Jump to content

Telt og hund vinterstid?


Slitern

Recommended Posts

Noen som kan anbefale et telt som "tåler" to vorstehere vinterstid? Lavo er ikke et alternativ, da jeg foretrekker gulv. Har sett litt på Holmslett, da jeg synes det er greit med ståhøyde, men kan til nød klare meg i knestående også. Bruksområde typisk et par-tre døgn på isfiske.

Link to comment
Share on other sites

Bunnen må tåle hundeklør, usikker på om alle telt gjør det? Ellers må det være litt romslig, ser for meg et tremannstelt kan være passe stort. Vektmessig bør det være ikke mye over 5kg, bruker pulk å pakker mest mulig i den. Å til deg som sier at en veldressert vorsteh kan bo i en såpeboble, du har tydeligvis ikke opplevd at en rev går forbi leiren om natten ;)

Link to comment
Share on other sites

Tåler teltbunnen hundeklør på sommeren, tåler de det også på vinteren. Men som en ekstra sikkerhet, kan du jo sørge for at klørne ikke er lange og spisse. Dette gjelder vel uansett rase!

 

Du nevnte "gulv" og da mener du vel bunnduk. Det får du til lavo også! Mine Vorsteh hunder har aldri ødelagt bunnduker, i noen av mine telt. Men de er dressert og får ikke rase i teltene, enten det er fjelltelt, eller i lavvo.

Link to comment
Share on other sites

Foreslår et helårstelt som feks Svalbard.. Grav ned en solid fortøyning i snøen utenfor inngangen og la bikkjene få ligge fortøyd i forteltet (uten bunn) på hvert sitt liggeunderlag. Del et 15-20mm i to, så de ikke smelter seg ned. Suplere med fjellduk. Bruk varmedekken på dem. La telt døren være delvis lukket, slik at de kan gå ut og inn når de vil. Da får du en fredelig natt kanskje..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...