Jump to content

Regler på størrelse på pistol i grovklassen?


Thomaslp

Recommended Posts

Jeg skal søke på en 9mm grov og en 9mm spesialpistol. Men jeg lurte på om det kan bli noe problem og søke på x9 i samme søknad. Kan jo stille med 9mm spesialpistol i grov men kan jo ikke akkurat konkurrere mot det gjeveste grovpistolene i grovklasse med en liten spesialpistol. : )

 

Hva skal jeg spesifisere våpensøknaden min i spesialpistol med? At pipa er for kort til grov?

 

Eller at grovpistolen er for stor til og bruke i spesialpistol?

 

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke allerede er en god kjempegod skytter vil du ikke være i nærheten av de gjeveste i grovklassen uansett hvilken 9mm du stiller opp med, 9mm (sådant du ikke lader selv) har en snert som egner seg dårlig når du skal hente inn siktepunktet igjen.

 

9mm i NSF sine program egner seg kun til millitær ... det er ihvertfall min mening som jeg vet jeg deler med mange.

 

I grov skyter de beste med konkurransepistoler i .32 eller med revolver .38 og slappe hjemmeladninger.

 

I spesialpistol er det vanligste .22 ... hvis du absolutt vil gjøre det vansklig så velg heller en Walther PPK i 7,65 ... er hakket enklere enn en 9mm

 

Det var mine 2 cent ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe i veien for å få en tillatelse på 9mm til spesial, problemet blir å forklare at den ikke er egnet til grovpistolklassen. Da den er fullt lovlig å bruke i den klassen.

Kjøper du først en 9mm til grov, som ikke går i SP klassen, så har du større muligheter å få en 9mm til SP neste gang du søker.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo stille med 9mm spesialpistol i grov men kan jo ikke akkurat konkurrere mot det gjeveste grovpistolene i grovklasse med en liten spesialpistol. : )
Som sagt kan ikke konkurrere mot noen i grovklassen.

 

Men hvis målet først og fremst er å eie 2x9mm så er nok 2 søknader veien å gå. Da med en til grov som er for stor til SP først.

Link to comment
Share on other sites

Hans ga deg svaret lenger opp i form av at du må søke to ganger, du kan ikke søke om begge samtidig ... først må du søke og få innvilget til grov og så kan du søke om spesialpistol etterpå.

 

Men skal du kjøpe en uegnet pistol i 9mm fordi den er pen?

 

Jeg skjønner ikke helt resonnementet ditt med å skaffe deg to våpen til to øvelser de ikke egner seg for ...

Link to comment
Share on other sites

Poenget her er jo ikke at det er umulig å eie mer enn en 9mm, ei heller at du er garantert å få nei hvis du søker.

 

Men dersom de stiller sprøsmål ved hvorfor du trenger begge, vil det være vanskelig å finne et ugjenndrivelig argument, med utgangspunkt i NSFs reglement, for at du (lovlig, ikke optimalt) kan benytte spesialpistolen i grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan bli problemer å søke på to 9mm på en gang. Men det avhenger av hvordan du spesifiserer deg i din søknad, hvordan dama bak skranken er og ikke minst, hvor stor stevneaktivitet du har. (siste punkten er nok den mest avgjørende)

 

Selv har jeg tre 9mm, men søkt på ved ulike tidspunkter, skyter mil, NAIS og spesialpistol og noen gang grov med disse. Jeg kommer i løpet av 2014 å søke på enda en 9mm og regner med å få den uten problemer. Som systemet er bygget opp, er kodeordet aktivitet!

Link to comment
Share on other sites

Dette er nesten som når jeg søkte om mine 3 første pistoler høsten som var. Jeg ønsket da å søke på 22 til bane, 22 til spesialpistol og 45 til militær.

På 22 til bane oppga jeg baneprogrammene og på 22 spesialpistol oppga jeg noe sånt som "Spesialfelt, mengdetrening felt. Pistol ikke egnet til baneprogrammer".

