Jump to content

Magnumfelt 2 og 45LC


Vaquero

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med .45 Colt (LC) til Magnumfelt 2?

For ordens skyld så har jeg aldri prøvd dette, heller ikke ladninger som holder factor 275.

Jeg leser at ammoen må holde en factor på 275. Etter det jeg kan regne ut så må en 250 grain kule levere 1100ft. Jeg har en "Vaquero" (Ruger) kjøpt i året 1993. Jeg vet at dette ikke konkurrerer med andre revolvere i .44 mag. osv. med bedre sikter osv. Jeg tar det ikke så alvorlig, det kunne bare være gøy å ha deltatt på et stevne en gang eller to.

normal_Vaquero_45LC.JPG

7,5" Løp som dere ser.

 

Jeg har ikke ladd denne mye over friske ladninger for Colt SAA. Nå er det jo slik at denne Rugeren tåler litt til. Jeg har prøvd Hornady 250 grain XTP med Vv.340 til en hastighet på 1097ft.

Jeg føler at det må være på grensen et sted. Jeg har sett noen ladninger for Ruger typen Blackhawk/Vaquero med Vv-110 krutt. Noen har nevnt til meg om å bruke 454 Casull hylser, de må trimmes ned ser jeg, de skulle tåle mere trykk var det en som sa?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville ikke brukt harde ladninger i rugeren din,den skal helst ha 45 colt ladninger,ramma di er for svak men hvis det hadde vært en old model så tåler den litt mere.

Jeg har en Ruger Blachawk new model i 45 colt den har samme ramma som 44 magnum,så den tåler magnum ladninger men jeg har ikke prøvd det da jeg har en taurus i 44 magnum !

Hilsen Arne :D:D

Link to comment
Share on other sites

En Vaquero, ikke New Model Vaquero, har samme ramme

størrelse og styrke, som en New Model Blackhawk/super Blackhawk. Med N110 kan du ganske greit lade til mag2 faktor. Men du kan risikere å lage en liten granat om du skal oppnå samme faktor med N340. Har selv sprengt en 45 Colt med ei ladning, som skulle være ladebok max med N340 og 250 grs bly kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler og mener at det å lade til Mag-2 med Vv-340 er risikosport. Jeg har testet til maxladninger på ladetabellene + 0,5 grain. Jeg føler meg litt utenfor komfortsonen, ja. Hvis det er forsvarlig å lade til faktor (Mag-2) med Vv-110 uten å gamble så er det interessant. Men jeg synes ramma/toppstrappen ser litt spinklere ut enn Blackhawk varianter ellers. Er min modell innenfor hva den tåler med Vv-110 og grensen til 275 i factor?? :roll: ?

Jeg har ellers normalt ikke tenkt så mye på å dra denne revolveren så mye over koseladninger som den ellers blir brukt til, for å lage hull i papp og velte vedkubber. Skal jeg prøve den på magnumfelt må jeg flytte noen grenser, men ikke på en uforsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

H110 er et fint krutt til denne bruken også, har testa litt med dette da jeg kjøpte en gammel blackhawk til jul. med Hodgdons "ruger only" ladninger er det ikke noe problem med faktorkravet.

Den gamle Vaqueron er i praksis en Blackhawk med faste sikter, dersom du ikke vil over standard trykk har Vihtavuori publiserte data med N105 som holder faktor (testa i en New Vaquero med 5,5")

Topstrapen ryker ikke før du har greid å sprenge tønna etter det jeg har forstått :D

Link to comment
Share on other sites

Den eneste perosnen jeg kjener dom har blåst topstrappen på sin vaquero ladet opp mot casullmladninger i den....

Jeg ser den Hassel. Det minner meg om en som ladet .38 spec. til .357 mag. i .38 hylser. Eksemplet ble ikke tatt til etterfølge for andre :twisted:

 

Jeg har skutt med .454 Casull og studert hvor solid og fint den er laget, den hever seg et godt stykke over min Vaquero.

 

Ellers som andre nevner her, jeg har tenkt litt på Hodgdon og Vv-105. Jeg skal lete litt i tabeller igjen. Jeg har sett dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt N110 og fått 300 - 335 ms med 300 og 310 grs kuler i en 5 tommers Vaquero.

 

Det er veldig moro, men ta med plaster eller bruk hanske. Ingen formell presisjonstest, men silhuettgrisen treffes på hundre meter hver gang jeg gjør mitt (300 grs. Magma).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...