Jump to content

.300 Weatherby. Tips til kuler og godladninger?


Mikkel

Recommended Posts

Har fått en .300 Weatherby i hus.

 

Tenkte jeg skulle ha denne som en backup til .358'en til de åpneste jordepostene under æljjakta.

 

Klarer ikke helt å finne den perfekte kula til mitt bruk. Kanskje noen med .300 Weatherby kan komme med noen tips og erfaringer?

 

Terrenget jeg jakter i er utfordrende med tanke på bakgrunn. Store åpne jorder, med gårder, boligfelt og trafikkerte veier overalt. I tillegg er det mange postmannskaper og hundeførere i terrenget å ta hensyn til. Jeg må ha en kule som bremses godt opp i dyret, og som gir lite sannsynlighet for rikosjetter. Men jeg vil samtidig ha gjennomskudd, fra de vanligste skuddvinkler.

 

Jeg vil ha fine slakt, med lite blødninger og blyfragmenter.

 

Jeg vil ha gode ballistiske egenskaper og god presisjon, siden dette er et våpen som er ment for litt lengre avstander enn de sedvanlige 100 meter. Forholdsvis flat kulebane og lite vindavdrift er en fordel.

 

Homogene kuler som Barnes X utgår desverre, siden de penetrerer veldig dypt.

 

Har tenkt litt på 200 grains Oryx, men den blir vel i overkant myk. Har vel heller ikke akkurat noen voldsom BC.

 

Har lada opp en del 180 grains Nosler Accubond til 30.06, og til det kaliberet har denne kula fungert bra. Hvordan vil 200 grains Nosler Accubond fungere? Og hva med den nye 210 grains Nosler Accubond LR?

 

Noen som har noen tips, og kanskje noen erfaringer? Og gjerne noen ladetips...

Link to comment
Share on other sites

Swift A-Frame blir nok ganske likt ja. Kunne jo selvfølgelig gått for 165 grains Swift A-Frame, men jeg har mere trua på tunge kuler i kaliberet. Kunne tenke meg en ganske tung kule, som soppa seg skikkelig, uten å miste alt for mye bly. Gjerne helst med ganske spiss tupp og boat tail. Kanskje man må overbevise NORMA om å lage en Long Range versjon av Oryx. En 220 grains Oryx med litt spissere tupp og Boat tail hadde vært perfekt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Både 200 og 240 grains Woodleigh er gode alternativer ja. Men 240 grainern blir muligens litt myk om man plutselig blir overrumla av en ælj på kort hold? Den er jo laget for å ekspandere i de hastigheter man får den opp i i en 30.06...

Link to comment
Share on other sites

Etter din beskrivelse av terrenget og jakta, forstår jeg ønskene dine med tanke på sikkerheten. Ett skudd er aldri likt mtp treff av bein, str på dyr ol. Du vil ha langholdsegenskaper og gjennomskudd uten fare for rikosjetter...vanskelig. Sats på solide kuler ala A-frame for minst mulig sjanse av vinkling av kula, å bygg noen fine høye jakttårn. Det er den beste form for sikkerhet du kan investere i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir nok til at jeg bestiller Woodleigh i både 200 og 240 grains, så får jeg teste litt.

 

Er sannsynligvis 240 grains kula som passer best mine sære krav. Hvis denne ekspanderer til stor diameter, men samtidig holder mesteparten av vekta, bør den gi god effekt i målet.

 

Noen som har et uforpliktende forslag til startladning til 240 grains kula med MRP?

Link to comment
Share on other sites

Her Mikkel er det endel seriøse motsetninger.

 

Masse gjenomtrengning- ikke rikosjettfare

Stor diameter og bra effekt- samtidig lite kjøttødeleggelse

Flat kulebane med lite vindavdrift - og vurderer tunge kuler med tilnærmet mursteinsfasong.

 

Alle 300 mag'r er på sitt beste med skikkelig solide 180 grs kuler og loddede 200 grs kuler. Personlig er 200 Accubond og 180 Barnes favorittene. Når hastighetene øker minsker gjenomtrengningen og jeg tror ikke du vil få mange gjennomskudd med 180 Scirocco. Jeg vet du ikke vil få mange med 180 Accubond og 200 Oryx.

 

Har brukt noe 168 TTSX men sluttet da 1000m/s og kule som åpner raskt ga noen helt for j****ge inngangssider. Men skyter ikke på langt nær alltid igjennom.

 

Dessverre er det slik her at du må ta ett valg og finne ut hva som er viktigst og velge det som betyr mest og rangere derfra og nedover....

 

300 Wby er ett gromkaliber til drøye skudd på store og mellomstore klovvilt, for med den kula som er nærmest nirvana og velg skuddene med måte.

 

Egentlig mener jeg du har bommet litt med kalibervalget, ett bedre valg ville vært en .338 eller en 9,3 med litt lett kule for kaliberet. Bedre effekt grunnet større diameter, litt mindre tverrsnitt på kula og kombinert med stor diameter ville hatt mindre gjenomtrengning, og hakket lavere hastighet er ikke så stygg med slaktene. En 9,3x62 med 250 Accubond i 800m/s skutt inn på 100 faller ikke mer enn 14 knepp(42cm) til 300. Samme ville du fått med en helt normal 338 Win med 225 Accubond/230 Interbond

 

240 grs kuler og MRP kan fort bli veldig kilent. Du bør opp på de skikkelig seintbrennende typene som 570, Retumbo,RE 33 osv. MRP 2 om du får tak i noe duger sikkert også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for din mening Sauer 150. Er jo derfor man spør.

 

Når det gjelder kalibervalg, er rifla arvegods, så der er jeg litt låst.

 

Jeg ser for meg at en tung kule i påfølgende lavere hastighet vil gi mindre blodslått kjøtt. Hvis kula er såpass myk at den sopper seg skikkelig, men samtidig så seig at den holder vekta, ser jeg for meg at det blir laget en stor sårkanal gjennom hele dyret, men samtidig blir bremsa godt opp. Jeg vil ha gjennomskyting, men ikke så mye mer om man skjønner :?

 

240 grains Woodleigh er en klump, men den høye vekta gir den en grei Bc. Er egentlig ikke så veldig opptatt av flat kulebane. Skyter godt på ganske langt hold med .358 Winchester også. :D

 

På den annen side er det langt enklere å gå for mer standard kulevekter, hvor det foreligger ladedata.

 

200 grains Accubond er en aktuell kandidat. Eventuelt den nye 210 grains Accubond LR når den kommer i salg. Hvordan oppfører 200 grains Accubond i magnumhastigheter?

 

Vil 200 grains Oryx bli så myk at den blir upålitelig i magnumhastigheter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...