Jump to content

Roadkill


Jim114

Recommended Posts

Frysediskene på Nordby kjøpesenter inneholder mye godt, riktignok ikke roadkill men de har krokodille, zebra, antilope, villsvin, struts, bjørn, vannbøffel, bison, kenguru og slangekjøtt....tror det er boa constrictor de har, før hadde de også klapperslange.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette har jeg lurt på. Hvis viltnemnda skyter en skadd elg etter en påkjørsel, blir ikke dette mat?

 

Regelverket (til mattilsynet) ble nylig strammet opp betraktelig på dette punktet. I dag er det slik at alt av hjortevilt hvor vomma har sprukket (dvs en forholdsvis normal påkjørsel) blir kassert, normalt sett levert til proteinfabrikk på linje med kadaver og slakteavfall.

 

Fallvilt utenfor jakttid, som kan godkjennes på mottak, blir solgt til det kommunale viltfondets inntekt. Innenfor jakttida skal kjøttet tilfalle jaktrettighetshaver, dvs jaktlaget på det aktuelle området. Normalt sett vil det være storvald/tildelingsområde (i allefall der det jaktes på godkjent bestandsplan) som får henvendelsen og kan tilby dyret til jaktfelt evt selge dyret til inntekt for området. Den elgen jeg fortærer i disse dager endte sine dager med brudd i kneledd etter påkjørsel en av de siste dagene i jakta...

 

I min kommune (Steinkjer) har kommunen avtale med et lokalt viltmottak som innebærer at viltnemnda disponerer slaktebu på mottaket, der dyret kan flås og veterinærgodkjennes, og mottaket kjøper kjøttet til en avtalt pris. I enkelte år er det snakk om betydelig antall dyr. Men etter at regelverket ble innstrammet, har veldig mye bra mat blitt kjørt bort til vrak...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...