Jump to content

Tørking av trerot..


xc70

Recommended Posts

Hei. Fant i dag en trerot i fjera som fattet min interesse. Den ser litt surnet ut og har fint farvespill. Stammen er ca 15cm i diameter. Den er søkk hakke gjennom bløt. Skikkelig vasstrukket med andre ord.

Noen som har en formening om hvordan den bør tørkes? Meningen er å få brukt den til knivskaft emner. :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er saltvann den har ligget i ville jeg prøvd å legge den i ferskvann noen måneder for å få vasket ut så mye salt som mulig før du tørker og bruker som skaftemner. Tørk meget langsomt, og pass på at overflaten ikke tørker så fort at det blir tørkesprekker.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Fant i dag en trerot i fjera som fattet min interesse. Den ser litt surnet ut og har fint farvespill. Stammen er ca 15cm i diameter. Den er søkk hakke gjennom bløt. Skikkelig vasstrukket med andre ord.

Noen som har en formening om hvordan den bør tørkes? Meningen er å få brukt den til knivskaft emner. :D

 

Høres spennende ut. Jeg har også kommet over noen kraftige kuber, riktig nok på land, men søkk våt de også. Usikker på hva slags tresort det er snakk om men kan nok finne det ut, er en del bark på de enda. Jeg er usikker på om treet er surnet, ser veldig spesielt ut. Hvordan ser jeg om treverk er surnet, noen som har en grei forklaring og/eller et bilde av noe surnet treverk som er ubehandlet?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan se om treverk er syrnet:

Kapp av et lite stykke og del dette på langs. Har stykkene svarte striper i veden er det sannsynligvis syrnet.

Om treverket også har partier med brunt og rødt er det også soppbefengt.

Bruk støvmaske ved arbeid på slikt virke.

 

Hilsen

Øistein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...