Jump to content

Rekylfri jaktfeltbørse


358 Win

Recommended Posts

Har funnet ut at jeg er fryktelig rekylredd. Skyter i dag 6mmXC på jaktfelt i jegerklassen med en Hausken jaktfeltdemper. Bruker 90gr Scenar og 34 gr N-140. Har prøvd både 55 og 70 gr kuler men disse gir ikke på langt nær den presisjonen 90gr Scenar gir i denne Sauerpipa

Driver nå å fantaserer om en børse i 204 Ruger men er i tvil om denne gir noe mindre rekyl enn 223 Rem.

Ved å bruke 35 gr kule i ca 1100m/s ville det bli en flattskytende lading men liten vindavdrift ut til 200 meter men ved å bruke for eksempel 40gr. Ballistic Tip i sammen hastighet i 223 Rem er vel ikke langt unna??

Børsa jeg kunne tenke meg er en Sako Varmint SS med KKC

Hva mener dere som har prøvd de forskjellige?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være vel anvendt tid å trene bort rekyl-angsten i stedet for å bygge ny børse. Du kjenner fremgangsmåten :evil:

Det er bare å gjøre det...

Har du prøvd briller? Sikker på at det ikke er munningsblåst du er redd? Rekylen slik du beskriver det skal jo være fraværende..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat i år brukte jeg Saueren i 6.5x55 til jaktfelt.

I fjor brukte jeg en Sako Vixen i 222Rem med Hausken standard og 45-pipe. Fikk meget respektable hastigheter med N130 bak 40grs Vmax.

Helt rekyl og smellfritt. Jeg brukte dog litt tid på å blir venn med 6.5 uten demper igjen. Jeg la meg til den del uvaner med slurvete avtrekk og dårlig rekylopptak som jeg slapp unna med da jeg skjøt med 222.

Link to comment
Share on other sites

Har en sako 85 som var i 223. Nå kamret om til 221 fireball.

Denne rifla samler ganske bra med den billige s&b kula 45g fmj(15mm). Som finnes til 1.5 kr pr kule i norge.

Driver ikke med konkuranse.

Men er veldig opptatt av svært liten rekyl. Da den tilgir masse ved dårlige anlegg. Og gir gode muligheter til å se innslag i viltet. Jakter mye fjellryper. Og må kunne legge meg rett ned i ei ubehagelig skytestilling i steinura.

Siden jeg trener ganske mye. Så er jeg også opptatt av lite mirage av lyddemperen.En 221 fireball bruker max 19g krutt. Kontra 23-26g krutt i 223rem.

Med 221 rifla kan jeg skyte 20-30 skudd på en varm dag med hausken demper og kikkert som har 16x forstørrelse, uten å bli plaget av mirage.

uten demper, skaut jeg en 50 skudds serie ved 2 grader pluss uten å bli plaget av mirage.

Trur du gjør mye rett med å kjøpe deg en sako 85 i 223

Link to comment
Share on other sites

Er blitt verre med årene . Skyter 5000+ skudd i året så er redd det er for sent å trene angsten bort.

 

Med fare for å tråkke deg på tærne; skyter du 100 skudd i uka og er skuddredd tror jeg det kan være lurt å trene mer og skyte mindre... ;-)

 

Det jeg mener er, hvordan jobber du for å få vekk skuddredslen? Har du prøvd å blande klikkpatroner i magasinet og tørrtrene? Lukker du øynene og drar, eller møter du med skuldra? Har du forsøkt å jobbe med det mentale, dvs å forberede deg på at det skal smelle og at du ikke skal nappe? Er det verre på ligg eller stå?

 

Du får unnskylde at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, jeg mener virkelig ikke å håne deg, men jeg tror ikke mindre rekyl nødvendigvis er løsningen... :-)

Link to comment
Share on other sites

223 eller 6 BR har så godt som ingen rekyl. Synes man den rekylen er problematisk så gjør man andre feil som man må jobbe med for å få fokuset vekk fra rekylreddfølelsen. Den rekylen er ikke noe problem om man gjennomfører skuddet. Tørrtrening eller skyting med 22 LR pleier å plukke bort "dupp" og "møting" i skuddøyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Ingen fare, tar gjerne imot alle råd.

Skyter mest 22 og 17 hmr kanskje bare et stevne hver uke nå i sesongen med 6mmXC. Etter et par skudd med 17HMR er jeg tilbake i "treffmodus" og både stående og sittende går bra igjen. Så fort jeg begynner med 6mm igjen er jeg tilbake til gamle synder.

Link to comment
Share on other sites

Skyti sittende stilling i starten for å venne bort rekylen, du merker ikke noe til det. Vi gjorde det med 6.5 rifler i fjor. Få med deg en venn som kan blande litt klikkepatroner og vanlige for deg, når du skal skyte, da går redselen fort vekk. Om du kjøper deg en 223, merker du ikke rekylen, spessielt om du tar på lyddemper, som de andre sier her.

Link to comment
Share on other sites

Tipset om å blande klikk og skarp er godt. For meg fungerer det dårlig å gå opp i rekyl på samme trening, da merker jeg at jeg spenner meg lettere. Det funker også (for meg!) å slippe noen skudd med en lettbygd 30-06 aller først på årets første utendørsskyting, da føles 6,5'en veldig mild og snill... ;-)

 

Enda viktigere mener jeg det er å jobbe med det mentale og å fokusere på å gjennomføre hvert skudd fullstendig, ikke bare stå og skyte for å skyte. Lar jeg konsentrasjonen glippe er det veldig fort at jeg bare klemmer til, spesielt på stå, og da tror jeg treningseffekten er ganske dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er utrulig rart at du ikke mestrer eks. en 6,5 når du skyter såpass mye men dette sitter mellom øra ! I perioder har jeg også merket at jeg jukser avtrekk og kan ha aktiv skulder eller venstre hand men for og trimme dette med og slappe av i smellen har jeg også ofte benyttet klikkpatroner blant de skarpe (min beste anbefaling også ) men jeg bruker også mye 338'n bare i skjorta og da får jeg banka ting på plass og da blir 6,5 så mild som bare det og skyter du da jaktskyting bruker du vel demper og da er det jo meget rekylsvakt . Ja dette er noe rare greier . Lykke til .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...