Jump to content

Jakt med unghund


ice_cold87

Recommended Posts

Har du trent den? Med lukt og sånt? Gjemme godbiter eller lignende? Har den hørt smell? Jeg måtte tilvenne min valp smell. Glømte pølsebiter i terrenget og til slutt fjørkre jeg hadde skutt på åteplassen tidligere.

 

Sendt fra min Sorry ZR

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med flere unghunder på jakt. Typisk situasjoner som du beskriver. Hund født på nyåret med på jakt påfølgende høst. Men da har jeg stort sett latt hagle bli igjen hjemme. Alternativt tatt den med kun for å trene skuldre og armer, men ammo langt nede i sekken. Som dere veit legges grunnlaget først, og det er utrolig mye lettere å unngå dårlige vaner å etablere seg enn og rette dem opp i ettertid.

Når hunden viser tilfredstillende søk, fester stand, reiser på kommando og lar seg kontrollere når fuglen går, kan man vurdere å lade hagla. Ikke for å banke i vei og skyte som rabiat over hodet for bikkja. Men kanskje for å felle en enkelt fugl etter en perfekt situasjon (drømmescenariet ikke sant?), og la det bli med det den dagen. Ta det litt pent den/de første sesongene og man risikerer å få en hund som funker topp i 8-10 år. Det er bedre (morsommere!) enn en hund som jakter aleine, støkker og "eter" fugl hele livet.

Husk; hannhunder "ser lyset" ofte seinere enn tispene, vær tålmodig.

Skuddtilvenning bryr jeg meg ikke om, men folk har litt forskjellig tilnærming til dette. Jeg har god erfaring med å la bikkja oppleve sitt første skudd med nesa full av fuglelukt i forbindelse med reis fra stand. Da har mine hunder vært så ekstatiske at skuddet automatisk har blitt lagret som en herlig opplevelse i hundehodet. Men da snakker jeg ett skudd i 100% fuglesituasjon, og ikke maskingeværskyting rett over hodet på bikkja av en haug overivrige jegere. Jeg foretrekker forøvrig å trene inn unghunder aleine. Selv folk jeg i utgangspunktet stoler på har vist seg å være for triggerhappy.

Link to comment
Share on other sites

har også hund som er født i januar er en norrbottenspets. viktigste e vel å komme sæ ut i skogen,ta det rolig og være tolmodig og ikke forvente for mye :) men har egentlig ikke peiling ;) første gang jeg skal jakte inn valp ellers bare brukt voksne hunder.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skulle trene dachsen jeg hadde for noen år siden, kunne hun fint være med første høsten. Bare husk at de har ofte stor jakt iver, men ingen bremser. Pass på at den ikke sliter seg ut når den er ung, da kan de komme til å gi seg med jaktlyst i verste fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...