Jump to content

Skytterlagskrutt til langhold


freezingduck

Hvilket krutt for langhold?  

18 members have voted

  1. 1. Hvilket krutt for langhold?

    • N570/N560
      8
    • RA15
      9
    • Annet
      1


Recommended Posts

Har 1500 A-max på lager og federal LR hetter til 6,5x55 ien sauer 200.

 

Så er det store spørsmålet, hvilket krutt.

 

Skal kun brukes til langhold.

 

Om jeg får 4000 eller 2000skudd utav pipa er ikke så viktig for min del, men lurer på hvordan hastighet det er mulig å få utav skytterlagskruttet.

 

På en tom boks med RA15 jeg hadde stående stod det 850m/s med 9,1gr kule.

 

For de som har jobbet seg opp litt over oppgitt maks, hvilken hastighet har dere fått?

 

Tenker på om jeg skal bestille skytterlagskrutt som er billig og enkelt å få tak i, eller om jeg skal satse på å få tak i N560/N570.

 

Snakker vi 900m/s med N570 og 850m/s med RA15?

 

Vet at det varierer fra lot til lot, leter etter ballpark hastighet.

Send gjerne PM hvis dere ikke ønsker å offentliggjøre hotte ladinger med skytterlagskrutt.

 

Hadde vært fint om dere kom med en liten kommentar hvis dere stemmer noe spesielt;-)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en stund siden jeg har kjøpt Raufoss krutt, så jeg vet ikke om dette gjelder fremdeles. De trykker bare 2-3 forskjellige ladedata på boksen med en bestemt hastighet.

Kjøp heller Norma15. Da får du min til maks på boksen for 3-4 forskjellige kuler. Skal du lade for maks fart er det greit å ha en maksladning. (Det er mulig ladningen på RA15 boksen du oppgir er maks?)

 

Du vet sikkert at makstrykket som oppgis er etter 6,5x55 std. De som skal ha mere fart, guffer på til 308 std. Ikke bruk Norma hylser til det, da blir du bare skremt :wink: . Bruk Lapua eller Raufoss de er hardere i materialet.

 

Jeg har ikke brukt stemmeretten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mae ra15/ N-560 er det ikke uvanlig å få +/- 880 avhengi av lengde og slitasje på pipa. Med 570 får mange utmerket presisjon og i overkant av 900ms.

Sån stort sett altså ca 20 ms mer med 570.

Prisen er mere tungvind og lade med, ( renner dårlig i kruttmål, trangt i hylsa osv)

Efter min erfaring også en del mer pussejobb med 570.

Så det er jo litt slik, skal du sitte og lade og finstelle med patronene, og ikke skyte så mange skudd er 570 fint, skal du trøkke ut noen hundre skudd og skyte mye er raskere krutt enklere.

Nå er jo tilgangen til 570 nærmest ikkeeksisterende da, så pr nå er det stort sett bare et akademisk spørsmål

Link to comment
Share on other sites

Du får 850-860 med N15/ RA 15/ N560, uten dilldall, og 880-890 og du gidder å styre med atomladninger, treg hevarm, miste rytmen pga. treg hevarm, helpressing, etc.

Disse kruttene er svært like trykk og hastighetsmessig, presisjon får man med det kruttet man får det med.

Med N570 får du 900-915m/s uten overtrykkstegn, men det tar 6 ganger så lang tid å lade - eller mer... Og om du ikke lagerfører et par års forbruk selv, så går du tom jevnlig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er vel hvilket løp man har? Sauer, Heym, S&L?

Tenker da på hastighet man får

 

Jeg og en kompis kjører med 70 cm S&L løp, vi oppnår 885 ms uten dildall med N.......

Dette er ladninger ladninger der hvor hylsene lades 10-15 ganger uten å få utvida tennhetter.

Og dette like over maksladninger på kruttboksen.

Nå må det nevnes at disse ladningene ikke er hoppet direkte på, men er prøvd fram fra godt under maks oppgitt på kruttboksen.

Som nevnt over er stikkordet Lapua hylser.

Hylsene er kun presset med Lee Collet die.

Ingen tegn til trege hevarmsløft er min erfaring med S&L løp og disse ladningene

N570 er fristende å prøve for å se hva en klarer å få ut, men krever litt mere jobb en hva som er fristende

 

Mulig vi er heldige med løpene våre.....

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...