Jump to content

Første steg opp fra 22lr


thech0sen

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har jaktet i en del år nå med hagle og salongrifle. Nå skal jeg kjøpe meg ei størrle rifle.

Er litt usikker på hvilket kaliber og hvilken børse jeg skal velge.

Jeg jakter per dags dato bare småvilt (opp til skogsfugl og går), men jeg tenker at det kansje er like greit og kjøpe ei rifle som jeg eventuelt kan bruke på større dyr om jeg skulle prøve meg på storvilt.

 

Noen som kan anbefale ett kaliber og kansje ei børse?

Kansje også ett inspill om pris på ammunisjon til det aktuelle kalibret?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en 6,5x55. Kan brukes til alt vilt som er lovlig å jakte på i Norge.

Stort utvalg i ammo til småvilt og storvilt. Noen mener det er et for lite kaliber til elg men, treffer man der man skal i hjerte/lunge regionen så er det ikke noe problem. Lite rekyl er det også som gjør at man som regel skyter bedre. Har brukt 6,5x55 i 8-9 år å har bare gode erfaringer,elgen går i bakken hvær gang. Jakter mye rype, storfugel og rev å der har jeg brukt lapua trainer 100 grains bare synd de har sluttet å selge den. på storvilt har jeg brukt lapua mega og naturalis stor fornøyd. Eneste minuset er du ikke har noe god unskyldning ovenfor samboeren/ kona til å kjøpe en til rifle.

Våpen produsentene er kommet så langt i dag at det er smak og behag som avgjør hvilken rifle du kjøper, de aller fleste riflene med rett ammo har en egenspredning på under 30 mm på 100 meter. det er klart at det er større sjans for å få bedre pesisjon vist du legger litt ekstra kroner i det. Det aller viktigste er Kikkert å montasje der er det ikke vits å spare. Av totalt budsjett 40% på våpen og 60% på optikk er et greit utgangspungt mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på 223, ammunisjon av typen American Eagle kan man jo få til en fin pris.

Det er vel mer enn nok futt i 6,5x55? Jeg gjetter at denne funker fint på rypa med helmantel :)

Har planer om en kikkert med avstandsmåler og kulebanekompensator!

 

Ja seksogenhalven fungerer utmerket på rype. Men er det rypejakt/annen småviltjakt som er bruksområdet så ville jeg kjøpt noe som er mer tilpasset jaktformen, feks en 223Rem (selv om jeg personlig ikke liker 223'en).

Skal du ha en rifle som duger til alt, og med hovedvekt på det mindre viltet så er seksogenhalven et godt valg, om ikke ideelt til ren småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ei .223 og er godt fornøyd me denne. Selfølgelig ikke aktuell til noe større enn rådyr, men glimrende til alt annet. Billig fabrikkammo florerer til dette kaliberet, alt fra american eagle, som er veldig god, til 1,40kr per pang for russisk stål hos xxl as we speek. Siden denne funker godt i rifla mi, har jeg hamstret en go del. Lav rekyl, ikke for mye bråk, spesielt ikke med lyddemper.

For alt større enn rådyr, har jeg ei 30-06.

 

Skal montere en perverst kraftig kikkert på .223'en snart, for å få bukt me di jævla fluene på åte som ligger på andre siå av dalen..

Link to comment
Share on other sites

men jeg tenker at det kansje er like greit og kjøpe ei rifle som jeg eventuelt kan bruke på større dyr om jeg skulle prøve meg på storvilt.

 

Det er akkurat denne delen av innlegget som vel er det store spørsmålet. Du jakter småvilt, men har lyst til å begynne med storvilt. Jeg ville først stilt spørsmålet:

1 Kommer jeg til å begynne med storviltjakt innen f.eks fem år?

 

Hvis nei, kan du jo gå for 223 eller noe i den gata. Men hvis ja, da kan du jo kanskje med god samvittighet kjøpe deg en 6.5x55 da. Jeg kjøpte i 1993 ei 308 rifle som jeg skulle ha på rådyrjakt. Ble den gang anbefalt dette cal i tilfelle jeg skulle jakte noe større senere. Men jeg angrer den dag i dag for at jeg ikke kjøpte et mer hensiktsmessig småvilt og opp til rådyr-kaliber. På små mål er flat kulebane en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på 223, ammunisjon av typen American Eagle kan man jo få til en fin pris.

Det er vel mer enn nok futt i 6,5x55? Jeg gjetter at denne funker fint på rypa med helmantel :)

Har planer om en kikkert med avstandsmåler og kulebanekompensator!

 

Jeg ville helt klart gått for en 6,5x55. Den funker på det alt. 223 funker bra på rådyr, men har hørt fra enkelte at den høye hastigheten på kula kan føre til mer kjøttødeleggelse enn hvis du skyter med 6,5 eller 308 win. Derfor vil nok en 6,5 x 55 være det beste alternativet til ditt bruk. Mulig 6,5x55 er litt i største laget på rype (synes jeg) men det går sikkert greit. dessuten har du jo salongen som er fin til rypejakt.

 

Av rifletyper vil jeg anbefale deg en schultz og larsen classic. etter min mening et svært bra våpen til under 10 000 kroner. Jeg er hvertfall strålende fornøyd med min S&L i kal. 308win :D men når sant skal sies har jeg ikke skutt med så mange forskjellige. boltgangen er hvertfall en nytelse, og presisjonen er super.

 

Når det gjelder kikkert med avstandsmåler og kulebanekompensator kan det lett bli veldig dyrt ville nok heller kjøpt et sikte uten alle disse "dupedittene" og heller gått for skikkelig god opptikk (med mindre du tar deg råd til en skikkelig god kikkert med disse funksjonene) Har selv en schmidt & bender zenit night and day i 2,5-10 x 56 med rødpunkt. er kanonfornøyd med den, og har aldri savnet kulebanekompensator eller avstandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...