :) ). Liggende med tofot og kikkert så treffer han veldig godt på 10-20 meter.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort akkrat det du tenkte. Laget en korts stokk, der pistolgrepet er justert etter en liten hand :)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=93620

 

Om du mente meg så ja, ideen er stjålet fra den tråden. :-) Men jeg tenker at det er bra å kappe ut et stykke som kan settes på plass senere. Problemet er å få overgangen mellom stykkene pen.

 

Jeg har ikke noe verksted hvor jeg kan spikke så mye hjemme, og jeg er stygt redd timelønna hadde blitt lav om jeg skulle gjort et skjefte fra grunnen av. Men det du fikk til så jo veldig bra ut. :-)

 

 

Jeg lagde stokken i full lengde først, så kappet jeg av 2 biter som jeg kan forlenge stokken med senere :-)

Stokkener av gran og lakkert etterpå, så sømløse overganger kan ordnes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...