Jump to content

Gebryder Merkel drilling i 6,5 x 55


Tomas

Recommended Posts

Ser ut at dette våpenet har 13,5 i riflestigning. Hviken kulevekt er mest sannsynlig den mest ideelle. Prøvde med 8 grams laupa hulspiss og vithawuori 150 krutt. Startet på 38 grain, 39 grain. Ved 40,3 grain begynte hettene å " kratre " seg betydelig, så der har jeg vel nådd maks ser det ut til. Er det andre krutt fra samme leverandør som vil gi lavere trykk? Vil vel tro at en drilling kasse ikke er laget for å kjøre maks trykk. Så dersom jeg antar at lettere kuler enn 8 grams er det riktige, er det da også mulig å få til et litt mer moderat gasstrykk samt en bedre presisjon. Forrige eier av våpenet kunne fortelle at han benyttet 140 grain Fusion skudd, dette gav samling fra 3 - 5 cm / 100 meter. Selv klarte jeg ikke å komme under dette med mine egne skudd ( avfyrt fra benk ). Våpenet er kjøpt for å benyttes til jakt på skogsfugel, så det hadde passet meget bra om lette kuler falt i smak.

 

Ved 38 grain sotet hylsene nedover hylsekroppen ( disse var helpresset av meg ). Ved de sterkere ladningene opphørte dette. Hva kan jeg ha å vinne på å kun presse kun halsen?

Takk nemlig for kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Norma Jaktmatch 7,8 gram, det er alltid greit å ha ei fabrikkladning som går godt. I min drilling går den utrolig godt.

 

Du kan sikkert få i gang disse ingeniørene som er på kammeret på en lang diskusjon om brytvåpen, trykk og krefter, men jeg tror du kan slå deg til ro med at drillingen din tåler ladningene til patronen den er produsert i.

 

Når det er sagt, så betyr selvsagt ikke det at den vil tåle overladninger. Det er et smekkert våpen, og man kan anta at sikkerhetsmarginene ikke er all verden.

 

Sotede hylser kan være tegn på så lavt trykk at hylsa ikke kleber og tetter i kammeret. Øker du gradvis ladningene til hettene flater ut og kratrer kan det være et tegn på overtrykk. Begge deler kan være ødeleggende både for drillingen din og i verste fall deg selv.

 

Halspressing utsetter ikke hylsekroppen for unødvendig pressing, og kan føre til lengre levetid for hylsa. Men det kan også føre til at patronene kammrer trangt, og dermed gir økt belastning på lås-geometrien i drillingen.

Link to comment
Share on other sites

Min Merkel/sauer drilling i 6,5x55 er testskutt fra fabrikk med Norma 10.1 grams Alaska, og de åpnesiktene i justert inn med denne og testskiva som følger med gå en meget god samling på rundt 10mm
var det på 100 meter?

 

Har du sjekket riflestigningen i børsa? Kan jeg anta at din har hagleløp i cal 12? Min er i cal 20, bare gjetning om dette kan fortelle litt om hva våpnet er tiltenkt. Børsa veier ikke mer enn 3,2 kg, sist jeg veide en sauer i 12. og 6,5 x 57 r veide den 3,5 kg ( denne var fra 1959 )

Link to comment
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hvilken årgang denne drillingen er, men jeg tipper at fabrikken har benyttet piper med samme riflestigning som 6,5x57R i produksjon for eksport til de skandinaviske landene, altså må du vel nesten smugkikke på kulevekter og ladning til de patronene for å gjøre deg opp en mening.

 

Kratring av hettene trenger ikke være pga. overtrykk, det kan også være romslige dimensjoner på tennstempelkanalen eller at tennstempel er litt slapp i fjæringen.

Ellers er det vel bare å påpeke (som vanlig) at 6,5x55 er ganske kraftig kost til disse våpnene, og stadig bruk av hete ladninger eller Norma fabrikkammo kan belaste låsen over lengre tid, jeg ville holdt meg på Krag-Jørgensen nivå og benyttet amerikanskprodusert ammunisjon hvis jeg skulle holdt meg på noegelunde riktig side av den røde linjen.

