Jump to content

Klips og patroner til Mosin nagant


cmi

Recommended Posts

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Klips til Nagant, jeg får det ikke til å fungere helt bra:

normal_Klips_Nagant_2.JPG

Jeg har to typer klips, en av dem skal være kinesiske hvis jeg skal tro opphavet i Norge (Aspeli Våpen.) Den kinesiske skulle være den som står i riflas magasinåpning, den andre er ukjent for meg. Jeg må bruke to hender eller begge tommeltottene for å presse patronene ned i magasinet. Med litt selvironi kan det være mulig at jeg har 10 tommeltotter :?

Klipsene virker veldig løse i holdet av patronene, hvis noen vet noe jeg ikke vet , vennligst fortell meg hva jeg gjør feil. Den raskeste måten jeg lader patronene i rifla på er en og en. Jeg har opplevd at matingen går i full stå, hadde dette skjedd i en farlig situasjon, som soldat eller mot farlig vilt, da ville jeg gått inn i en dårlig statistikk.

Den beste måten jeg lader børsa på uten å få "jamm" er ved å legge kraven til overliggende patron foran kraven som ligger under, da glir alt glatt uten "jamm": se de fem som ligger nede til høyre i bilde over.

 

normal_Klips_Nagant_1.JPG

Jeg har skutt og ladet med klips til mange ulike infanteririfler, Enfield og Mauser-typer. Den som har fungert dårligst for meg er med Mosin-Nagant.

Når det gjelder Mosin-Nagant er min erfaring ca.2000 skudd, klips til Enfield som også har kravepatron går glatt og upåklagelig. Enfiekd-klips er også hardere og tåler håndtrykk med godt patronhold.

 

Jeg har gitt opp å bruke klips til denne rifla :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dumt spørsmål - du vet kanskje ikke at du skal holde øverste patron slik at pekefingeren på høyre hånd holder rundt kula og løfter den opp i forkant, mens tommelen presser nedover bakerst? Du må altså vinkle øverste patron oppover i front, samtidig som du trykker nedover bakerst i én bevegelse. Da skal de gli rett ned i. Det er ikke så veldig åpenbart, tok meg god tid før jeg forstod prosessen.. og ja, patronene må ligge slik at kragen til overliggende patron alltid er foran. Det går dessverre ikke like bra som på Enfield om de ligger i blandet rekkefølge.

Om skinnene er i god form og rifla er i like god form så spretter ofte skinna ut av seg selv med et lite pling :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...