Jump to content

Søknad til håndvåpen


Vidarr

Recommended Posts

Hei. Har søkt litt rundt men ser ikke ut til å finne noe svar.

Saken er den at jeg vil gjærne begynne med praktisk skyting, kjenner til reglenene med å være aktiv medlem i min 6 mnd før søknad kan sendes.

Problemet er at jeg har noe gammelt grums fra fortiden, bla trussler med en co2 pistol, noe jeg fikk en ubetinget dom for på 21 dager.

Dette er nok over 10 år siden så det er nok slettet fra rullebladet men vil fortsatt stå på det uttømmende rullebladet, ettersom jeg har forstått er det slik at det kun er ved meget spesielle unntak at noen skal ha innsyn i det uttømmende rullebladet.

Spørsmålet er da, vil politiet se gjennom det uttømmende rullebladet ved en våpen søknad?

 

Takker for svar

Mvh

Vidar

Link to comment
Share on other sites

Hei Vidar,

det er slik at når det gjelder uttømmende politiattest så skal det praktiseres en restriktiv praksis, det samme gjelder komuniksajon mellom etater. Men når det gjelder politiets interne registere og de mer ansvarsbetonte offentlig tilatelsene gjøres det grundige undersøkelser.

Altså vil Politiet sjekke deg opp i sine registere, og der vil jeg anta at enhver interaksjon mellom deg og politiet som har medført papirarbeid vil befinne seg. Det er helt sikkert at din dom vil være synlig for saksbehandler, men hvorvidt den vil avgjøre søknaden vites ikke før du prøver å søke.

Det er også viktig å huske på at vi i Norsk lov ikke skiller melleom trusler begått med Co2 pistol eller skarp pistol, forbrytelsen er mot de samme paragrafene og 10 år er ikke en særlig lang del av et liv. Jeg vil anta at for en så alvorlig forbrytelse som det du har gjort vil søknaden din stå å falle på formildene omstendigheter, med det mener jeg om du var veldig ung i 2004, om du skikket deg rett etter dommen falt, om du har havnet på feil side av loven siden, og om du har en anderledes og stabil livssituasjon nå. Dette er alle faktorer som kan spille inn, men det lureste å gjøre er å ringe ditt våpenkontor og forklare saken for dem.

 

Har du jaktvåpen vet du allerede svaret, men lykke til å velkommen til skytesporten

 

Mvh.

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Det står vel ymse veiledende om karantenetid ved dom etc. i et rundskriv jeg har lest, husker ikke helt hvilket.

Om noen med mer paragraf-vett enn meg kan gå gjennom så er jeg ganske sikker på at 5 år etter endt soning er ett tall som har surret der, da med unntak for svært alvorlige volds- eller narkotikaforbrytelser.

 

Jeg ville vel åpnet med å lese de relevante forskrifter og rundskriv. Der står sikkert et eller annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte å gi en liten oppdatering her nå. Ser det er endel poster som stort sett har samme smørsmålet, våpen og vandel men er ingen av postene jeg har lest hvor det kommer frem hvordan det gikk. For min del fikk jeg invilget søknaden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...