Jump to content

Lage Solblender til zeiss vicktory 3-12x56HT


korporal

Recommended Posts

Siden det antakelig ikke er å oppdrive blender til zeiss vicktory 3-12x56HT, laget jeg min egen. Sparte noen kroner gjorde jeg også. Egentlig ganske enkelt å ikke noe hokus pokus, men jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en mini projekttråd. Litt få bilder siden jeg kom på at det kanskje skulle bli en tråd midtveis i jobben.

 

Senere tenkte jeg at jeg skulle lage en mini prosjekttråd om hvordan man kan lage et fint, praktisk å billig mirragebånd for de som liker å fikle med småting selv.

1014061_10152123619044123_1401873489_n.jpg

 

Jeg laget en enkel tegning og fant meg et passende emne. Den utvendige dreiinga gikk fint men det sperret veldig mot slutten av den innvendige dreiinga. Blenderen ble 125mm lang og med så tynnvegget emne å så lang borhake hadde jeg ikke forventet annet. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å glassblåse den på innsiden for å få overflaten matt for å hindre at lys reflekterer i veggene. Men ettersom sperremerkene allerede var der, tenkte jeg at de kanskje gjør samme nytten.

 

1743618_10152134412049123_1421141271_n.jpg

 

Her er gjengene skåret. Tilpasset en plastbolt innvendig og la rundt ei stripe med messingchims under oppspenning. Gjengene er M60x0,75.

 

1896741_10152134941129123_1325448154_n.jpg

 

Blenderen passet veldig bra. Tok en sjans med gjengene siden det er mere jobb å ta av kikkerten enn å skjære nye gjenger. I morgen går den til eloksering. Den var ganske tight så det blir spennende å se hvor mye elokseringen bygger.

 

Fikset bildene dine. -Ranger#44

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker simpleste sort alu med et minimum av legeringselementer, oppnår en..... en dypere svart farge.

Er legeringselementene i aluminiumen som bidrar til den mismatchen der.....er min erfaring.

Ser ut som det er brukt alt for bra legert alu til dette prosjektet :mrgreen:

 

Hjelper også på å glassblåse delen for å få en mattere overflate, før anodisering

Virker som "fargen" fordeler seg jevnere uten skjolder og flekkvis fargeavvik på en mattet overflate.

 

Finnes masse farger å velge mellom, men svart er nok overlegent mest utbredt

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...