Jump to content

Jakt på sørlandet


Vijay78

Recommended Posts

Hei...

 

Jeg har ikke jegerprøven, men kunne tenke meg kanskje prøve ta den. Interessert i å prøve småviltjakt, men kjenner ingen som driver med jakt.

 

Finnes det åpne jaktlag, klubber etc.

 

Leste litt i forumet, tenkte på harejakt, rypejakt, og 22 lr gevær, men geværet gjelder kun til størrelse hare, men ikke hare? Hva er neste kaliber som er gunstig for en som aldri har drevet jakt før.

 

Hvor kan man jakte, uten å ha bekjentskap til grunneiere med store skoger (seff innefor jaktsesong).

 

Ellers virker villsvinjakt spennende, men mer i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke jegerprøven, men kunne tenke meg kanskje prøve ta den. Interessert i å prøve småviltjakt, men kjenner ingen som driver med jakt

For å jakte alene må du ha jegerprøven, som i MÅ. For å være med å prøve er det ingen krav, bortsett fra at det må være noe å jakte på.

Nå om våren er det stort sett kråker, måser og rev som er lov, samt bever. Til høsten, fra midt i august omtrent, er det jakt på mere spiselige dyr som rådyr, ender, duer, september kommer med hare og rype, skogsfuglene...

Om du skal ha våpen på jakt, når du er med å prøve, så tror jeg du bør iallefall prøve ei rifle og ei hagle før den tid, så du vet litt om hva du driver med. "Jegerprøveboka" heter vel pensumboka til jegerprøven, og den kan man kjøpe og lese selv om en er interessert, det kvalifiserer ikke til noe, men en slipper å spørre mange spørsmål, og en finner ut en masse en ikke ville kommet på å spørre om.

Prøv å ta kontakt med Kristiansand Jeger og Fiskeforening, dra evt. til skytebanen deres på Farvannet og hør om du kan få prøve å skyte med hagle, eller om de har et rekrutteringsopplegg. For folk som tar jegerprøven vet jeg de har et bra opplegg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å være med å prøve er det ingen krav, bortsett fra at det må være noe å jakte på.

...

Om du skal ha våpen på jakt, når du er med å prøve, så tror jeg du bør iallefall prøve ei rifle og ei hagle før den tid, så du vet litt om hva du driver med.

 

Hvis du er over 16 år, må du ha jegerprøven for å jakte med våpen!

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Takk for svar alle sammen.

 

Vil helst jakte på noe matnyttig, evt bestandkontroll. Og vil gjerne begynne smått, men om det er åpne jaktlag som kan det med å behandle dyr som er skutt, så kan jeg være interessert i f.eks rådyr.

 

Tror jeg uansett tar jegerprøven, men om det det er åpne jaktlag, si gjerne ifra :) Er 35 år

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...