Jump to content

Fersk hjemmelader trenger litt hjelp


Tom K

Recommended Posts

Har ladet noen 357 mag men sliter litt med å holde faktor med den oppskriften jeg har fått, leser i VV sin tabell at jeg kan lade 15,9 grain N110 krutt bak en 158 grains kobberbelagt kule med en col på 40....har jeg forstått det riktig ? dette skal være max ladning, skal skytes i en Ruger GP100 med 6" løp.

Link to comment
Share on other sites

Enig rausheim, men kan jo muligens være en ganske kort 158gr

 

Til TS, har du tekniske data på kula? spesielt totallengde, og kuletype, evnt feil med chrono/lysforhold eller hvordan det måles?

 

+-1mm på lengden, kontra den de har brukt på maxladningen, gir en variasjon i fyllingsgrad 8 til 10% ish, og påfølgende trykkforskjeller, fra safe, til langt i rødten ;)

 

For å illustrere, si kula de i ladetabellen har brukt, er 16mm, den du finner har 17mm, og du bruker OAL 40 som er ganske vanlig, si rødladning er 15.2 med N110 og 16mm lang kule, gir den 17mm lange kula, hele 5000PSI mer trykk.

 

 

maxladning med 16mm lang kule, er da 15.2

maxladning med 17mm lang kule, er da 14.6

maxladning med 18mm lang kule, er da 14.0

 

Dette er eksempel, så ikke bruk det til å lade med ;)

 

Gjetter på at du referer til HP speer 158gr når du snakker om lapua tabellen, den er vel ganske nøyaktig 17mm? noen andre kan sikkert bekrefte det, var bare dataene jeg fant raskt på den.

Link to comment
Share on other sites

I følge mine egne notater brukte jeg 158gn Speer Soft Point til ei ladning med 15,6gn N110. COL står av en eller annen grunn ikke i notatene, men dien er stilt inn med en helt standard Fiocchi 158gn 357 patron. Denne skjøt jeg en sesong med Mag1-stevner og funket fint. Faktoren var godt over kravet også.

 

Jeg brukte også HP, men kan ikke huske ladningen. 15,4 eller 15,6 der også. Våpenet jeg bruker tåler (og skal helst ha) slike ladninger, men ville vist stor forsiktighet i en revolver.

 

Jeg mistenker feil/gal bruk av chrono av TS og/eller feil med kruttvekta. Når du er i denne delen av slike tabeller skal du klare faktorkravet med det meste.

Link to comment
Share on other sites

Da tar vi det helt fra bunnen av, kule-Partizan FPJ, 158 gr , lengde 17mm,

001_zps3c3fd63c.jpg

 

Krutt VV N110,

Hvilken mengde krutt og hvilken col ? Har bestilt ladeboka men den har ikke kommet ennå :(

 

Blir det maxladning med 17mm lang kule, 14.6gr ?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan crimp har du tenkt å kjøre? rullecrimp i sporet laget for det? hva får den som lengde da ca? regner med at du havner på 40-40,4

si vi regner utifra 40 oal, skal du klare faktorkravet med rugern allerede rundt 14gr n110, men kan jo være at kula er litt liten i løpet eller lignende? andre kan mer om dette og kan evnt kime inn, kunne du ha målt kuladia med skyvelær?

 

Ref det du sier, du har testet med 14.2gr og fikk bare 1100 fot? du burde helst ha fått 1250 med en slik ladning

 

Du kan ganske trygt gå til 15gr n110 og være innenfor CIP spec på trykk, teoretisk hastighet er 1350-1400fps, og faktor skal være rundt 220 da.

 

Jeg har pleid å lade 158gr frontier til 40mm OAL med 15gr N110 og factory crimp, skutt i GP100 klarte det faktoren med god margin, kan se om jeg finner chronotallene, merker her at man ikke skyter 105gr.. og snøen på tak på standplass faller ned i store mengder, der hvor fabrikkskudd knapt klarer ta ned noe ;)

 

Ellers er lilgun og H110 morsomme magnumkrutt.. :)

 

Jeg hadde nok prøvd med annen chrono for å verifisere tallene og ladningene, hva var tallene per skudd, nøyaktig? hvordan spread osv?

Link to comment
Share on other sites

Kula måler 9mm i diameter, og col blir da 40,4 hvis jeg bruker rullecrimp i sporet,

 

Du trenger noe mer nøyaktig ;)

 

Ute etter om den er .356, .356,5. 357 f.eks

 

14.7gr N110 med 40.4 OAL skal gi nesten 205-210 i faktor om alt annet er riktig. ca 1300-1350fps

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte de i løsvekt på XXL , pose med 500 stk merket med 38.FPJ 158gr.... 9mm omregnet til tommer blir jo 0,3543.

 

Kan han gjøken på XXL ha merket posen feil ? han hadde nemlig splittet pakke med 2000 kuler .

 

Siden det er rullekrymprille, og størrelsen uten tvil ser ut som 158gr FP kule er du nok safe, men skader ikke å kontrollveie

 

.357/38 kuler kommer i varierende "kalibrering" , bestiller du hos en av gutta som støper blykule, kan du velge om du vil ha .356, .357 eller .358 kalibrering på den.

 

Vanlig 9mm kule måler vanligvis .355 til .356 , derfor 9mm kuler ofte blir lite optimalt i revolver med .357 ish løp

 

Dvs den kan ha diameter .355 til .358 ca, nøkkel er digital skyvelær med mindre du er veldig god på skyvelær og finmåling, har en venn som bare kaster blikk ned på analogt og nesten ser raskere enn meg på digitalt.

 

Som sagt kan du om du f.eks. har litt små kuler, og litt rom klaring mellom tønne og sylinder gå helt opp til 15gr, kanskje litt videre også før skumle ting skjer :)

 

Du kan lade f.eks, 10 av hver, i 0.1gr eller 0.2gr oppover til 15gr og sjekke over chrono

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...