Jump to content

Munningshette til hva?


Vaquero

Recommended Posts

Jeg fant denne i et roteskrin på låven, en munningshette. Jeg finner ikke en som ligner for Krag i boken til Hanevik. En annen test jeg har tatt av munningsåpningen, en tysk kule målt med mitt skyvelær .323" passerer ikke. Derimot passerer en britisk .312" kule.

 

Til hvilket våpen er denne til?

normal_Munningshette.JPG

Merking på siden: Bülow, under er det en B med krone over (Belgia?)

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg, men hvis det er meningen at man kan lukke opp lokket helt og skyte med hetten på vil jeg tro at det gikk galt med nevnte kaliber. Jeg har målt munningshettens innv.diameter og får 8,04mm. Jeg har også et prosjektil som er tiltenkt .318" den måler på mitt skyvelær .317" eller det samme som åpningen på munningshetten 8,04mm. Prosjektilet for .318" lar seg presse gjennom med kontakt med åpningen rund baut. Det kan selvfølgelig være til en Mauser av et slag.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Du har nok helt rett Petter1414, jeg burde tenkt på å "Google" Muzzel cover. Jeg ser ikke helt den samme modellen, men det er nok ulike produsenter over lenger tid -1898 - 1945.

Den jeg har ser ut til å være mer maskinert og støpt, mulig tidlig modell? Jeg fant den sist helg sammen med en støpetang for rundkule, munnlader.

 

Takk for svar alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...