Jump to content

Drilling til toppjakt


Join

Recommended Posts

Jeg lagde en tråd på rifle kammeret ang en opplevelse jeg hadde med drillingen på toppjakt og kulefall (moderator må gjerne slå trådene sammen). Er dette et større problem med drillinger, da det er mer metall som blir kaldt og kan oppføre seg annerledes enn et enkelt rifleløp? Noen med liknende opplevelse? Testskyter dere alltid ved ny jakt når det er store temp. svingninger. For meg var det her rundt 30 graders forskjell, og testskuddet, etterpå :oops: gikk 4 klikk for lavt på 130 meter. Bomskuddet på tiuren var på 194 meter. Hva tror kombinasjonsvåpen folket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes stadig jeg må endre nullstillinger 2-3 knepp på riflene mine, ofte ender det tilbake på den opprinnelige nullstillingen etterhvert. Jeg har aldri hatt en rifle som skyter midt i hver gang år etter år. Mye av dette kommer nok av forskjellig rekylopptak fra min side.

For å sitere en tidligere skytterkonge og feltskytingsekspert: Samlinger er en ting, å skyte midt i figurene fra gang til gang er den virkelige utfordringen.

 

Tviler på det er temp. svingninger som gjør slike utslag som du snakker om. Ihvertfall på slike moderate hold. Dette kan du enkelt teste: Ta børsa og patronene direkte fra en varm bil, og skyt to testskudd når det er kaldt ute. La så patronene og børsa ligge på skytebenken noen timer, så skyt to skudd til. Jeg skal vedde temmelig mye på at du ikke får store utslag på de to seriene.

Her er det mye overtro ute å går. Husker på 80 tallet, da satt vi alltid børsene opp til veggen i renneføyka når vi meldte oss på skytterstevnet. De måtte ikke stå innomhus måtte skjønne, da "slo" de seg når man kom ut i kulda. At 3 kjappe serier får børsa til å bli rimelig mye varmere enn vedovnen ville ha klart var det ingen som tenkte på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var spotter på et bomskudd på tiur i Sverige for et par uker siden... Bakgrunnen for bom var temp. Viste seg at tempen hadde falt fra -10 til -37 uten at vi hadde fått det med oss(ja vi tar selvkritikk for elendig temperatur-følelse i kroppen). Det ble skutt med 308 og holdet var 230m. Det ble klikka i henhold til -10, men det var 4klikk for lite. Siktet var en zeiss med cm-klikk. Det betyr at temperaturen hadde ca 9cm å si på nevnte hold. Dette er ikke overtro, men ytreballistikk. Det finnes hjelpemidler som regner ut dette for deg. Du trenger kulevekt, BC, hastighet osv...

 

Dette var med rifle, og jeg forstod det slik at spørsmålet igrunnen var ang drilling. Har ikke peiling på hvordan lodding osv oppfører seg på en drilling. Mitt svar var ift temp.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke snakke for alle drillinger men min forandrer treffpunkt 3-4cm 100m fra +15c til -10c. Tror det er ganske vanlig etter det jeg hører. Jeg pleier å skyte inn i 0-5c.

 

Jeg testa også drillingen nylig i forbindelse med en jakttur til Sverige. Den hadde ( for en gang skyld ) samme treffpunkt nå i 10 minusgrader, som i sommer...'

Ang ytrebalistikk, jeg har ikke hørt at noen av DFS feltskytterene stiller noe mer på lange hold om det er veldig kaldt? 230 meter er blandt de korteste holdene man kommer bort i. Mulig det er jeg som ikke har fulgt med i timen?

Link to comment
Share on other sites

Mye interessant, og mange forskjellige erfaringer. Kan være rekylopptak som i kombinasjon med temp som spilte meg et puss. Har brukt lapua sin ballistikkalkulator. Lader selv, og bruker 150 grs sierra hpbt, med 47 grs n-160 bak. Kaliber er 7x57R. Må prøve litt forskjellig når muligheten byr seg. Er bare så j.... mye enklere med rifle, da den ikke klatrer på samme måte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var spotter på et bomskudd på tiur i Sverige for et par uker siden... Bakgrunnen for bom var temp. Viste seg at tempen hadde falt fra -10 til -37 uten at vi hadde fått det med oss(ja vi tar selvkritikk for elendig temperatur-følelse i kroppen). Det ble skutt med 308 og holdet var 230m. Det ble klikka i henhold til -10, men det var 4klikk for lite. Siktet var en zeiss med cm-klikk. Det betyr at temperaturen hadde ca 9cm å si på nevnte hold. Dette er ikke overtro, men ytreballistikk. Det finnes hjelpemidler som regner ut dette for deg. Du trenger kulevekt, BC, hastighet osv...

 

Dette var med rifle, og jeg forstod det slik at spørsmålet igrunnen var ang drilling. Har ikke peiling på hvordan lodding osv oppfører seg på en drilling. Mitt svar var ift temp.

Er dette noe du vet eller noe du tror?

Når jeg legger inn en kule (144grs Lapua Fmj i 750m/s) vi brukte i vinter i jbmballistics.com, så viser det 7mm mindre kulefall på 400m (midt i på 100m) i -37 mot -10.

