Jump to content

Rifledilemma - MagnumHansenmodda Remington 700


tritiuum

Recommended Posts

Jeg har et I-landsproblem: Jeg har en rifle som jeg ikke helt blir venn med og lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg kjøpte den (brukt) i fjor og har lekt litt med den, men ikke så veldig mye

 

Først en beskrivelse av rifla:

Det er en Remington 700ADL som er "customisert" av Magnum Hansen

-Tilpasset to løp - 6,5x55 og 30-06 - men jeg sliter med byttinga og har ikke prøvd 30-06 løpet

-Beddet Macmillan tommelhullstokk (litt vel tacticool for min smak)

-M70 sikring

-Gjenget for lyddemper

-Zeiss Classic 2,5-10x50 med QR-feste

-(Jeg regner med at Magnum Hansen har rettet opp kassa +++)

-Den går såpass bra at jeg med min jegerbakgrunn ikke kan si noe fornuftig om hvor presis den er

 

 

Mine to hovedinnsigelser er hhv. Macmillanstokken som verken passer eller tiltaler meg, og løpsbytteopplegget som er såpass kronglete at jeg ikke har turt å prøve "ordentlig" ennå (er redd for å ta for hardt i og ikke minst for å ikke få løpet ordentlig på plass)

 

Så jeg har sett for meg noen alternativer:

Alt 1 - Få satt på en stokk som jeg liker (kanskje strekke meg så langt som en KKC) men mer sannsynlig en lett syntstokk med tanke på reinsjakt. Må vel da også få hjelp av børsis for å se om jeg får til løpsbytte, men det blir vel uansett mest bruk av 6,5x55 løpet. Tar gjerne i mot råd om gode lette stokker som ikke koster allverden. Selve beddingen burde vel ikke koste mer enn en tusenlapp. Spørsmålet er da om jeg vil få en "fin" børse som jeg vil begynne å like, eller om det bare blir å utsette et eventuelt salg.

 

Alt 2 - Selge "skiten" (hva burde jeg kunne få for denne pakka?) og kjøpe en dedikert reinsbørse f.eks. en Kimber eller noe annet "litt morsomt" (andre innspill mottas gjerne). Eventuelt kjøpe en "ordentlig" systemrifle - har siklet litt på Mauser M03, men sliter litt med å rettferdiggjøre det siden jeg allerede har både en Sako 75 i .308 og en pent ombygd Mauser i 9,3x62

 

Hva synes kammeret? Alle innspill taes i mot med takk. Avslutningsvis vil jeg nevne at jeg er småbarnsfar i turnusjobb, så tid er også et knapt gode, og med begrensede praktiske evner er forutsetningene for hjemmemekking ganske små.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var min børse, så er det noen tilnærminger til hva jeg ville ha gjort, ut i fra noen gitte kriterier:

Hvor mye har børsa kostet, og hvor mye kan man få solgt den for?

-Hvis dette er relativt mye penger og den kan selges igjen for samme pris, så ville jeg nok ha solgt den, og kjøpt akkurat den børse jeg vil ha.

-Hvis det ikke er all verden, eller at tapet ved salg vil være stort, så ville jeg kanskje ha sett på å få byttet stokk på den. F.eks en annen McMillan av litt mer klassisk design (kanskje Magnumhansen gir en god pris på å bytte denne).

Alternativ 1 vil jo gi en helt ny børse, men hvis børsa går bra og det egentlig bare er stokken man føler at ikke er riktig (selv liker jeg ikke tommelhull på boltrifler) så er kanskje alternativ 2 riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...