Jump to content

Farging av stokk


Jeger'n

Recommended Posts

Har raspa,pussa og banna meg gjennom vinteren og står med et emne til ny stokk for min kjære lille Sako Vixen. Der har det etter hvert kommet fram at det er ganske stor fargeforskjell i veden. Billig enkelt nøttetre, som er temmelig lett, noe som var min tilnærmet eneste forutsetning ved valg av plankebit.

 

Fuktet:

vixen-redigert-06-1200.jpg

Ved fukting for at veden skal reise seg før neste finpuss, så synes det veldig godt, og jeg vil gjerne forsøke å farge de lyse delene av stokken litt slik at forskjellen blir betydelig mindre. Det er mest framtredende på høyre side av stokken, og jeg liker det ikke.

 

Ikke fuktet:

vixen-redigert-07-1200.jpg

Noen som har vært borti noe liknende og forsøkt seg med metoder som har funka?

Jeg har laget en stokk til av plank som var tilnærmet lik den mørke delen her og den ble såpass mørk ved oljing, at jeg ikke ønsker den nevneverdig mørkere. Derfor er det ikke noen god ide å farge hele stokken så mørk som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Til å være billig enkel valnøtt synes jeg at du har vært heldig. Bruk treolje med fargepigmenter, f.eks alkanarot (også solgt som raudolje her inne). Oljen og fargen vil trenge inn i treet, og fremheve strukturen, og skape dybde. Skal du ha det mørkt og kjedelig. Kjøp herdins pulver i ønsket farge. Beis til ønsket nyanse.

Selv bruker jeg egenprodusert stokkolje basert på røtter, lin, terpentin, og sikkativ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Herdins pulveret er vel ment for å blandes med vann. Aldri prøvd det i linolje.

Dersom du mener vannbeising i flere lag, tror jeg olje med pigmenter vil trenge dypere inn, og skape spill.

Dersom trådstarter bare vil ha en mørk stokk, er nok spritbeis et godt alternativ.

Ikke mitt valg, da jeg trives med tre. Ser potensiale i den stokken :wink:

 

Dog er ikke fiberrettningen gjennom pistolgrepet helt etter min smak :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha litt mer farge på den lyse delen på fortreet, for øvrig ønsker jeg ikke mer farge enn det oljen vil gi på resten av stokken. Dette gir ikke stokken mindre struktur enn om jeg har fargestoffer i olja. Ved kun å bruke olje så vil ikke skillet mellom mørk og lys del bli mindre.

AD vedretningen i pistolgrepet, så oppdaget jeg den litt seint. Var utrolig lite struktur å se i den veden før den ble pusset og jeg bomma litt der (også). Har forsøkt å forsterke i forhold til det. Borret to hull forfra under beddinga til tangen, gjennom pistolgrepet og inn i kolben og satt inn gjengestenger sammen med beddemasse. Dette skal holde i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en del poser med diverse Herdins liggende og gjorde noen teststrøk med ulike farger og blandinger av farger på en nøttetrebit jeg hadde. Fant ut at ca 50/50 av lys valnøtt og mørk valnøtt ble sånn rimelig greit. Med Herdins store utvalg av farger ville jeg sikkert kunnet finne en som passa også, men litt miksing av pulver er helt kurant. Blanda med kokvarmt vann og lot det stå til romtemperatur før påføring. La på et strøk med stor skumgummibit, slik at jeg skulle slippe mange drag fram og tilbake og ujamn metting av treet. Dro helt inntil den årringen der kontrasten oppstod. Deretter tørking i 12 timer og så pussing for å fjerne det som ble liggende "oppå". Det hele syntes nå noe mørkere enn resten, men med et lag olje ble det slik:

vixen-18.jpg

Den store kontrasten ble i alle fall mye mindre. Kan ikke se at nevneverdig struktur er borte og synes i alle fall sjøl at det ble helt greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...