Jump to content

.223 til langhold?


Berglid

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jeg var innom dfs.no og kikka litt på dokumentasjonen på forsøkene med 5.56 i Sauer. Til tross for at norma-skytterlag.net oppgir anbefalt hastighet for 80gr Sierra MK på 770-800 m/s, har gutta ladet den til 855 m/s i 67cm Sauerpipe med 1.58g/24.3gr N-11. Jeg har ikke klart å se hvilken lot de brukte, men litt lek med QL gir et modellert trykk på 370MPa samt et hastighetstap på 4% med 57cm pipe. Det betyr at 830 m/s bør gi omtrent samme trykk i ei 57cm pipe, og hvis man trekker fra litt fordi noen DFS-ladninger kan være friske nok, betyr det at ambisjonene mine om å nå 820 m/s bør være rimelig på rett side av rødstreken. Da blir ballistikken interessant:

Kulefall, 100 :arrow: 300m: 1.55 MIL

Vindavdrift, 300m, 5 m/s sidevind: 0.92MIL

 

Hvis jeg får 80gr A-Max opp i samme hastighet, sier PCB følgende:

Kulefall, 100 :arrow: 300m: 1.52 MIL

Vindavdrift, 300m, 5 m/s sidevind: 0.85MIL

 

Til sammenligning, 185gr Lapua Scenar fabrikkladd i .308Win:

Kulefall, 100 :arrow: 300m: 1.59 MIL

Vindavdrift, 300m, 5 m/s sidevind: 0.75MIL

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har i seinare tid kjøpt meg ei remington 700 rifle med 1:12 stigining brukt av en god kar her på kammeret. Var ute og testa den på langt hold i dag. Klarte selfølgelig og taste inn feil klikkverdi i pcb så skjønte ingen ting på dei første skudda. Men når eg fant ut kva som var feil var det berre og stille inn siktet riktig og skyte iveg.

 

Rifla funka meget bra på 500 meter på stålgong. Skaut med 55grains American Eagle FMJ BT. Det skal og nemnast att det regna og blås og var kaldt ute når eg skaut.

 

Høyrte treffet i gongen (brukte elektroniske hørselvern) og kunne såvidt sjå att gongen svinga fram og tilbake. Ellers så såg ein også tydelige treff i gongen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...