Jump to content

Hvilke faktorer avgjør om det er presisjon på 500 / 1000 m


wickwire

Recommended Posts

Skal søke om ny jaktrifle i morgen. Målet er å kanskje kunne bruke denne på langhold. Vil nok starte på 200-500 meter inntil jeg har fått lest meg nok opp på ulik type korrigering, men vil gjerne ha en rifle som er brukenes på enda lenger hold.

 

Hvilke faktorer er avgjørende og hva skiller riflen (ikke skytteren ;-) ) som samler på 500 kontra 1000 meter. Har sett mye på ulike kalibere. Har alltid vært bestemt på at jeg skal ha 308W til jakt, men har nå forstått at 6,5mm er mye bedre valg siden det passer til mindre vilt også. Har sett på Remington 700 fordi jeg har prøvd dette våpenet tidligere. Erfaringen er bare grunnmodell, men blir en grunnmodell jeg kjøper nå også. SÅ får jeg bygge på etter hvert.

 

Kan jeg få noen kommentarer på følgende faktorer:

 

Kaliber: Har penslet meg inn på 6,5mm vil det fungere?

Løpslenge? Hvilken lengde bør jeg gå for her? Bør den kuttes om jeg monterer lyddemper?

Stokk: Fortstått at detaljene ligger her. Skal få på plass en god stokk etter hvert, men nå skal jeg først kun ha våpenet.

og selvsagt ammunisjon. Men det ønsker jeg ikke å diskutere.

 

Sist men ikke minst: Er det noen som har konkrete anbefalinger eller vil skrike IKKE kjøpe Remington. Kan være aktuelt med noe som fungerer som systemrifle. Var ikke kjent med det før i går, men det så ut som fine muligheter for kalibervalg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, endte med å lese gjennom to lange sider med ja/nei for hjortejakt på 800 meter og så til slutt at du oppsumerte trevalg hvorav 200 STR var et av de. Men det blir sagt tydelig at den blir for tung. Hva mente du å anbefale? Hvor tung blir den?

 

Skal ta en titt på Tikka også. Hva skiller denne fra en Remington siden det ikek blir anbefalt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...