Jump to content

Skitur rundt Oslo?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Det er som kjent mange (!) fine skiløyper rundt Oslo, med Nord og Østmarka i spissen. Problemet (for meg) er at disse er fullstendig okkupert av middelaldrende menn ikledd kondomlignende drakter og som tilsynelatende primært er ute for å kjefte på de stakkarene som bare vil ta en liten tur med bikkja.

 

Muligens satt litt på spissen, men ikke veldig.

 

Det jeg lurer på; er det noen steder rundt Oslo, gjerne i retning Asker/Bærum/sollihøgda hvor det er løyper med lite folk? Vil trene litt trekk med bikkja, og han er litt uforutsigbar til tider og kan løpe litt på kryss og tvers, så er kjekt med lite folk.

 

Fredrik

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Djupdalsveien fra Sollihøgda, lysløype, skøytespor i midten og klassiskspor på begge sider. Med andre orden ganske bred løype.

Lite folk litt utpå kvelden. Gikk der i går fra 21.30 med bikkja. Møtte 10 stk på 40 min, 5 av dem med hunder, men ikke noe kluss!

Skiforeningen sine sider har kart og info, men kortversjonen er innkjøring til høyre 100 meter før fotoboksen på vei nordover. Følg veien innover til du kommer til et veikryss med parkering på høyre side. Løypa følger bomveien innover.

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er flere sideløyper uten lys, men denne løypa er så bred at det skal mye til for at det blir rot og tull. Sjansen for å møte en kondomdress i midtlivskrise er nok tilstede i de mørke løypene også. De har jo topputgaven av hodelykt også og trenger ikke lysløype. De mørke løypene er også smalere, så jeg hadde prøvd lysløypa først og tatt en avstikker hvis det ble for mye folk.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på sollihøgda i dag, og der var det utrolig flott! Gikk så langt lysløypa gikk, pluss et par km etter det. Ganske mye opp og ned, men greit. Var en del folk der, men jeg var litt tidlig; rundt kl 19.

 

Solemskogen, hvor blir det?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

veldig dårlig på å forklare vei i grunn :trist: men her er en link ihvertfall http://www.skiforeningen.no/marka/showpoi.cgi?id=39 veibeskrivelse fra sinsenkrysset - http://kart.gulesider.no/m/nHzcB veldig rett frem egentlig når man først har kommet inn på kjelsåsveien, da er det bare straka vegen rett frem i alt som heter kryss, bare husk å ta av ned mot lachmannsvei når man kommer litt lenger opp :)

Link to comment
Share on other sites

Det er endel løyper som bare blir kjørt opp med scooter, i disse er det ikke så mange som er på treningstur (understatement). Scooterløypene blir ikke kjørt opp så ofte så det er lurt å sjekke status før man legger avgårde.

 

Vilt og vakkert er en dekkende beskrivelse på denne turen som starter og ender i Sørkedalen.

Link to comment
Share on other sites

TS. Ser du nevner Asker/Bærum området. Er ikke så kjent med skiløypene der, da jeg har mange alternativer i mitt nærområde i Lier. Vil likevel nevne Soli gård (forbi Asker skytebane), i Asker, som et alternativ. Området kalles gjerne Vestmarka.

 

Ellers er det også mange skiløyper sørover (bl.a. Heggedal/Dikemark) og i vest er det mange i Lier. Jeg bruker også en del brøytede skogsbilveier, som er sperret for almindelig biltrafikk. Bl.a. trekkundfolket bruker en del av dem. Kan også være et alternativ. For normal trening, bruker jeg kun løyper/steder, der jeg kan skøyte.

 

Vil nevne at det er en fordel å ha dresserte hunder, før en begynner å sykle, eller snørekjøre med hundene. Mine hunder holder seg normalt til høyre i løypene. Men jeg er ekstra oppmerksom når jeg møter andre, som kommer motsatt veg. Det er ikke alle som har kontroll på hundene sine og hunder søker ofte mot herandre. Spessielt de første turene og når farten vår er lav, eks. motbakker. Da korter jeg gjerne inn strikken og om nødvendig stopper. Hvis andre holder sin side går det bra, uten å stoppe. Men med dressur og litt tilvending, så går det bra.

 

Kommer det ikke flere tips, så er det nevnt Skiforeningen her og der finner du hele det registrerte løypenettet, for hele området du søker. Ellers kan jeg anbefale "Tuppen og lillemor" på FB. Der er det hundefolk og hovedsakelig folk som driver med "stående fuglehunder". De har nok flere tips.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

 

Ja pr nå er han ikke flink nok til å holde høyresiden, så jeg er nødt til å bremse/stoppe når jeg møter folk. Han er litt redd skiene, og føler vel det er tryggest lengst mulig til venstre... ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Prøv lengere fleksibel stropp. Du får dem opp til 7-8 meter og kan skjøte på med tau, hvis ikke det holder. :)

 

Og tren dressur. Legg inn komandoen på høyre/venstre, hjemme på gå/løpeturer. Så med dressur og når hunden forstår kommandoen, kan du dirrigere hunden til høyre i løypene.

 

Boksere er normalt tøffe hunder og ikke lettskremte. Men bråk fra skier (eller annet) rett bak dem, så er det naturlig at de i begynnelsen er litt skeptisk og trekker til siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...