Jump to content

Nosler custom comp 190grs for 308 Win


riggmaster

Recommended Posts

Tenkte å gå for litt tyngre kuler nå til all denne lekeskytinga som man er blitt passe avhengig av. Denne kula ser ut for å være prisgunstig. Før jeg evt bestiller mye av denne, vil jeg gjerne høre om noen har gode eller dårlige erfaringer med denne??. Og om den kan godta VVn140 bak seg?( Siden ingen vil selge krutt lengre og det har jeg en del av)

Pipa mi er 1/12.

Link to comment
Share on other sites

140 går fint det, men begrenset hva du klarer av hastighet. Om den funker i løpet ditt er ikke godt å si før du har prøvd. Kjøpte selv en haug med de kulene til .308' en men gadd ikke drive med det. Lettere kule i mer fart er bedre til normal skyting. Alt blir litt krampaktig med den kombinasjonen der. Lite fart, ikke fantastisk bc som forsvarer kulevalget og 1:12 stigning.. Tja.. Det funker sikkert, men tror du er bedre tjent med en annen kombinasjon av ting. 175 Scenar L eller 155 Scenar om du får de til. Ikke så mye dyrere, og er velprøvd i .308

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekka bc og div specs på denne kula. Men har meget bra presisjon på 180 accubond, 155 Amax. Ikke fullt så bra med 175, 168 MK. Syns det virker fornuftig å bruke tyngre kuler på 500m og oppover. Men jeg kunne tenkt meg ei kule som kostet minst mulig med godt resultat. Men kan høres ut som at dette ikke blir noe å satse på. Noen som kan bekrefte om Nosler balistic tip går like bra som accubond?

Link to comment
Share on other sites

Riggmaster skrev:Noen som kan bekrefte om Nosler balistic tip går like bra som accubond?

 

I min Tikka Tactical 300 går Balltip og Accubond like godt med samling på 4cm på 200m

Likedan i min Tikka T3 7mm Rem mag går Accubond 140gr litt bedre enn 140 Balltip.Disse 2 har samme Bc og kan brukes om hverandre i mine børser.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekka bc og div specs på denne kula. Men har meget bra presisjon på 180 accubond, 155 Amax. Ikke fullt så bra med 175, 168 MK. Syns det virker fornuftig å bruke tyngre kuler på 500m og oppover. Men jeg kunne tenkt meg ei kule som kostet minst mulig med godt resultat. Men kan høres ut som at dette ikke blir noe å satse på. Noen som kan bekrefte om Nosler balistic tip går like bra som accubond?

 

Bal Tip + lodding => AccuBond :-)

 

190 er ei tung kule i 308 og du bør ha ganske lang pipe for å kunne utnytte potensialet i kruttene som gir hastighet nok til så tunge kuler.

 

Beste er egentlig kuler i 155-178grs. Da får du fra 900-830m/s med rette kruttene og følger en normal 6,5 med 9g kuler ganske så langt ut. 168 Berger Hybrid har jeg stor tro på - da den kan lades ganske friskt hastighetsmessig. Beste jeg personlig har prøvd så langt er 185 Berger Juggernaut. Bikker akkurat 810m/s i 63cm løp - mangler da 30m/s sammenlignet med 9g Scenar og maksladning med N-15/MRP/Re 22 i samme pipelengde

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Berger har lite med merkevaren å gjøre, mer med tilgjengelighet å gjøre. Berger har 4-7 mnd leveringstid på kulene sine avhengig av type, noe som gjør det tett på umulig å lage noen spesialpriser. Hjelper lite med kvantumsrabatt om onsket kvantum ikke blir tilgjengelig de første 1/2 året...

 

168 Hybrid har jeg ikke rukket å prøve selv enda så der har jeg lite å bidra med. Men med CFE 223/MR2000 når en snaut 880m/s med 165/168grs kuler i 308. Og når BC'n bikker 0,5 da så blir det balistisk en hyggelig ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve ei eske med denne kula, berger er jo bra. Men de koster litt mye etter min smak. Har prøvd 168 mk i riggen, men fikk 175 til å samle bedre. En gammel ringrev i benchrest som er børsemaker av yrke, fortalte meg at 168grs skulle være "the shit" for 308.

Får prøve Berger og se om vi kan gå ned en størrelse på klisterlappene :winke1:

Setter pris på all lærdom og info som folk her inne gidder å dele på, syns Sauer 150 kommer med mye nyttig. Dette var ment som en stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Folk skriver aldri til hvilken bruk de skal ha kuler til, men 190 grains kule til .308 med 1/12 twist høres spesielt ut.. Noe mindre enn 26" løp og hastigheten vil være altfor lav til å få utbytte av BC..

 

@riggmaster: 168 SMK er ok den, men bare opp til en viss avstand. 175 SMK er derimot en adskillig bedre kule, både på korte og lengre .308 aktuelle avstander. Bedre BC samt mindre krapp BT.

Link to comment
Share on other sites

Kulene skal jo brukes til å imponere med 10skuddsgrupper(for jeg har 10 skudds magasinet) 8) på 10mm på 100m, samt være stabile og "lettvinte ut til 500m og der omkring" Mer sjelden man tar seg bryet til 800m, og de bør være så pass rimelige at man hver dag kan gjøre som i langholdsfilmen episodexx?? (å skyte opp all ammo :lol::lol: ) Riggen er sinnsykt presis, og blir helt meningsløst å bruke feil kuler! Vi er vel kommet litt bort fra overskrifta til tråden, men den er jo basert på det at jeg hadde håpet at dette kunne være gode kuler til en meget gunstig pris. Men målet med tråden har jeg oppnådd, for dere har gitt meg svar nok til at de blir ikke kjøpt :winke1:

Men 180 Accubond har vært ei gokule til børsa mi, og hvis ballistic tip flyr like bra, så blir kanskje den det beste og billigste jeg kan bruke nå. Men jeg skal prøve ei eske med hybrid, bare så jeg har prøvd de!

Link to comment
Share on other sites

190 grs hpbt matchkuler er definitivt ikke uegnet i 308win. Tidligere leverte norma match ammo i 308win med 190 grs kuler for bla 300m matchskyting.

 

Jeg har fått flotte samlinger på 100 og 200m med 190 grs matchkuler med både 3006 og 308win som har 1/10 stigning og med 308win med 1/12 stigning.

 

Men 155grs kuler er i mine øyne et at de beste valgene i 308win om man skal skyte langt. De har brukbar BC og man får brukbar fart. I tillegg er rekylen til å leve med. 308 kuler til lange hold er vel diskutert i mange tråder her på forumet.

 

 

Med forbehold om prisendringer, men med de prisene jeg har noenlunde kontroll på:

Jaktdepotet leverer 155 og 168 grs nosler custom competition for kr 1,79 og 190 grs custom competition for kr 1,95

Norma leverer 155 grs sierra palma match og 168 grs matchking for kr 2,35

Skytterkontoret leverer 168 grs sierra matchking for kr 2,40

Landrø leverer 155 og 167 grs scenar for kr 2,51 og 185 grs scenar for kr 2,69

Landrø leverer også scenar L 155 og 175 grs for kr 3,-

 

Om man skal skyte mye, noe som er viktig for å bli god til å skyte, er ofte pris en viktig faktor. Derfor blir nosler CC mitt førstevalg om jeg skal skyte mye 30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...