Jump to content

Nickel vs Zeiss Victory


ko-stens

Recommended Posts

Morn.

 

Lurer litt på en Nickel 3-12x56 med lysprikk (ret 0, isodot) som står på Finn.no. Den koster ikke skjorta, men er dyr nok til å være en 2005-modell, litt over smertegrensa, så grubler fælt om dagen. Kjenner ikke stort til merket, men vet det er i øverste prisklasse. Hvordan er dette sammenlignet med en Zeiss Victory? Har sett på spesifikasjoner, men det er ikke store forskjellene å finne. Har lest litt her inne, men det er i grunn ganske lite konkret å finne, annet enn at det visstnok er mekanisk veldig bra. Hva med optisk sammenlignet med "de store?"

 

Egentlig titter jeg litt etter 2,5-10x50'ish, men om jeg ramler over noe bra, så kanskje.

 

Det stod en Zeiss Victory 2002-modell 3-12x56 med ret 44 (akkurat det jeg vil ha, med opplyst kors i stedet for prikk) til sju lapper på Facebook-salgsside, men den finner jeg ikke igjen. Den prisen er det vel ikke mye å si på. Bedre kjøp enn Nickel, kanskje? Eller?

 

Har lurt endel på dette retikkel 0'et. Bare prikk, hvordan er dette? Er kanskje litt rart når det ikke er noen stolper noe sted. Bruken blir kun skumringsjakt. Ser kanskje for meg at medforstørrende 4 (eller 40/44) er hakket bedre, selv om behovet er mindre om man har lys. Jeg vil gjerne ha begge deler.

 

Grunnen til at jeg tenker på Zeiss vs Nickel er at det dukker opp Zeiss oftere enn noe annet brukbart, om noen skulle lure. Swarovski er også interessant, for øvrig. Uansett spørs det om jeg venter til mars-helvetet er over. For en utgiftsmåned... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Er det det samme siktet, det i linken og den i annonsen? Høres rart ut, dette problemet, og det frister mindre i så fall.

 

Er det ellers slik at man er nødt å ha på lyset på denne? I så fall er det helt uaktuelt uansett.

 

Tror jeg får holde meg til de tre jeg ellers har vurdert hele tiden, så får en se hva som skjer, Zeiss V, Swarovski eller Kahles, med 50 eller 56. Trygge valg det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...