Jump to content

Breton - noe for meg?


ko-stens

Recommended Posts

Har lurt på å skaffe meg hund etter hvert nå. Sikkert ikke før om et år eller to, men interessen er der. Savner noen som kan finne fuglen for meg på kortere hold nå, etter å stadig støkke dem på for lang avstand eller inni kratt...

 

Fikk tips her om dagen om Breton. Men denne har jeg da knapt visst eksisterte. Hører liksom mest om settere og vorstehere, og de vil ikke kona ha i hus, ikke fordi hun ikke liker dem, men hun liker andre bedre. Sjøl synes jeg strihåret vorsteh er fin, men den ser ut som en dobørste i ansiktet fikk jeg høre... :shock: Så da var den diskusjonen over...

 

Er det noen her som har god erfaring med breton da? Hvor stor er den egentlig? Har sett på bilder, og ser den ikke er av de største, men hva er normale mål? Har ikke funnet noe om det. Også har jeg sett på enkelte bilder at mange har korte haler, er dette rasestandard? Det er på hjemmesiden til Bretonklubben jeg har sett de bildene. Andre steder har jeg sett dem med lang hale.

 

Det jeg er ute etter:

- Hund med rolig gemytt. Har to unger på 4 og 7 år, samt en haug unger i nabolaget som sikkert har lyst å klappe den i blant.

- Hund som ikke bjeffer og gneldrer så fælt. Har naboer i alle retninger og vil helst slippe å forstyrre dem.

- Hund som ikke er for stor. Den bør bruke under et middels norsk statsbudsjett i matfatet, samt at den ikke bør skremme livskiten av forbipasserende eller dominere famlien på noen måte.

- Lett å dressere/trene. Er jo ikke erfaren med hund i det hele tatt. Dette vil bli min første hund.

- Hund som, ved siden av å være familiehund, stort sett kun kommer til å bli brukt på jakt i skogen, men som også finner ei rype eller to om jeg tar en tur til fjells.

 

Etter det lille jeg har hørt, så kan Breton passe familien bra. Stemmer dette med deres erfaringer? Hvor mye gir en forresten for en slik?

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Var i samme situasjon som deg for et års tid siden, og Breton var blant de vurderte rasene.

Rasen er middels stor med en boghøyde på 47 - 50 cm.

Kilde: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=273

Her står også litt elementært om rasen.

 

Jeg tror rasen også innfrir alle kravene du har til en hund.

Jeg hold på å velge denne rasen, og leste og gravde derfor frem mye info om dem.

Det jeg fikk høre om denne rasen var at denne var hardt rammet av HD. Jeg vet ikke om dette lenger er tilfelle. Tror raseklubben tok dette på alvor og anbefalte parringene annerledes. Men dette har jeg ikke fått bekreftet.

Men de Bretonene jeg har vært borti har hatt godt gemytt og bra med jaktlyst.

Uansett hvem rase du velger tror jeg nok du kommer til å bli fornøyd.

 

Jeg for min del havnet på en Kleiner Münsterländer. Liten hund med god nok motor. Denne er også kjent for å være allsidig og brukes også til å støte rådyr og hare. Min er helt vill på harespor, uten at han har funnet den enda.

Se http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=286

Eller www.munsterlender.org

 

Lyke til, det er et valg du skal leve lenge med! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en Breton vil passe deg utmerket!

Min far gikk til anskaffelse av en Breton tispe for seks år siden og jeg har aldri vært borti maken til hund.

Det er en setter i mini format, med en energi og jaktlyst som er jevngod/overgår de aller fleste jakthunder jeg har sett. Hun har på flere samlinger og treninger "utklasset" de fleste hundene av de tradisjonelle rasene, hva gjelder viltfinner- og jaktegenskaper.

Jaktlysten er så stor at det faktisk er en liten bakdel, ho er en ren jaktidiot. Dette har nå på slutten slått ut i at ho har blitt en knallapportør. Rolig og fin i oppflukt, helt til det smeller....

Hjemme krever ho, som de fleste fuglhunder, sjølsagt endel sysselsetting. Men ho er verdens snilleste, en skikkelig fanghund, og i mine øyne mye mer "praktisk" enn en stor setter eller vorster.

I tillegg var vårt eksemplar av rasen veldig lettdressert og sjøl med liten fuglhunderfaring ifra før fikk min far god kontroll på henne både hjemme og på fjellet. Bortsett ifra nevnte blokkering i enkelte jaktsituasjoner....

Men, det må vel kanskje tillegges oss jegerene som har vært litt for ivrige sjøl i jaktsituasjonene. Som jegeren så hunden... :wink:

 

Det ble mye skryt over rasen her, men jeg er dønn imponert over de Bretonene jeg har sett i aksjon, og jeg anbefaler rasen på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg ikke kommer til å titte nærmere på en Breton tenker jeg! Hører bra saker her. Har også vurdert kleiner münsterländer, men har kanskje lyst å se på Breton først. En kompis har en münsterländer, og han er jo godt fornøyd med den. Har vært med på jakt noen ganger. Litt variabel i prestasjoner, men går veldig fint i terrenget, til tross for lite tid til trening. Litt variabelt humør når det kommer folk på besøk, men det går fort over når hun får snust litt og blitt kjent. Bare kos da.

 

Nå skal han ha valper på henne etter hvert, så jeg lurer jo litt da... Kan jo hende han gir rabatt for gamle kjente... :wink:

 

Det står i hvertfal mellom de to, så får en se hva en gjør. Akkurat nå er Breton på førsteplass, ganske enkelt fordi jeg er mer nysgjerrig på rasen enn münsterländer, som jeg allerede kjenner. :) Loddtrekning kanskje?

 

Hva mener folket?

Breton?

Münsterländer?

 

Hvilken er den beste familiehunden? Akkurat dette spørs vel mye på eieren kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Det beste inntrykket får du ved å besøke en oppdretter...

Eller det er kanskje ikke helt riktig.. Det beste inntrykket får du ved å besøke FLERE oppdrettere / eiere av rasen. På det viset ser du variasjonene på gemytt hos hundene, og kan evt velge hund etter hvem du har mest sansen for. Her ER det STORE svingninger, så det å få sett flere hunder synes jeg er gull verdt.

 

Uansett, lykke til! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...