 

Halspressing er noe du må være forsiktig med, om hylsekroppen er overdimensjonert for kammeret har du uansett mer enn nok moment i lukkingen til å presse patronen inn i kammeret, men utdrageren er en spinkel fjærbelastet stift som lett ryker om hylsa kleber i kammeret.

Med andre ord, du får patronen inn, men ikke hylsa ut, og det er kjedelig å måtte drasse rundt på en pussestokk for å banke ut gjenstridige hylser når du er på jakt. :(

 

Gammel tommelfingerregel for de som ladet patroner til Krag var jo at man nærmet seg optimalt ladning når hylsene slutter å sote.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en slik i 20 og 6,5x55. Min likte godt 140 krutt. Spredning over 5 cm med en 8 grams matchkule høres mye ut uansett riflestigning, de som er regulert for de lettere kulene klarer vel som oftest 8 grams kuler? Er du sikker på at du ventet lenge nok mellom skudda? En rusletur bort til blinken mellom hvert skudd pleier passe :winke1:

Jeg har hatt flere drillinger som har gått merkbart best med 140 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange flotte tips, ( om jeg lot våpnet få kjøle seg ned nok er jeg vel ikke sikker på, men gjorde nå et forsøk ). Var nede i forretningen og fant 6,5 grams kuler, skal se om det er mulig å få til noen bedre presisjon med disse. Fant også noen Norma rekrutt patroner med 6,5 grams kuler, får ta med meg noen sånne, så får vi sammenligne det litt.

 

Vedr. 140 krutt, ( forbehold om årsak til kratring ) gir dette kruttet noe lavere trykk? Finner ikke noe ladedata for 6,5 grams kuler i tabellen ( Vithavuori ), men til både lettere og tyngre kuler. Så da antar jeg at dette kruttet kan benyttes, noen med forslag om mengde i drillingen med 6,5 grams kuler.

 

Målte riflestigningen enda en gang for å se om jeg fikk samme resultat, nejda det ble det ikke. Sjekket igjen at alt satt godt fast på pussestaven. Streken langs etter pussestokken ble trukket opp ved hjelp av en linjal for å gjøre det enda mer presist. Målte fire ganger og kom frem til et gjennomsnitt på 226 mm/omdreining : 25,4= 8,9 i riflestigning. Dette resultatet peker vel mot tyngre kuler en det jeg hadde siktet meg inn på. Er dette resultat som kan stemme bedre mot det andre har målt?

 

Noen med en fungerende mail/hjemmeside til Gebryder Merkel hvor man kan legge inn produksjonsnummer/tilvirkingsår, og få eksakt riflestigning/kulevek fra fabrikk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

140 krutt er raskere enn 150 krutt, og gir mer ( raskere) trykk. Kruttet bør passe ekstra bra til lette kuler i kort løp. Den siste ladeboken oppgir min 40 grain og Max 42 grain 140 krutt til 6,5 grams Lapua FMJ. Jeg hadde ikke gått over 40 grain om det var min drilling. det viktigste er nok tilstrekkelig kjøling mellom skudda, for eksempel at man rusler bort for å se på hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

140 krutt er raskere enn 150 krutt, og gir mer ( raskere) trykk. Kruttet bør passe ekstra bra til lette kuler i kort løp. Den siste ladeboken oppgir min 40 grain og Max 42 grain 140 krutt til 6,5 grams Lapua FMJ. Jeg hadde ikke gått over 40 grain om det var min drilling. det viktigste er nok tilstrekkelig kjøling mellom skudda, for eksempel at man rusler bort for å se på hvert skudd.

 

Drillingens løp er vel ikke lengre enn 60 cm, så det er vel å betegne som kort i riflesammenheng. Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...