Jump to content

Merkel RX Helix vs Blaser R8.


HankMoody

Recommended Posts

Etter og ha skutt en del med begge har jeg valgt en Helix men skal være enig i at dette er vanskelig men smak og behag .

Det utslagsgivende med Helix for min del er lukket mekanisme ,løst magasin(kapasitet), kortere repeteringslengde og integrert kikkertfester (picatinny) som gjør at man slipper og bruke mange tusen i montasjer . Pipeskift blir hipp som happ og like geniale begge to . Den skulle hatt kinnstykkeregulering som standard eller rettere stokk . Anbefaler deg og prøve og helst få skutt med begge eller holde de i hånda . Lykke til :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding :winke1:

 

Har tafset litt på Rx Helix Explorer. Likte denne veldig godt men stusser på en ting. Den har ganske høye sikter på løpet. Vil disse komme i synsfeltet på kikkerten? Er høy montasje løsningen? Med høy montasje burde man gå for den med justerbar stokk? Er jo en betydelig prisforskjell på justerbar og standard stokk :roll:

 

Må bare spørre å grave ettersom dette blir min første rifle. Har blitt anbefalt å kjøpe en rimeligere førstegangsrifle, gjerne brukt. Er ikke så sugen på å kjøpe brukt selv om det sikkert fins mye bra der ute. Er nok ganske bestemt på at det blir systemrifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Merkelig RX Helix er en rifle med et genialt løpsbytte system og god byggekvalitet og med kanskje de beste åpene siktene på markedet..Men der stopper min begeistring for den.. En ting er i hvertfall helt sikkert.. En er helt avhengig av å ha høyde justerbar kolbe, for å slippe å strekke hals når en har kikkertsikte.. Tyngde punktet med en stor 56 kikkert falt overhode ikke i smak..og der tenker jeg vi stopper ;-) mye og kanskje alt som trengs å skrives om Blaser har nok allerede blitt skrevet her på kammeret.. Med Blaser får du et kortere og hendigere våpen pga mangelen av låskasse.. Veldig lett å pusse og drive vedlikehold på fordi en kommer til over alt.. Bytte av løp og kikkertsikte uten treffpunkt forandring.. Veldig mange flere kaliber å velge mellom enn hos RX Helix og en mekanisme som er velprøvd.. Bedre tyngdepunkt ( noe som selvfølgelig er min personlige mening) sikkerhets aspektet i det å kunne ha magasin og avtrekker i lommen og et "ufarlig" våpen om en må legge det fra seg.. Ved siden av sauer 202.. Mauser M03..Blaser R93/8..er RX Helix blandt toppen av "systemvåpen" valgte Blaser R 8 sist jeg skulle velge.. Og hadde uten tvil gjort det samme en gang til :-) men lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

Du påpeker noe jeg la merke til første gang jeg løftet Rx'n til skuldra. Strekke hals. Der må nok justerbar stokk komme til sin rett. Når det er sagt stusset jeg litt over den justerbare stokken til Rx'n. Syns ikke finish'n på den var noe pen. Sto ikke i stil med prisen :?

 

Må vel prøve å tafse litt mer på Blaseren før valget tas. Å velge sin første børse som fersk jeger er jammen ikke lett :roll:

 

Når søknad skal sendes inn hva er å anbefale med tanke på flere løp? Hvor mange kaliber kan man søke på samtidig? Hva sier loven iht garderoben hvis man vil ha flere løp å velge i? Hadde i utgangspunktet tenkt på 3006 og 223.

Link to comment
Share on other sites

har en rx med i cal 3006 og 223. Må vri 15 knepp på høydejusteringa ved bytte av kaliber.

har den lave orginale hurtig montasjen til merkel funke greit både med å uten optikk. kolben e litt lav med optikk men uten e den passelig.

høvelig med så lite sluttstykke hode går fint i bukselomma. Min rx har fungert uten problemer hittil.

Blaser e bra den å så man må bare prøve å skyte med begge å velge den man selv liker best

Link to comment
Share on other sites

Du kan og skulle gå veien med Merkel Helix! Der finnes modellen Merkel Helix Explorer Alpinist med et lekkert og praktisk composite skjefte som er justerbart in høyden. :D Med denne Helixen får du et minst like godt våpen som med Blaser R8, inkludert det lille ekstra at ikke alle har denne. Og, Merkel har alltid vært en produsent av høyest kvalitet med mye historie rund seg! 8)

Link to comment
Share on other sites

Ved siden av sauer 202.. Mauser M03..Blaser R93/8..er RX Helix blandt toppen av "systemvåpen" valgte Blaser R 8 sist jeg skulle velge.. Og hadde uten tvil gjort det samme en gang til :-) men lykke til med valget

 

du glemte Heym et fantastisk solid merke som er eldre en både Blaser,Mauser og Merkel

selv var dette to konkurenter jeg så på og jeg valgte Blaser R8 etter og ha testet Merkel Helix

men skulle valget tas igjen idag 5-6månder etter kjøpet ville valget enkelt endt opp på Heym

