Jump to content

Andre Sako nyheter i 2014


358 Win

Recommended Posts

Hva tenker folk om sako 85? Den har jo fått en del kritikk for sitt utkast og mindre følt kvalitet en sako 75 og eldre modeller (som er noen jævla gode våpen) Sako fortsetter jo å klemme på med 85 modellen til tross for kritikken den får. De har tross alt hatt 85 nå i 8 år. Kan vi forvente oss at sako kommer med en ny modell innom de nermeste 1-2 åra for grovkalibre? Jeg håper det, og helst en modell mere lik 75. Hva tor de som har litt mere innsikt i markedet?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hadde en av de første 85 som kom og var knallfornøyd , savner den enda, men så stod det en Forest Hatari til salgs på j&f og da røk den med. Magasinet er den mest geniale løsning som noen gang er laget( etter Kragen )

Fikk pris i dag på en Brown Bear i 500 Jeffery i dag. 32 store, levering september

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker folk om sako 85? Den har jo fått en del kritikk for sitt utkast og mindre følt kvalitet en sako 75 og eldre modeller (som er noen jævla gode våpen) Sako fortsetter jo å klemme på med 85 modellen til tross for kritikken den får. De har tross alt hatt 85 nå i 8 år. Kan vi forvente oss at sako kommer med en ny modell innom de nermeste 1-2 åra for grovkalibre? Jeg håper det, og helst en modell mere lik 75. Hva tor de som har litt mere innsikt i markedet?

Utkastet på Sako 85 fungerer utmerkt so lenge ein ikkje set på eit eller anna hjallasikte med utstikkande kul på midten som mest liknar på tarmslyng.Har ingen problem med utkast med victoryen i 2,5-10 sjølv om den knapt nok har klaring til løpet på finnlighten.Låskasse og bolt er meir smekker og magasinet er det beste som nokon gang er laga av nokon rifleprodusent.Vil heller kalle det eit framskritt.Er vel på tide å forlate tankegangen om at rifler skal likne på M 98. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har en Hunter i 75 laminatstokk og SS, som jeg synes er et gedigent våpen. Lengre kolbe enn på min Black Bear 85, men synes nå likevel at 85 matcher 75 ganske greit. Toleransene på sluttstykke/kasse er i allefall mindre, og personlig synes jeg at sluttstykkgangen er smoothere på 85'en.

 

Synes også detaljen med å måtte trykke inn magasinet i forkant før det kan løses ut virker veldig solid, og det skal være tilnærmet umulig for magasinet å falle ut ved uhell.

Link to comment
Share on other sites

Jo for all del, sako 85 er et knall våpen. Hadde en 85 finnlight for noen få år tilbake og skulle gjerne hatt en slik igjen. Super presisjon og funksjonalitet på den jeg hadde. Men liker skjeftet på 75 bedre og er for tiden på utkikk etter en 75 finnlight i 243/308w. Sako 75 med den magasinløsningen til 85 og ukasterpinnen i siden hadde hvert det perfekte våpen i mine øyne. Men 85 har jo hatt problemer med mange forskjellige sikter. En kompis har/hadde en 85 hunter med et leupold 1,25-4x24 og der slo hylsa oppe i siktet hver gang. Ligger forøverig noe filmsnutter på youtube også. Dette har holdt meg unna 85 det siste åra, men har de funnet noe løsning på dette eller er de som da de først lanserte modellen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...