Jump to content

Våpenet som sikter sjøl


sjorgen

Recommended Posts

Utenom den litt tvilsomme jaktetikken, er det i grunnen både litt spennende og litt trist at teknologi som dette finnes. Kunsten ved å treffe blink på 1 km+ forsvinner jo nesten litt, man plotter inn data og "alle" som evner å peke børsa kan treffe. Er jo ingen som tvinger oss til å bruke en sånn, men likevel. Dessuten er det vel kanskje en fordel i krig. Hører gjerne deres mening om saken.

 

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg synes det er et spennende konsept og det er bra at det utvikles ny teknologi.

For min del rimelig uinteressant, tror gleden med å skyte å treffe forsvinner når du hverken må gjøre nødvendige ballistiske korreksjoner, sikte eller ta avtrekk selv. Når det atpåtil ser ut som et dataspill inne i kikkerten da forsvant all glede. (Jeg har hverken prøvd eller sett en i virkeligheten, kanskje noe forutinntatt?) :P

 

Når det er sagt så må man faktisk plotte inn effektiv vindstyrke i denne også, og da er vi jo tilbake ved start. Bedømme effektiv vind er den største utfordringen utover myra...

 

http://tracking-point.com/sites/all/the ... irearm.pdf

 

Kunne dog vært interessant å sett hva rette idioten med en slik mellom hendene kunne funnet på under reinsdyrjakt. :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I utgangspunktet er nok denne teknologien mest tiltenkt militæret, samt amerikansk alfabetsuppe. I slike situasjoner tviler jeg på at noen syns det er noen "glede" å holde på med flere regnestykker enn nødvendig...

 

Imidlertid ville det jo være helt suverent til jakt - det er da ingen som tvinger en til å skyte på 1000 meter, og utstyret fungerer nok like bra på 100 meter. Med en prislapp på 60-150 tusen kroner begrenser vel kundemassen seg noe i alle tilfelle.

 

Lurer på om den samme diskusjonen fant sted da de første kikkertsiktene ble introdusert...

Link to comment
Share on other sites

Om 30 år blir man nok uglesett om man ikke har en slik på jakt.

 

Mindre skadeskyting er bra.

 

De finner vel opp hvordan den skal ta oppfølgingsskudd hvis dyret ikke detter også.

I tillegg til sensorer slik at bare eier kan bruke den.

Sikkert bare en oppdatering av programvaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...