Jump to content

To ferske jegere ønsker å delta på opplæringsjakt


Guest

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg og en kompis tok jegerprøven høsten 2013, men har ennå til gode å jakte på annet enn blink. Dermed har vi bestemt at vi nå ønsker å komme i kontakt med jaktlag som driver med opplæringsjakt for storvilt denne sesongen. Vi holder til i Drammen, men er fleksible på hvor vi må dra for å få til dette.

 

Litt usikker på hvordan praksisen er for å danne nettverk for slike ting, så alle tips mottas med stor takk.

 

-Valfader

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er et meget godt initiativ fra dere Valfader.

Jeg skulle egentlig ønske at det var et krav om at folk med bestått jegerprøve skulle jakte sammen med erfarne jegere i 3 år før de fikk jakte på egenhånd.

Jegerprøven lærer ingen å bli jeger.

 

Jeg har desverre ikke noe jaktterreng som jeg leier alene eller som jeg kan ta med meg noen andre med våpen på nå desverre.

Ellers skulle dere gjerne fått vært med meg om dere hadde orket å kjøre noen timer.

 

Hva slags jakt er dere evt. interessert i?

Så kan jeg evt. spørre meg rundt om noen kunne tenke seg å ta dere under vingen sin litt.

 

Er dere evt. interessert i å være med på jakt uten våpen bare for å lære?

Link to comment
Share on other sites

Vi er i utgangspunktet positive til alle former for jakt, gitt at det er noe å lære der. En naturlig følge av å delta sammen med erfarne jegere blir jo at man tilegner seg andrehåndskunnskap på førstehånds-måte (jeg må slutte å skrive meg bort).

 

Det spiller ingen rolle om vi må ta med rifla/hagla eller ikke. Poenget er å lære tips og triks for å spore byttet, avlive det på en mest mulig human måte og å slakte det. Jegerprøven ga mye teoretisk kunnskap, men det praktiske var mangelfullt. Jeg tror vi hadde 1 dag på skytebane med hagle og fikk se noen bilder av rifle. Det var alt.

 

Vi har relativt tunge våpen (AICS 1.5 Remington 700 SPS .308 Win 6-24x50 Zeiss), så posteringsjakt kan være en fordel. Men om det skal dreie seg om andre jaktformer, så kan vi naturligvis sette på lettere, syntetiske skjefter igjen. Begge to har dempere på utstyret.

 

Kort og godt: Ja, vi kan gjerne være med på jakt uten å ha med våpen. Vi er åpne for alle jaktformer, men er mest interessert i jakt på rådyr og hjort. Elg virker på oss som et stort logistikkproblem.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Veldig bra å se at dere er tørste etter kunnskap og villige til å lære. Det er ikke for mye av det.

Her på Nesodden, som ikke er så langt unna Drammen, har jeger og fiskeforeningen to jaktdager på rådyr i året som er åpne for nybegynnere. Der er det drevjakt med hund og opplæring i selve jaktformen og også utvomming, flåing og kjøttbehandling. (Hvis vi skyter noe). Jeg er ikke i farten sikker på om det krever medlemskap lokalt, men det finner man nok ut av. De yngste er med eldre på post, de som har kompetanse nok får egen post og veiledning.

 

Jeg tar ofte med meg unge jegere som ønsker å lære om jakt og være med i skogen. Også utenfor sesong er det nyttig å være med å se etter dyr, drive med litt viltpleie mm. Har tatt på meg litt mer en jeg klarer å levere på akkurat nå, men oppfordrer alle jegerkollegaer her inne og foreninger til å ta med en ungdom i skauen og lære bort alt det man ikke lærer på jegerprøven. (og det er ganske mye:-)

 

Sees kanskje til høsten...

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Valfader! Det er alt for lite "praktisk" opplæring når man tar jegerprøven. Er relativt fersk jeger selv, å skulle gjerne likt om det var en ordning som gjorde det slik at en fikk være med på ulik jakt, og på den måten opparbeide seg erfaring.

 

Det er ikke bare å kjøpe et jaktkort / leie et terreng, når en vet lite om jaktformen - behandling av viltet osv. Ingen i min familie eller venner driver med jakt, å da er det ikke så lett å "komme igang". :winke1:

 

Driver aktiv med skyting men kommer liksom ikke igang med jakta pga dette. Har jakta litt og det er livet :-D

Her på sørlandet som jeg bor var jeg i kontakt med Jeger og Fisk som har noe opplæringsjakt, men dette kunne jeg ikke delta på siden jeg ikke hadde tatt prøven gjennom de.

 

Hiver meg litt med på tråden her! Så om det er noen her på Sørlandet som kunne tenkt seg å ta med en kar på 25 år og gi litt opplæring, er det bare å skrike ut :-)

Link to comment
Share on other sites

Er mulig jeg kan få til noe for dere når dere er ok med å være med uten våpen.

 

Men jeg må nesten se hvordan det ordner seg med jakt for meg først.

Er nok først og fremst evt Reinsjakt og Rådyrjakt som da blir aktuelt.

Er også mulig dere kan bli med på Dåhjortjakt i Sverige med egne våpen, men det kan jeg ikke si noe bestemt om før om noen måneder.

 

Om dere er interessert, send meg gjerne en PM.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jakten jeg kan ta dere med på per dags dato er skogsfugljakt ikke så alt for langt unna Drammen. så om det høres interessant ut er det bare å ta kontakt.

 

har eget elgvall nord i Nordland, men det blir nok litt langt for dere? og det jeg jakter av hjort og rådyr er ikke på mitt terreng, så det blir det nok litt værre med, men ingenting er umulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...