Jump to content

Justering av Ruger Mark 3 target avtrekk


Farmboy

Recommended Posts

Jeg har akkurat handlet meg en Ruger mark 3 target 22LR pistol.

Etter å ha skutt noen hundre skudd, så er konklusjonen min at pistolen min er kjempe bra, jeg liker den veldig godt, det er bare et problem, å det er at avtrekket må justeres, det er for stor vandring, hvilket gjør at jeg er over alt på skiva.

Konklusjonen som jeg og de andre på pistolklubben er kommet frem til er at avtrekkeren må justerse, så blir den go som gull. når jeg trykker av så bruker jeg formye energi og bevegelse i armen som gjør at det blir så galt i andre enden.

Pistolen er helt ny og det er ikke uorginale deler på den, så er spørsmålet mitt:

Hvordan kan jeg justere avtrekket? Må jeg til børsemaker eller kan jeg gjøre som noen gjør på youtube, polere /slipe litt selv på mekanismen?.

 

Jeg håper på litt gode råd og hjelp, gjerne fra andre som har vert borti samme problem.

 

Helsing Farmboy

Link to comment
Share on other sites

For all del, ikkje slip eller mekk på avtrekksmekanismen viss du ikkje veit nøyaktig kva du driv på med. Gå til ein børsemaker, evt kjøp eit oppgradert avtrekk (t.d. dette) til den.

 

Har sjølv ein Mark 1 med fint avtrekk, dette var tuna av ein børsemaker ein gong på 80-talet. Aner ikkje kva han gjorde, men resultatet vart bra.

Link to comment
Share on other sites

De TROR det koster 500, for et GANSKE bra avtrekk :mrgreen:

 

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp det kittet han over linker til, du kommer ikke til å angre.

 

PS, til disse pistolene finnes det et utall av deler for "oppgradering" av både det ene og andre, bla annet anatomiske grep :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mark III 22/45, som jeg justerte avtrekket mitt selv. Dette ble ganske bra, men den manglet overtravel og pre travel. så jeg kjøpte dette sette til Volquartsen, dette ble helt som en drømm.... Kan ikke fatte at disse pistolene ikke blir levert med dette fra fabrikk... Enkelt å bytte var det å, under 30 min hvis du klarer å demontere litt mer enn vanlig pusse strip... Kan ikke annet enn å anbefale dette på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening, som eier av en MK2:

Du har ingen garanti for at pistolen blir perfekt med det nye avtrekket fra Volquartsen. Det har du hos en autorisert børsemaker.

Dessuten koster det over tusen kroner for det settet der, penger som etter min mening er langt bedre anvendt hos en kyndig våpensmed.

 

Avtreksjustering på MK-serien til Ruger er hyllevare hos en erfaren børsis. :winke1:

 

EDIT:

Jeg har selv dette settet fra Volquartsen i min MK2, mitt første våpen. Jeg er ikke fornøyd. Det er for lett (mindre enn 1kg) og kryper når våpenet er nypusset. Det går seg til litt etter noen hundre skudd når den blir møkkete, men det er fortsatt for lett til å kunne brukes i konkurranser.

 

På alle mine andre våpen har jeg levert de inn for tjuning. Det har blitt et langt bedre resultat, til ca. samme pris ± noen hundringser.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler. Jeg har tuklet med en del avtrekk, og selv om det ikke er noe problem (du skal bare være svært forsiktig)å få de bedre enn rett ut av Rugeresken er det ingen som helst tvil om at en børsemaker gjør en bedre jobb. Du vet, børsemaker er et fag det også. Og om du har tenkt å praktisere "Learning by doing" etter youtubemetoden, er det en viss sjangs for at det blir Learning by burning i steden... Pass i såfall på at du ikke pusser på noen deler som ikke er i oppgraderingssettet.

 

Til konkurransebruk ville jeg gladelig brukt de kronene på en god børsemakerjobb.

Link to comment
Share on other sites

En børsemaker som driver seriøst burde få dette i orden for deg!

Å få kvittering spesifisert med serienummer på arbeidet!

 

Det er en grunn til at børsemakere må gjennom mye opplæring for å kunne gi jegere og skyttere den trygghet og sikkerhet skytter - og andre trenger.

Hvilken garanti har du for at våpenet er korrekt montert ved bruk av 3. parts deler?

Fordi det sier pang... og ett par pang til ?

Den dagen våpenet ditt avgir ett vådeskudd eller går helautomatisk... og kanskje skader noe eller noen i værste fall.... hvem er ansvarlig? Produsenten? Neppe!

Du stiller deg i særdeles dårlig lys om Politiet sjekker våpenet ditt hos kyndige etter ett uhell - og du ikke kan dokumentere hvem som har jobbet på våpenet ditt.

 

Les Våpenforskriften, §44.

... Med tilvirkning av skytevåpen og våpendeler menes produksjon, tilpasning og ombygning av alle typer våpen eller våpendeler som omtalt i våpenloven § 1 første ledd, § 2 og § 5 bokstav a og b. Med reparasjon av skytevåpen menes enhver utbedring av feil og mangler, og deaktivering av skytevåpen

 

Man trenger altså børsemaker bevilling for å utbedre feil og mangler på våpen eller våpendeler.

Greit å vite når du står straffeansvarlig ovenfor noe/noen du har skadet med ett usikkert våpen.

Link to comment
Share on other sites

Okay da tror jeg har bestemt meg, jeg vil prøve en børsemaker.

En på klubben anbefalte meg å spørre her om noen har god erfaring og kan anbefale børsemaker her på sørlandet.

Så da er jeg åpen for forslag.

 

Det var vist ikke alle børsemakerene som var like flinke på justering av avtrekk på pistol.

Link to comment
Share on other sites

Det var vist ikke alle børsemakerene som var like flinke på justering av avtrekk på pistol.
Stemmer nok det... :wink:

 

Her oppe i Trøndelagen er det vel Dag Ole Ward som er "the man". Sies å være en av - om ikke - landets dyktigste på håndvåpen. Synd han er opptatt 25 timer i døgnet... :lol:

 

Men i nærheten av Åmli... ALM innpå Moi kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...