Jump to content

6,5x55 i afrika


blaser338

Recommended Posts

Jeg hører ofte at 6,5x55 ikke er brukbart på elg i norge, men mange sverger til 6,5x55 på afrika jakt.

Er det noen som har erfaring med dette kaliberet i afrika?

og eventuelt hva slags kuler som ble brukt?? :?:

Har jakta med 338 selv i afrika og syns at det var veldig bra. :D

spørs jo hva man jakter på. 6,5X55 er nok i veikeste laget til elefant feks. men til dyr fra elg sin størrelse og nedover funker det jo fint som snus i norge iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Jakta med en 6,5-284 i sør-afrika i vår, Brukte barnes tripple-x 130 grs,

Skaut ikke sebra men kudu, ingen problemer.

Fant ikke igjenn noen kuler, også oppfølgingsskudd på en warthog omtrent i full lengde..

 

denna kula fliser greit gjennom en sebra vil jeg tro. Garantert langt nok ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 funker sikkert bra i afrika på vilt som ikke er av største laget. Men sebraer er utrolig hardskutte, så velg ei god kule med futt i.

Men må jo si at noe av sjarmen med afrika jakt er jo å skyte med ei børse som virkelig sier ifra når det smeller, å da ville jeg heller valgt fra 338 og oppover.

:D

Link to comment
Share on other sites

Zebra kan være hardskutt. Det er helt sikkert.

 

I èn jeg skjøt - skrått forfra, ble kulen funnet igjen i bakre lår - og den gikk og "vaset" sammen med resten av flokken i 15-20 min. før den måtte legge seg ned.

Holdet var ca. 100 m.

Det var med en revolver .454.

 

En annen zebra jeg skjøt - hvor jeg da brukte noe så "dårlig" som 30-30 med 150 gr. Nosler BT - fra en TC 14" løp, og som ga en hastighet på 2000 fps - gikk i canvas`en ganske fort.

Den ble truffet høyt - og kulen ble funnet i skinnet på andre siden med 85% restvekt.

Når var ikke holdet mer enn godt og vel 100 m - så ......

 

Noen andre jeg har skutt - med TC 375 JDJ, 15" løp, Nolser Partition 260 gr./2000 fps. - har løpt "normale" lengder (60 - 170 m) etter lunge og bogskudd.

 

Man kan vel kanskje si at det ikke er noe fasit - uansett kule/kaliber - hverken på zebra eller rådyr.

 

Treffer man dårlig - uansett kaliber - kan man nok regne med ødelagte dager pga. ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

6,5 har vel et solid og godt ry også i Afrika. Kanskje først og fremst pga. 6,5x54MS, eller .256 mannlicher som britene kalte den.(Litt mindre hylse-volum enn x55'en). Opprinnelig kamret i lette,fine rifler bygd på den utmerkede M1903-mekanismen, gjerne i take-down utførelse. Kombinert med et kaliber som innbød til presis og rask skyting, var suksessen sikret. Etter den tids standard ga 6,5x54'en høy hastighet og flat kulebane. Lange 160grains "round-nose"-kuler var vel melodien, høy tverrsnittbelastning og dermed sikker dybdevirkning. Gitt god skuddplassering, sikret de biffen hver gang! (Ja de sikret vel både biff og elfenben! :) )

Ser at Beveren sport har en meget pen M1903-rifle bygd i Østerrike med nedfellbar tang-diopter og kikkertsikte i hakemontasje. Artig! Norma lader vel enda 6,5x54?, de har ihvertfall gjort det.

 

Lange, tunge kuler er sikkert et godt valg også idag. Et vell av sterke og solide kuler å velge mellom, Swift, Woodleigh, Rhino,Trophy-bonded... Har man krapp nok rifle-stigning og rikelig friflukt og magasinlengde kan 140 Barnes X være et alternativ. Krutt som MRP2 gir de tyngste 6,5-kulene god hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...