Jump to content

Kjøp av stål til knivlaging


mortens61

Recommended Posts

Hei!

Har sett på filmer på YOU-tube og har blitt litt interessert i å skjære ut knivemner fra sagbruk-blad. Er det noen her inne som har utgåtte blad(som inneholder high-Carbon steel)? Eller om andre har stål-emner som kan selges. JEg skal ikke smi,men skjære ut blad-emner og lage. Noen som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det hørtes ikke dumt ut å forhøre seg med en slik person som har med sagblader,men han er dessverre litt langt borte i forhold til meg. Takker for infoen malfsen.

Er det noen andre som har tips eller innehar karbonstål eller egnet stål det som jeg har beskrevet i innlegget mitt? På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Det er jo denne karakteren av en person som har fått meg inn på ideen om å lage kniv av sagblad/kappsag. Har hørt allerede med 4 sagbruk om brukte emner,men ingen av de har. De har enten kastet det eller sendt de inn til justering. Kanskje de aldri får slike henvendelser før. Må jo innrømme at det er ganske så sært spørsmål. Er det noen her inne som enten har noe stål som skal selges billig eller gis bort. Selvfølgelig skal ikke fraktpenger og slikt stå i veien. Jeg er interessert i alle henvendelser. Takker på forhånd og takk til foreløpige tips og hint.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være verd å sikre seg brukte bladfjærer på skroten til senere bruk.

De kan jo eventuelt brukes som byttemiddel senere.

 

Utslitte flatfiler kan anløpes og bearbeides.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... stk-19992/

http://www.ebay.com/itm/5-PC-LARGE-META ... 2c7c525c76

 

Se om du kan finne noe passe båndstål.

De er slik Morakniver starter.

 

Snakke med gutta:

http://gardsdrift.no/Meninger/Debatt

 

Sjekke innom auksjoner, loppemarked og brukthandel.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg lurer på om det ikke fortsatt ligger noe rester igjen etter bladet som sprakk på vedmaskinen her.

 

Hei!

Det er et godt stykke mellom deg og meg siden jeg har opphold i Risør på Sørlandet. Jeg skal ikke smi som du sikkert skjønner så jeg er avhengig av sammenhengende stykker slik at bladet kan skjæres ut helt. Hva skal du ha for det evt?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

... skjære ut knivemner fra sagbruk-blad. Er det noen her inne som har utgåtte blad(som inneholder high-Carbon steel)? Eller om andre har stål-emner som kan selges.

 

Det er blitt mer og mer vanlig med bi-metall sagblader, som er blader med tenner av HSS sveist på et seigere grunnmateriale. Grunnmaterialet på disse er seigherda, og vil ikke gi så bra blader. Det du ønsker er blader i massiv HSS eller gjennomherda karbonstål. Dette er ikke så lett å finne.

 

Du ønsker emner som er ferdig herda så du slipper å herde selv?

Hvor store emner er du ute etter?

Link to comment
Share on other sites

Hei Metallurgen!

JEg er inneforstått med den herdeprosessen av et blad så det utgjør ikke så stort problem. Det jeg tenkte i første omgang var å lage en stikkniv ( ca 30 cm lang( inkl skaftlengde mer eller mindre og 3 cm bredt mer eller mindre samt en litt chubby slaktekniv som er noe feitere i kroppen. bredde rundt 4 cm og 15 cm langt blad og 10 cm pluss pluss i skaft. Vil det si at gamle kappsagblader/sagblader på vedmaskiner ikke inneholder dette hss eller karbonstål? JEg er lutter øre til de som har erfaring. Gir det mersmak,er jo ønsket å lage flere

Link to comment
Share on other sites

På industrisagblader til koldsag står det gjerne på bladet hva det er, om ikke dette alt er slitt bort, ellers er det vanskelig hva de er laga av.

 

Om du kan herde selv er det enklere å bare skaffe uherda karbonstål.

Sagblader er som regel tynne (<2,5 mm) som ikke gjør seg så bra på større blader. Hvilken tykkelse ønsker du?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal du kappe ut emnet da?bruker du noe som involverer varme så vil du mest sannsynlig ødelegge herdingen i stålet..

derfor bør en heller ikke slipe kniver på noe hurtig som gjør metallet varmt..

 

Ei gammel fil har et hardt og godt stål i til en litt solid kniv :)

Link to comment
Share on other sites

Risør? I Arendalsområde ligger det en slipestasjon. Husker ikke navnet i farten. Men prater du med sagbruk (om det fortsatt finnes) har de kontroll på hvem som sliper. Felles for de alle er at de hiver vrakblader på dynga. Et supertips er cellulose. De bruker hss-blader i størelser opp til 1800mm/4-5mm. Eller rammesagblader...Fiskarheden i sverige. Der kastes noen tonn hss hvert år. Noe å tenke på når kjærringa ymter bortpå en harrytur ;)

Link to comment
Share on other sites

På industrisagblader til koldsag står det gjerne på bladet hva det er, om ikke dette alt er slitt bort, ellers er det vanskelig hva de er laga av.

 

Om du kan herde selv er det enklere å bare skaffe uherda karbonstål.

Sagblader er som regel tynne (<2,5 mm) som ikke gjør seg så bra på større blader. Hvilken tykkelse ønsker du?

Hva vil du anbefale metallurgen? Da det gjelder stikkniv og en chubby slaktekniv?

Link to comment
Share on other sites

Hva vil du anbefale metallurgen? Da det gjelder stikkniv og en chubby slaktekniv?

 

Om du skal stikke med stikkniven bør den nok være litt tykk i godset for å unngå at den bøyer seg om du treffer noe hardt, rundt 4-5 mm.

En slaktekniv kan gjerne være rustfri. Du kan se på RWL-34, AEB-L og 12C27.

 

Du får kjøpt stål både her:

www.mortenhakonsen.no

og her:

www.smie.no

Og de er nesten i nabolaget begge to.

Link to comment
Share on other sites

Ok,da blir det 4 mm jeg går for til stikkniven også tror jeg 12c27 ,som brukes i eka-knivene, blir valget til slaktekniven. Syns at stålet i eka-knivene er lette å sette opp med de slipevektøyene jeg innehar. Og jeg har selv erfart at eggen holder lenge med det oppsettet jeg har hatt på mine kniver fra før. Brukte en eka-kniv på 3 villsvin uten å skjerpe eggen opp igjen. Det er for meg etter mine standarder et kvalitetsmerke

Link to comment
Share on other sites

hmmmm. Enda et moment å tenke på da. Da er det ikke bare å gjøre opp ild og legge på køl.blåse opp med føner og vente til den blir rødglødene og ikke magnetisk for så kjøle den av i oljebasert blanding??? Kan du spesifikt beskrive noe utenom min forvetning av herding på denne type stål metallurgen? 600 grader i 12 minutter på 4 mm tykkelse og 2 timer på 175 grader for normalisering/tempering?Stemmer dette? Har du en annen fremgangsmåte. Nå har ikke jeg furnace,bare en ovn som jeg kan legge køl i og blåse luft slik at kølen knitner. Kanskje dette blir en mindre eksakt varming av bladet....

Link to comment
Share on other sites

Til karbonstål og lavlegerte stå må du opp i 800 C, og kunne styre den til +/-10 C. På rustfrie stål må du opp i 1050-1080 +/- 5 C,.

Med litt trening kan en smiesse brukes på karbonstål, men ikke til rustfrie stål. En ovn vil ikke gi deg nok kontroll til et godt resultat.

Du kan høre med de du kjøper stålet av om de kan hjelpe deg med herding.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...