Jump to content

Ruger mini 14 som ikke låser ordentlig


Ken Adams

Recommended Posts

Fikk min nye Ruger Mini 14 i går og var gla som en laks :D Stresset hjem fra jobb, hente våpen så rett ned til pistolklubbens trening. Vi åpnet esken og løfter opp rifla, da detter avtrekket nesten ut og pipe/kasse nesten detter av stokken.

Jaja, vi monterer den sammen, med hjelp av instruksjonsboka. For det var hardt å trykke avtrekkerbøylen på plass så vi trudde vi gjorde noe feil.

 

Tar så ladegrep og avtrekkerbøylen detter ut noen mm og forhindrer da avtrekk. Bøylen sitter på plass maks 3-5 raske ladegrep, uten overdreven voldsbruk.

 

Noen som har hatt lignende problem? Skall sjekke og sammenligne med en kamerats mini i morgen før jeg tar kontakt med selger for å utelukke at det er jeg som gjør noe feil.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkerbøylen er ganske hard å trykke i lås men det er vel sånn de skal være. Har ikke problem med å ta ladegrep, kan ta det utallige ganger på de to miniene jeg har uten noe krøll med avtrekk. Avtrekket skal sitte dønn det når det er trykt i lås så høres ikke helt riktig at det detter ut litt, må være noe feil en plass der.

Link to comment
Share on other sites

Hanen er spent og jeg matcher sammen sporet som er markert på bildet, har avtrekket på plass og trykker ned/inn avtrekkerbølen for å låse fast så som bilden viser. Men etter noen ladegrep spretter den ut. Noe komme rikke helt på plass eller er defekt så det slipper/glipper. :(

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkerbøylen fungerer som en bladfjær - jeg synes det høre ut som om fjæren er for slapp. På min Mini må bøylen fjære ganske mye for at den skal kunne gå i lås, og det kreves stor kraft for å frigjøre den. Her er et bilde av bøylen klemt ned mot underbeslaget, har din bøyle samme posisjon?

normal_2014-01-23_11_11_07.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter litt googling fant jeg en tråd på RugerForum.com: http://rugerforum.com/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=172622:

 

UPDATE: made contact with Terry at Impact Guns, located in Utah. For you TNP'ers you can see Terry doing a trigger job on Nutnfancy's Mini on YouTube under "mini 14 trigger job Terry G" anyway I talked with Terry and he explains that the mini trigger guard in itself is a spring and he has seen them anywhere from to loose to to tight. On my mini I can pull in open with a good pull of my hand (way to loose) he explained how to fix it by using a padded vise bending the trigger guard closer together in very small increments until it locks up properly. I think I can handle that. I hope to take some pictures and or video of the before and after. Apparently this is an all to common problem. I hope this will help anyone in the future who fires their rifle only to find the trigger guard unlock and fall out, which totally sucks!..... Regards!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...