Jump to content

Gjedde/Røye i Sogn og Fjordane eller Hordaland?


donrysj

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst til å prøve å fiske både gjedde og røye, men på vestlandet er det som regel berre aure/laks å finne i dei fleste vassdrag..

 

Det eg lurer på er om nokon kunne fortalt meg kor eg kan finne gjedde og røye i helst Sogn og Fjordane men også Hordaland.. Har hørt rykte om at dei skal finnast ;)

Link to comment
Share on other sites

"Røye forekommer bare i enkelte vassdrag i Sogn og Fjordane,

med totalt rundt 100 bestander (Hesthagen et al. 2000a)

(figur 11). Røya er mest vanlig i midtre og nordvestlige deler

av fylket (Naustdal, Flora og Gloppen kommuner). Enkelte

steder er røya innført, som i Kupevatnet i Naustdal kommune

(rundt 1995)."

 

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/724.pdf

Link to comment
Share on other sites

Røye i Hordaland. Da har du jo såklart "puddingvannet" med de største styggeste røyene i Norge - nemlig Skogseidvannet, som ligger en times tid fra Bergen. I Fusa kommune. I det samme vassdraget er det også røye i Henangervannet, men der er det ikke like mye puddinger. Røye opp til ca 1,2-1,5 kg fra disse vannene er ok mat, fisken under kiloen er veldig fin. De overvektige puddingene er det bare å slippe uti igjen, da de ikke egner seg som mat i det hele tatt. Ellers er det røye i i mange vann i området mellom Fusa og Bergen, men hovedsakelig småfallen fisk.

 

I vann rundt Os er det gjedde - opp mot 10kg bør være mulig å få. Seinest i høst så jeg ei på 8,4kg som var tatt i ett av gjeddevannene her.

Link to comment
Share on other sites

Et par tips i Hordaland, nærmere bestemt Bergen:

- Grimevatnet er det gjedde i, ganske stor også.

- Kalandsvatnet har en småvokst stamme av røye.

Har bodd ved Grimevannet hele livet, og har sett endringene som har skjedd i fiskebestanden. Tidligere hadde vannet rikelig med gjedde og røye (dvergrøye) i tillegg til ørret og noe ål. Det ble tatt enkelte gjedde og ørret av betydelig størrelse.

 

Så var det noen luringer som satt ut abbor... :evil:

Endringene i fiskebestanden har vært dramatiske. Abboren har blitt svært dominerende på bekostning av andre sorter. I dag ser jeg veldig lite av gjedde og røye. Ørreten virker å ha klart seg noe bedre.

På fine sommerdager for 20 år siden så jeg vanligvis 10-15 gjedder i ulike størrelser som solte seg i vannskorpen bare i viken nedenfor huset. Nå har jeg ikke sett en eneste gjedde i viken på mange år. I ungdomsårene kokte det av røye oppunder land under gytetiden om høsten. Når jeg har kikket på de samme stedene de par siste årene har jeg ikke sett noen. Til gjengjeld tok jeg en røye på 1,2 kg på garn for noen år tilbake, og så stor røye har jeg ikke sett i vannet før.

Det skulle ha vært artig å vite om endringene i bestandene etter abborens inntog er permanente eller om pendelen vil svinge litt tilbake på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ha vært artig å vite om endringene i bestandene etter abborens inntog er permanente eller om pendelen vil svinge litt tilbake på sikt.

Veldig vanskelig å si sikkert, da det er store forskjeller fra vann til vann - men med flere predatorer til å beite smårøye vil det nok aldri blir den samme tetthet med smårøye. Plussiden er at man antagelig får større røye, som du allerede har merket. Men på sikt kan også røya blir helt fortrengt, eller beitet ned til en så liten bestand at den forsvinner helt eller bare bli marginalisert. I tillegg vil økologien i vannet endre seg som følge av mer pretarorer --> mindre planteplankton spisere --> ukjent resultat i fremtiden Vannkvaliteten kan i verste fall forringes så mye at røye og ørret ikke trives der i det hele tatt lengre.

Men balansen i vannet er endret for godt, det er det liten tvil om.

 

Røya vil fortsatt kunne klare seg godt, litt avhengig av vannet. Røye gyter på grunner, men yngelen trekker raskt ut på dypt vann hvis det er tilgjengelig. Om røya da kan trekke seg tilbake til et sted med få predatorer er sjansen til stede for at man på sikt kan få et veldig godt røyevann.

 

Gjedde elsker forresten spise ørret - da ørreten ikke prøver flykte men heller prøver gjemme seg på samme måte som struts i Donald Duck; Den stikker hodet under en stein eller stokk eller hva enn den måtte finne. Ofte mislykkes denne teknikken og store deler av kroppen syntes som en fin blink for ei sulten gjedde. :lol:

 

Veldig sammentrukket og forenklet, da det i alle vann er svært mange ting som spiller inn og ingen vann er like. :wink:

 

Men det var OT. Sorry trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips som må sjekkast ut når det nærmar seg vår. :)

 

Det med endringane i Grimevatnet var interessant. Korleis var artsmangfoldet frå byrjinga av? Går ut frå at vatnet frå naturens side ikkje inneheldt alle dei fire fiskeartane gjedde, røye, aure og ål? Fungerte økosystemet optimalt før abboren blei introdusert?

Link to comment
Share on other sites

Det med endringane i Grimevatnet var interessant. Korleis var artsmangfoldet frå byrjinga av? Går ut frå at vatnet frå naturens side ikkje inneheldt alle dei fire fiskeartane gjedde, røye, aure og ål? Fungerte økosystemet optimalt før abboren blei introdusert?

Røye ørret og ål er nok å regne som opprinnelige til området. Gjedde har det vært i noen vann på vestlandet lenge. Det antas at den ble innført av munkene ved Lysekloster, i så fall for minst 500 år siden. Også karuss finnes i vann i Bergen, satt ut i tidligere tider. Abbor i Bergensområdet er meg bekjent av nyere dato (20-30) år.

Se også denne linken:

 

Når gjedden kom til Grimevannet vet jeg ikke. Noen sier at den har vært der svært lenge, andre at den ble innført ca 1950. Grimevannet er variert, med elvemunninger, grunne områder og dyp opp til 90 meter. Jeg antar at grunnen til at det eksisterte en betydelig bestand av små røyer samtidig med store mengder gjedde, var at den gjerne oppholdt seg dypere enn gjeddens vanlige jaktområder?

Det som virkelig er forunderlig er den store tilbakegangen av gjedde. Er det næringstilgangen som er endret eller er det abboren som tar gjeddeyngelen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flere og flere vann på vestlandet ødelegges av Røye, Gjedde og slike forbaskede gullfisk, gullvederbuk. Blir litt provosert at slikt ødeleggelse neseten er akseptabelt.

 

Rotenon, ferdig arbeid...... Deretter utsette ørret yngel. Ingen nåde!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...