Jump to content

Prosjekt eller salg?


Tommen

Recommended Posts

Hei, har en cz 550 scandinavian i 30-06 fra 1996 stående som jeg ikke bruker lenger, med en monte carlo stokk som jeg ikke kan fordra. Noen tanker om et stilig prosjekt basert på denne? Liker linjene og hvor kraftig bygd kassen er.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

CZ 550 modeller er fine våpen basert på et modernisert mauser 98 lås. Det er en meget god forutsetning til en skikkelig oppgradering. :D Finn deg et fint skjefte enten av laminat eller god plast (composite) og får låskassen og løpet profesjonelt beddet! Ikke glem avtrekket i denne sammenheng, og kanskje er den i CZ'en brukbar til finjustering. Skal du ha et litt grovere kaliber som faller i smaken, anbefaler jeg på det varmeste 8x57 IS. Har du lyst å gå Magnum, så blir det mest naturlig 7mm Rem Mag, 300 Win Mag, 8x68S eller 338 Win Mag. Langt løp med 65 cm er et krav i såfall, i henhold til ytelse og prestasjon.

Alltid fint og meget spennende med et slikt prosjekt. Kjør på! :D

Link to comment
Share on other sites

Hva jakter du ? Eller hva drømmer/planlegger du å jakte ?

Som flere allerede har foreslått, kan du bygge mye spennende på denne kassen.

Stokker finnes i både nøtt, laminat, og kunststoff. Du kan montere en Heen muffe, slik at du får et løpsbyttesystem. Sammen med en solid kikkertløsning, kan du jakte alt fra trost, til elg. Kanskje også eland, og bøffel dersom drømmene går utenfor riksgrensa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Legger man en brukbar sum kroner i et slik prosjekt er det nesten ikke grenser for hva en kan bygge med basis i en slik kasse.

Men en grei plass å begynne er som Ruger #1 sier; hva og hvor vil du jakte, og du nevner ei kort elg- og villsvinbørse.

 

Da hevder jeg fortsatt at 9x63, aka 35 Whelen er et ypperlig valg.

Da er det i realiteten kun å bytte pipe, magasin og mating fungerer vanligvis uten problemer når basis er 30-06 eller 270 Win.

Noe som ikke er tilfellet om du skal over på magnumpatroner med belte basert på 375H&H hylsa.

 

Min 35 Whelen har 22" Shilen pipe i 1-14 og stabiliserer både 225 og 250 grs kuler med meget god presisjon.

En anelse svakere enn 9,3x62, men så langt har ikke noe vilt klaget på effekten.

Enkel å lade, masse gode kuler, og hylser er ikke noe problem å skaffe.

Link to comment
Share on other sites

Børse med langholdspotensiale har jeg allerede, så dette måtte blitt et kortholdsvåpen. Rett stokk er nok gitt, spørsmålet blir om en klassisk trestokk i kombinasjon med kikkert og åpne sikter, eller kompositt med løp uten åpne sikter og demper. Min kanskje spesielle smak synes ikke demper har noe på et klassisk våpen å gjøre, så da heller jeg litt mot kompositt siden jeg liker å ha dempere på våpnene mine.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...