Jump to content

Justering av kahles 624i.


202 sauer

Recommended Posts

hentet meg en kahles 624i MSR i dag, ser meget bra ut og tror dette blir helt knall.

Men det er en ting jeg lurer på som jeg prøvde å finne ut av i instruksjonen uten å bli særlig klokere av.

Hvis skuddene går for høyt ved innskytning, hvordan får man stilt dette nedover :?:

Prøvde meg litt frem men fant ikke ut hvordan man får stilt siktet nedover på kneppa hvis dette skulle bli nødvendig.

Kikkerten skal monteres på en Sig Sauer SSG 3000 med sphur 31 moa montasje.

håper noen kan gi meg en grei forklaring hvordan man får stilt kikkeren ned om det blir tilfelle, for skuddene vil

vel gå for høyt til å begynne med eller tar jeg feil.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvis jeg tolker spørsmålet ditt riktig så spør du hvordan lettest skyte inn børsa med nytt sikte? :)

 

1. ta ut sluttsstykke, legg våpen i en stødig stilling hvor du har en fast punkt som du kan sikte mot.

2. sikt gjennom løpet til du har siktepunkt midt i løpet.

3. hold børsa rolig mens du skrur korset inn på siktepunktet.

4. nøyaktig innskyting på valgt avstand.

 

Du justerer treffpunkt ved å vri på justeringstårnene, det øverste er opp/ned og det til høyre er h/v.

For å skru nedover skrur du øverste tårn mot klokken.

 

Lykke til med et fantastisk kikkertsikte, håper jeg ikke missforstod spørsmålet. :)

Link to comment
Share on other sites

hei ladebenken, det er riktig som du skriver her, jeg har mange kikketer som jeg har skutt inn tidligere.

Men du har misforstått litt siktet er en k624i med zerostop, siktet skal stå på null når det er innskutt og det gjør det når det kommer ny ut av eske, hvis man prøver å stille det ned så får man bare stilt fire knepp ned, har prøvd å løsne settskruene på turreten og vri til eks en mil for så å stramme settskruene og da prøvd stille ned men får bare stilt fire knepp ned, når ikke tilbake til null.

Har ikke vært borti sånne kikkerter før nå så jeg klør meg litt i hode kan man si :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er ikke montert ennå men skal monteres på en sphur med 31 moa tilt så jeg regner med at første skudda går høyt,

jeg har sittet å fundert og små fikklet litt for å finne ut hvordan jeg skal få stilt siktet ned utover de fire klikka som er mulig

rent hypotetisk hvis dette blir nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke skuddene dine vil gå for høyt. Når det gjelder å løsne settskruene og vri på tårnet, så gjør du det når du er ferdig innskutt og skal stille tårnet på null. Ikke ellers. Skulle du mot formodning havne høyt, så får du skyte inn på 200m istedet. Regner med at du har planer om å skyte lenger enn hundre meter med det sikte ;)

 

Sent from my C6903 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Aha, beklager missforståelsen.

 

Som flere påpeker ble også mitt levert med turret skrudd helt i bunnen, dette sjekker du enkelt via hvor mye du har tilgjengelig oppover. Du skal ha ca 260 klikk eller 2 runder.

 

Siden du har løst turreten og flyttet zero stop betyr det at du må nullstille tårnet for å kunne bruke hele justeringsområdet igjen.

Om jeg husker riktig gjøres dette på følgende måte:

-Skru med klokka helt til den stopper, løs så umbrako skruene sånn at selve tårnet går fritt uten at det "klikker".

-Skru fortsatt med klokka med turreten løs - helt til det stopper igjen, stram så umbrakoene i denne posisjonen.

 

-Skru mot klokka til det stopper, løs umbrako og fortsett å skru turret mot klokka til det stopper.

-Stram umbrako.

-Nå har du 260klikk tilgjengelig.

 

Rent teoretisk så skal du ikke ha noen problemer med å komme langt nok ned med denne kikkerten, gitt at låskasse osv er rett.

31moa er vel omtrentlig 78cm/100m. Kikkerten har 130 cm/100m ifra "null".

 

Har du nå muligheter for å skru to runder oppover nå må du skyte inn våpenet, for så å løsne umbrako på turret og vri den til "0", hvis du skal bruke zero stopen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Aha det er slik det henger sammen, det var jeg håpet på at siktet var helt i bunnen for dette fikk jeg ikke til å stemme :lol:

Da får jeg se når kikkerten montert å klar til innskyting å håpe at det er å stille det oppover for å få treffpunkt.

Tusen takk for alle svar folkens, dette var nyttige svar og forklaringer som jeg har prøvd å letet frem på nettet men ikke funnet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg var rimelig klar for å bestille meg et selv.

Jeg skulle bestille et fra Wingevåpen, men plutselig skrudde de opp prisen fra rett under 20k til nesten 25k :shock:

Så jeg kommer nok til å bestille fra Jaktdepotet, sparer nok noen tusenlapper der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dette var det sist siktet som var igjen så det kunne ta noen måneder før de fikk inn nye.

Det fine er at de tar inn MSR retikkler som er gromt.

Ja de har helt klart gode priser og det er alltid hyggelig å handle der, ta en tlf til de og hør

kanskje de har på fauske avdelingen? vet ikke, men ring de å hør.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ville gått for Jaktdepotet uansett. Å bestille hi-end vare fra Winge betyr ventetid på fort 5-6 mnd. Bestilte selv Kahles'en min derfra, pluss noe annet utstyr. Endte med å avbestille alt, og kjøpe gjennom jaktdepotet.

 

Latterlig service på Winge. (Min erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...