Jump to content

Krag Jørgensen ammunisjon og bruk til jakt. Restaurering


krag

Recommended Posts

Hei alle forumbrukere

Jeg har arva en Krag og ønsker å sette den i stand og lurer på et par ting i den forbindelse.

 

Punkt 1 - Ammo

Kan jeg bruke vanlig norma 6,5*x55 treningspatroner i denne? Hva med jaktammo i samme kaliber?

Finnes norma rekrutt i butikkhyller? Hva brukes denne til? Hvilke våpen?

Finnes 6,5*55 - krag - ammo lenger?, den som skal gi lavere kammertrykk. Har lest om dette på forumet.

 

Punkt 2 - Jakt

Er rifla godkjent til bruk på noen som helst former for jakt? Småvillt eller rågyr?

Kvor kan man oppsøke slik informasjon? Finnes det en oversikt på lovdata ell.?

 

Punkt 3 - Restaurering

Er det noen som vet om noen gode restaureringstråder her på forumet, evt. andre kilder om dette?

 

Håper det er noen av dere som sitter inne med den kunnskapen jeg trenger og som brenner etter å svare

meg :D

Link to comment
Share on other sites

Punkt 2 - Jakt

Er rifla godkjent til bruk på noen som helst former for jakt? Småvillt eller rågyr?

Kvor kan man oppsøke slik informasjon? Finnes det en oversikt på lovdata ell.?

 

 

Kragen er lovlig for all norsk jakt, dog er den ikke akkurat egent som den eneste jaktrifla du skal ha, det blir mer et jaktvåpen for entusiaster.

Link to comment
Share on other sites

Krag er ikke lov å bruke på storvilt pga. krav til anslagsverdi. Treffpunktforandringer ved vått/oljet kammer eller kule spilte nokk også inn der.

 

 

Med dagens krav holder 6,5x55Krag kravet, og det spesifikke forbudet mot Kragen på jakt ble fjernet i 2001.

 

Om treffpunktendring med våt kammer/ammo så er det flere mekanismer enn krag som plages med det, jeg leter stadig etter en artikkle Svein Solli skrev om dette for endel år siden men finner den ikke igjen.

Link to comment
Share on other sites

Krag er ikke lov å bruke på storvilt pga. krav til anslagsverdi. Treffpunktforandringer ved vått/oljet kammer eller kule spilte nokk også inn der.

 

 

Med dagens krav holder 6,5x55Krag kravet, og det spesifikke forbudet mot Kragen på jakt ble fjernet i 2001.

 

Om treffpunktendring med våt kammer/ammo så er det flere mekanismer enn krag som plages med det, jeg leter stadig etter en artikkle Svein Solli skrev om dette for endel år siden men finner den ikke igjen.

 

 

Takker for den. Håper du har rett :) Har kjøpt en steyr krag for bare 3 uker siden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange informative svar.

Jeg ser at jeg må bytte innn den vanlige ammoen jeg har kjøpt i patroner som gir lavt nok kammertrykk.

Har ikke våpenet registrert som et jaktvåpen men som erverv av affeksjonsårsaker.

Gleder mag allikevel til å teste det ut på hytta etter kjapp restaurering, innimellom turer på fjellet etter rype, i uka som kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei alle krag interesserte.

Nå er børsa ferdig restaurert. Jeg haa valgt å beholde den så original som mulig.

Det var noen hakk i treverket her og der samt vannskade bakerst på stokken. Den har blitt pusset grundig(med sandpapir fra 120 opp til 1400) og satt inn med dansk teakolje(Mulig det kommer en rettelse her da jeg ikke har beholderen her og nå).

Gamle bruksmerker synes og det er bare sjarmerende synes jeg.

Hele løpet, samt kassa(utvendig) og beslag er glassblåst og blånert. Har ikke pussa noe særlig på sluttstykket selv om det er punkter med dyptgående rust i frykt for at det skal bli for mye slark mellom stykket og kassa.

 

Hva synes dere? Tanker rundt valg av metoder og ting jeg kan/bør gjøre videre.

Er det forresten noen som vet om det går an å skaffe bajonett til kragen?

 

20620r6.jpg

2cpzzet.jpg

 

Stemmer det ikke at dette er en såkallt lang-krag

Link to comment
Share on other sites

Bør ikke være så veldig vanskelig å få tak i en bajonett til den. De dukker med jevne mellomrom opp både på Finn og QXL. Pass bare på prisen. Enkelte legger de ut for salg til sinnsyke fantasipriser.

3-400 kr. eller deromkring skulle være en fornuftig pris for en grei Krag-bajonett.

 

Jeg har et par stk. selv, men de er ikke til salgs, da jeg er på jakt etter en maken børse som din, til å henge i ræva på en av bajonettene.... :mrgreen:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Krager’n er lovlig på all jakt, inklusivt elgjakt som noen har påpekt. Ved elgjakt vil man, om ikke husken spiller meg et puss, måtte lade selv – man har selv ansvaret for at ammunisjonen er lovlig.

 

Den gang jeg drev og fiklet med slike tanker, fant jeg ut at MRP2 og Mega var en uslåelig kombinasjon.

 

Likevel er signalene fra mine kilder i DN at; om bruken av Krag Joergensen blir utstrakt, vil de sørge for å innføre forbud igjen.

 

Treffpunktsforandringer!!!

 

Det er mye vranglære ute og går vedrørende Krager’n. Før tungløpene ble tatt i bruk, var fenomenet ”ukjent”. Med gammeldags 15mm løp er treffpunktsforandringene så godt som ikkeeksisterende og ubetydelig på et vanlig elghold.

 

Man får holde tunga litt rett i munnen og identifisere de faktorer som betyr noe på ”elgjakt”, nemmelig drivjakt og skudd på dyr i bevegelse.

 

Tenker nok en gammel Krag med ”åpensekta” leverer like bra som masse nymotens påfunn under slike forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overtatt våpenet av affeksjonsårsaker, men det er ikke registrert som et affeksjonsvåpen og derfor kan jeg i allefall skyte med det men også benytte det til jakt skulle jeg mene.

Ellers, tilbake til det jeg lurer på, stemmer det ikke at dette er en lang-krag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om du da kan skyte med den. Er våpenet registrert som affeksjon mener jeg du ikke kan skyte med den og heller ikke kjøpe ammunisjon med våpenkortet.

Det er litt uklart i forskrifta.

 

Men, dersom du erverver eit våpen på grunn av arv/gave/affeksjon, og du samtidig møter formelle krav for å erverve våpen (med i skytterlag, registrert jeger) er det ingen grunn til at du ikkje skal få lov å kjøpe ammo til eit fullt lovleg våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...