Blaser er bare ikke verdt det dem spør i pris for mye plast og aluminium samt enkelt deler som magasin,løp go sluttsykke koster for mye

hele konseptet om og bytte og tilpasse rifla til hver eneste jakt kan plutselig bli rå dyrt..og det at man må betale så pass mye for og få links

er bare ren diskriminering styrt av grådighet.. for og ikke snakke om hva man betaler for et magasin laget i støpt plast og aliuminium 2 736kr

man skyter like bra med de andre tyske premium merkene

 

var foresten og så på en Heym Sr30N i rustfri med laminat stock

Det var så og si nesten ikke noe plast på den ei heller var det ikke aluminium..og den kostet 16000kr helt ny

samt Heym skal ikke ha penger for links..så da begynner man og lurepå hva Blaser tenker med når man snakker pris politikk :roll:

 

men av de TS nevner så gå for en Helix! du sparer mangen tusen på at du får med montasjene i rifla noe Blaser skal ha 2-3tusen for

bare surt de aldri kommer med en links.. :(

Link to comment
Share on other sites

Ved siden av sauer 202.. Mauser M03..Blaser R93/8..er RX Helix blandt toppen av "systemvåpen" valgte Blaser R 8 sist jeg skulle velge.. Og hadde uten tvil gjort det samme en gang til :-) men lykke til med valget

 

du glemte Heym et fantastisk solid merke som er eldre en både Blaser,Mauser og Merkel

selv var dette to konkurenter jeg så på og jeg valgte Blaser R8 etter og ha testet Merkel Helix

men skulle valget tas igjen idag 5-6månder etter kjøpet ville valget enkelt endt opp på Heym

Blaser er bare ikke verdt det dem spør i pris for mye plast og aluminium samt enkelt deler som magasin,løp go sluttsykke koster for mye

hele konseptet om og bytte og tilpasse rifla til hver eneste jakt kan plutselig bli rå dyrt..og det at man må betale så pass mye for og få links

er bare ren diskriminering styrt av grådighet.. for og ikke snakke om hva man betaler for et magasin laget i støpt plast og aliuminium 2 736kr

man skyter like bra med de andre tyske premium merkene

 

var foresten og så på en Heym Sr30N i rustfri med laminat stock

Det var så og si nesten ikke noe plast på den ei heller var det ikke aluminium..og den kostet 16000kr helt ny

samt Heym skal ikke ha penger for links..så da begynner man og lurepå hva Blaser tenker med når man snakker pris politikk :roll:

 

men av de TS nevner så gå for en Helix! du sparer mangen tusen på at du får med montasjene i rifla noe Blaser skal ha 2-3tusen for

bare surt de aldri kommer med en links.. :(

 

 

Litago: nei jeg glemte ikke Heym SR 30 i når jeg nevnte toppen av "systemvåpen"..SR 30 og Heym er flotte rifler og de har super byggekvalitet, presisjon og på alle måter flotte våpen og hadde det ikke vært for begrensningene i antall plasser i "garderoben" så er sjansen stor for at jeg hadde eiet en :-) men som "systemvåpen" anser jeg den ikke til å være god nok.. Så lenge det kreves tilpassing av ny pipe for at den skal "passe" i stokken.. Tja.. Da har den et problem som "systemvåpen" i min bok ;-) da er den et "systemvåpen" på lik linje med Remington 700..

 

Hadde det ikke vært for begrensningene i våpengarderoben så hadde jeg ikke sett behovet for systemvåpen i det hele tatt utenom når en skal på reise og ikke har muligheten til å ha med seg hele "garderobeskapet" men må nøye seg med en koffert..

 

For meg så er hver av plassene i skapet "hellig" og de dedikeres til våpen som skal løse mine spesifikke behov.. I den sammenhengen så synes jeg Blaser løser mitt "behov" for kaliber ( 223..6.5x55..8x57is..8x68s..300win mag) og på sikt en 375 H&H og kanskje enda flere på en strålende måte uten å ta en av plassene som skal løse behov som ikke blaseren i mitt hode ikke gjør.. (Som f eks. En Kimber Montana 84M i 308 toppet med en swarovski Z3 3-9x36) som skal være så lett som mulig og har sitt spesifikke bruksområde for meg..

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar og innspill :D

 

Heym er sikkert vel og bra håndverk, men valget står mellom R8 og RX'n.

 

Som flere påpeker er nok det beste å prøve begge to. Begge har sine fordeler og ulemper. Om man får det man betaler for vet jeg ikke. Men inntrykkene man får under prøveskyting av disse to vil mest sannsynlig bli avgjørende for hva man ender opp med.

 

Tråden sporet litt av men etter opprydding fra Moderator tar jeg opp spørsmål jeg hadde med tanke på plass i garderoben og søknad vedkjøp av systemrifle.

 

Tips og erfaringer noen vil dele rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Låskassen teller en plass i "garderobeskapet" løp er en våpen del og de kan du ha så mange du vil av.. Når du skal søke på låskasse og løp så kan du søke på så mange løp du vil og det koster det samme.. Søknaden er innvilget for 12 måneder.. Så om du vil kan du søke på 10 løp og låskasse og du betaler det samme som for låskasse og et løp :smile: når du sener skal søke om nytt løp.. Så er kostnaden lavere da en da søker om en våpendel..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...