Jump to content

Hansker til pistolskyting


fredrik

Recommended Posts

Lykke til med å finne varme tynne handsker.. Jeg og mange andre driver fortsatt å leter etter dette og vi har holdt på i over 20 år..

Jeg har prøvd flere av disse tactical handskene som har vart på markedet men ender opp med å bruke mine pilothandsker som nå er til tross for sølvteip holder på og gå opp i alle sømmen etter 15-20 års bruk på diverse rep-øvelser og kurser i forsvaret.

 

Det er ikke fra denne leverandøren, men denne typen handsker

http://www.ebay.com/itm/NEW-DUTCH-AIRFO ... 4ab972d0c7

 

Disse er ikke best på noe, men veldig universal når man skall håndtere våpe fra 22lr til 84mm :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Har de der neoprene hanskene liggendes. Dem er faktisk bra, men en ting er ikke bra med dem. Dem er ikke raske å ta av eller på. Og når dem er bløte/fuktige er det meget kranglete å få dem av for å ikke si på..

Siden har jeg ikke selv erfart det selv, men hvis dem hurtigtørkes feks ved en vedovn i telt skal ikke neoprenet like det så godt. Nomex derimot har jo ikke noe problem med dette. Der er det skinnnet som får mest juling.

Pilothåndskene har jeg kjørt i vaskemaskin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen tynne tettsittende i neopren og skinn, de har fantastisk passform og godt grep, men jeg synes det nesten blir kaldere med dem på enn med bare hender.

 

Har noen flotte tynne hansker i glatt fleece som er tynne, overraskende varme og har grei passform. Men de er glatte som fanken, og derfor dessverre helt ubrukelig.

 

Sealskinz hanskene mine er gode og varme, vanntette, og har godt grep. Men de har for posete passform, duger til jakt, men blir for posete/klumpete for å drive med lading av små håndvåpenpatroner.

 

Så hva gjør jeg? Skyter uten hansker, enn så lenge ihvertfall. Skal følge med her hvis noen har noen knalltips.

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg helt fersk i pistolskytingens kunst...aspirant. Prøvde pulsvanter i 100 % ull. Det hjalp i hvertfall mye, om ikke så godt som polvotter, som kan være vriene å skyte med :lol: Riktignok var det bare .22 jeg skjøt. Kan vel hende grepet blir litt dårlig, når det er mer rekylsterke våpen i aksjon..

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med å finne varme tynne handsker.. Jeg og mange andre driver fortsatt å leter etter dette og vi har holdt på i over 20 år..

Jeg har prøvd flere av disse tactical handskene som har vart på markedet men ender opp med å bruke mine pilothandsker som nå er til tross for sølvteip holder på og gå opp i alle sømmen etter 15-20 års bruk på diverse rep-øvelser og kurser i forsvaret.

 

Det er ikke fra denne leverandøren, men denne typen handsker

http://www.ebay.com/itm/NEW-DUTCH-AIRFO ... 4ab972d0c7" target="_blank

 

Disse er ikke best på noe, men veldig universal når man skall håndtere våpe fra 22lr til 84mm :wink: .

 

Er dette de hanskene som også tåler en del varme? Likner veldig på de jeg har vært borti ved røykdykkertjeneste ifm mottak av helikopter for HLO. (Helicopter Landing Officer)

 

Er det ikke også noen regler om hvor langt over håndleddet en hanske kan gå for at man skal få kunne skyte med den utenom trening? Hadde vist med støtte å gjøre. (joda....jeg er fersk i dette).

Link to comment
Share on other sites

Om de er lovlig i konkurranse spiller ingen rolle.

 

Den hanskene jeg har hatt best suksess med på pistol er faktisk slike tynne snekker/mekaniker-hansker. De er gummiert på innsiden og bomull ellers. Disse fås kjøpt på alt fra Rema til Biltema. ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er at hanskene er varme selv om de er fuktige.

Og har så god følelse med dem at man ikke trenger å ta dem av og på så ofte når man skyter.

 

Jeg har ikke den erfaringen med neopreme handskene. Dem føles ikke noe varmere våte, men det er jo subjektivt. Noe som ikke fungerte våte var Ejerdals tegera tynne arbeidshandsker, noe tynt mokka skinn på innsiden og noe nylon/polyester på ovensiden. Knallbra tørre men våte var dem kalde.

https://www.google.se/search?q=tegera+h ... B600%3B364

Link to comment
Share on other sites

Mechanix hanskene har jeg veldig god erfaring med. Svært tight fit og en god pris. Jeg bestilte tre par samtidig og endte vel opp med å betale rundt 150-200,- per par hansker (etter MVA i Norge).

 

http://www.mechanix.com/tactical" target="_blank

 

Ta en titt selv og se. De har også et bilde man kan printe ut for å finne perfekt størrelse på hånden, slik at du får hansker som passer DEG.

 

 

 

EDIT: For vinter så er disse svært bra. Jeg har bare original og ventilated versjon selv, men disse ligger inne til bestilling. Om de er bare halvparten så bra som vanlige Mechanix hansker så kan du ikke bomme. http://www.mechanix.com/tactical/the-original-insulated

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I forbindelse med tjeneste i forsvaret, brukte jeg i flere år hatch operator, men de er i skinn og nomex. På jakt nå bruker jeg norrøna finnskogen vindstopper hansker, som er utrolig gode. Vet ikke hvor solide de blir mtp manipulering med håndvåpen, men de gir god følelse med våpenet. Hva med å velge en str større, og bruke tynne ullvanter som liner, alà lowe alpine sine?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...