Dette gikk gjennom uten diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at en 9mm spesialpistol ikke er egnet til grovfelt pga:

-Høyere avtrekksvekt i spesial

-Kortere siktelinje

-Lavere vekt (mer rekyl)

 

Edit: Hvis våpenkontoret krangler på dette så får du bare si "javel, da søker jeg på 9mm til grov nå og når den er innvilget/kjøpt så kommer jeg tilbake med ny søknad på 9mm spesial". Klassisk rekkefølgetull... :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi vel velsignet med et hyggelig og forståelsefullt våpenkontor her i byen...bare så synd st alt skal sentraliseres så da forsvinner vårt lokale kontor fra Halden til Råde, aktiviteten har vel også vært forholdsvis høy det siste året ja :)

Link to comment
Share on other sites

Du må fokusere på det som er ulikt for klassene.

Det er avtrekksvekta. Grov er 1000 gram, mens spesial er 1360.

 

Du skal selvfølgelig ha våpen som er "optimalisert" den klassen det skal brukes i og da kan du ikke ha 1360 på grovpangen, den må tunes til 1000 gram, noe som igjen gjør den ulovlig i spesial :-)

 

Så ville jeg nok skrevet noe om behovet for ulike sikter basert på ulike løpslengder og ulike skyteavstander i løypene.

 

Lykke til med søknadene dine !!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe og si på aktiviteten! Har en 22lr ogen 45 acp nå. Leverte søknaden idag og merket med at en spesialpistol har såpass små mål at den ikke er egnet for bruk i en av de andre klassene og med en lapp om at hvis det er noe spørsmål bare og ringe. Så hvis dem ringer ifra våpenkontoret får jeg bare nevne dette med hvor mange gram det skal være på avtrekket til hver pistol etc :) Noen som vet noe annet jeg kan komme med om dem ringer? =) Tror nok det jeg har skal holde :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe og si på aktiviteten! Har en 22lr ogen 45 acp nå. Leverte søknaden idag og merket med at en spesialpistol har såpass små mål at den ikke er egnet for bruk i en av de andre klassene og med en lapp om at hvis det er noe spørsmål bare og ringe. Så hvis dem ringer ifra våpenkontoret får jeg bare nevne dette med hvor mange gram det skal være på avtrekket til hver pistol etc :) Noen som vet noe annet jeg kan komme med om dem ringer? =) Tror nok det jeg har skal holde :)

 

:)

Poenget er at en 9mm spesialpistol ikke er egnet til grovfelt pga:

-Høyere avtrekksvekt i spesial

-Kortere siktelinje

-Lavere vekt (mer rekyl)

 

Edit: Hvis våpenkontoret krangler på dette så får du bare si "javel, da søker jeg på 9mm til grov nå og når den er innvilget/kjøpt så kommer jeg tilbake med ny søknad på 9mm spesial". Klassisk rekkefølgetull... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

litt sent men jeg fikk problemer da jeg var så dum at jeg kjøpte en sig p239 til spesial pistol ( ikke pga brukervennlighet men at den er jæ**ig fin)

så ville jeg ha en litt mer kurant 9 mm til grov,

da fikk jeg blankt nei uansett hvor mye jeg prøvde å vri og vrenge på det.

 

det endte med at jeg skrev over 239`en til en kamerat for å kjøpe grov så søkte jeg på den igjen uten problemer;D

 

det er jo litt hull i hode men slik fungerer det da. så rådet er å kjøpe først en "grov" pistol så søke på spesial etterpå.

men du kan jo dra på politikammeret og forhøre deg, de burde ikke vere så vanskelige:D

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingenting i NSF reglementet som hindrer kjøp av spesialpistol og Grov pistol samtidig. At man har lov til å benytte spes våpenet i grov er ikke en avslagsbegrunnelse som holder vann. § 13 i våpen forskriften regulerer dette, og så langt krav til våpen spesifikasjoner i programmene ikke er identiske, kommer heller ikke unntaket fra ett våpen pr program i spill. Men man risikerer å måtte kjøre klage helt opp til pod på saken. Så tålmodighet må man regne med å måtte smøre seg med.

Søk og kjøp grov først, deretter søk og kjøp Spes pistol. Det går garantert enklere enn å risikere å stå fast i mølla en 9-10 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...