Mulig jeg bruker ballistikk-programmet feil, men jeg tror nok det blir litt for enkelt og skylde på temperaturen når en bommer.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke fått testet rent praktisk, men i min ballestikkalkulator, lapua sin app, så er det 7 klikk i -15, 6 klikk i +15, så rent teoretisk vet jeg at det har så mye å si. Det jeg vet, er at kontrollskuddet mitt satt 4 klikk (5 cm) for lavt på 130 meter. Dette vil utgjøre teoretisk 8 cm på 200 meter. Kikkerten var skutt inn i begynnelsen av mai, og ikke brukt siden. Kan være rekylopptak og annet, men er det så mye metall som kan påvirkes i en drilling, at våpenet er mer følsomt for store temp. forandringer..... Ikke vet jeg, men jeg har lært, og vil ta kontrollskuddet først på neste års toppjakt.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten tro på at temperaturforskjellen påvirker stålet i den grad at du får endret treffpunkt.

Pipesettet på en Drilling blir som ei innmari tykk pipe på første skudd - som regel veldig presis!

 

Det er vanskelig å skyte med Drilling - kort og godt! Det er en grunn til at man har snellert på de, slik at man får i veien skuddet uten for mye bevegelse i våpenet pga tungt avtrekk.

 

Innskyting er også veldig viktig når man skal skyte små mål på lengre avstand. Pipesettet er sjeldent helt jevnt varmt/kaldt på banen når man innser seg som ferdig innskutt.

Lønner seg å ta med drillingen, slik at man får skutt et pusseskudd hver gang man er på banen, og får skutt inn skikkelig på det viset. Det er første skuddet på nypusset pipe som gjelder på jakt.

Man må skyte såpass lite hver gang, men så ofte, at man kjenner våpenets eventuelle særegenheter. Slik som om skudd fra ren oljet pipe treffer annerledes enn skudd fra møkkete pipe. Evt kald eller varm pipe. Hva skjer om et hagleskudd er avfyrt først? Enn to?

Smart å teste på 150-200m. Man kan ha skutt bom på en fugl med hagla, hvorpå en annen fugl setter seg opp litt lenger frem for å få overblikk før den stikker. Da er det jo hyggelig å kunne spenne snellerten, og vite hvor man må holde?

 

Ellers så vil jeg slå et slag for grannt kaliber i riflepipa om den er tiltenkt småvilt.

Jeg ble sjokkert over hvor tette samlinger jeg presterte med min .22 kaliberet drilling på 50m ,over det runde store perlekornet (som er oppskriften på dårlig resultat),18 og 25mm på tredkuddsserier!!!

Link to comment
Share on other sites

Høres ut til at vi i utgangspunktet er enige :winke1: Er kanskje bare litt mer vrient med drilling enn rifle. Krever lenger tid til innskyting, pga varmestigning. Lett å bli utålmodig. Pleier å vent 5 min pr skudd. Det er på grunn av dette jeg vurderer rifla på neste toppjakt, men jeg synes drillingen er et utrolig allsidig våpen. Har da muligheten på fugl i dokk. Vi får se hva forberedelsene frem til neste år vil vise....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har brukt min Krieghoff drilling i 6,5x57R til toppjakt. Skyter alltid inn i tilnærmet lik temperatur, da jeg i "yngre dager" hadde noen uforklarlige bom :)

Bommet en gang på en orrhane på 90m. Temp var ca. -15C. Skikkelig anlegg, så skjønte ikke stort. Drillingen var skutt inn tidligere på høsten i 5-10C.

Sjekket treffpunkt og det var faktisk 7-8 cm lavere i kulda. Dette syns jeg var MYE.

 

En stor fordel med drilling på toppjakt er muligheter for oppfølging av evt. halvgode skudd.

Jeg tar alltid av kikkerten og går frem mot felt fugl med haglepipene klare. Har ved to tilfeller skutt oppfølgingsskudd på tiur. Den ene hadde garantert blitt borte hvis jeg ikke hadde kunne skutt hagleskudd når jeg skulle plukke den opp.

Link to comment
Share on other sites

Innskyting av drilling er komplisert.Jeg har en Zoli 6,5x57 r.Jeg har erfart at jeg må vente en halvtime mellom hvert skudd for å få riktig innskyting.Hvis man ikke venter lenge nok når man skyter inn så vil man oppleve at skuddene sitter for lavt når man går på jakt.treffpunktet stiger jo for hvert skudd, hvis man da begynner å justere siktet før pipene blir kalde og har "satt" seg så vil man justere etter treffpunkt som er for høye.Drillingen vil da være innskutt med for lavt treffpunkt.Riktig utført innskyting er svært viktig.Har også en Blaser d99 med frittflytende pipe, denne er mye enklere å skyte inn, og må være det ideelle toppjakt våpen.Presisjonen er også ekstremt bra og stabil uansett temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. Kommer til å prøve ut når anledningen byr seg. Svigerfar eier skog, og har en god "bane" der på 100m +. Mulig å gå ut til rundt 160. Langs skogsbilvei som ender 400 m lenger inn, og ikke trafikk. Skyter mot en sving og inn i en bratt bakke. Der har jeg klødd mye skjegg, og får tid til å roe ned. Noe jeg synes blir vanskelig på en vanlig skytebane :oops: Hvis jeg ikke er tilfredstilt til høsten, så blir nok saueren med på neste toppjakt, med de fordeler/ulemper det bringer. Lettere å få god innskyting på den :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...