Jump to content

Ladedata 44mag/44spec 215gr SWC fra Clarry Haglund


reloader

Recommended Posts

Har bestilt 500stk av ovenstående.

 

Ønsker å bruke VV N110 krutt.

 

Finner ikke noe om denne kulen her på kammeret.

Vihtavuori har kun ladedata for en 200gr mantlet kule;

Min 24.4gr 494m/s 1621fps

Max 26.3 530m/s 1740fps

 

Veldig usikker på hvor jeg kan starte iom at jeg ikke har samme kulevekt, og ikke vet hvordan jeg går fram i forhold til at jeg har en blykule.

 

Trenger et trygt startområde, da jeg skal opp i 280 i faktor og kun trenger 1300fps.

Har engangsskutte hylser som er målt med mikrometer, og kommer til å bruke mikrometermetoden under testing.

 

 

Hvis noen har informasjon for samme kule i 44spesial så hadde det også vært fint :smile:

I dette kaliberet kommer jeg til å bruke N320, og målet er en presis koseladning til felt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ny med .44.... men har prøvd mange kuler/ladninger... dog ikke 215 gr's kuler... men 180grs kuler med nåk N110 bak til faktorkrave gav svært ubehaglig rekyl... MYE bedre med passe dose N340/N320! Hadde forbeholdt så lett kule til koseskyting med faktor under 280... bruker selv clarrys mimek 250grs kuler og N340 for å nå faktorkrave med behaglig rekyl

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er altid litt forsiktig med hurtigbrennende krutt til magnum ytelse. Trykket går svært fort opp og hastighets gevinsten er lav.

Men til ei bly kule på 215 grs, er nok N340 et vel anvendbart krutt. Ei blykule gir ofte 10% høyere hastighet enn tilsvarende mantlett og trykk kan derfor holdes lavere for samme faktor.

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt litt endring i planene:

 

Denne kula står nå og venter på å bli testet i 44 special, tenkt brukt til revolverfelt.

Den blir ikke brukt til magnum 2.

 

Følgende testladninger: Federal hylse, Federal 150 tennhetter, OAL 35,4mm (hylsevegg krympet i flukt med kulen, altså i realiteten ingen krymp. Hylsen flukter med framkant av fremre drivbånd.)

 

Krutt: N320 fra 5,0 - 6,8gr med 0,2gr intervaller.

Kommer til å velge den svakeste ladningen som gir presisjon og et minimum av soting.

Overvåker trykket med mikrometermetoden.

 

Har fått råd av en skytterkollega om å prøve 310gr kule (ihvertfall en tyngre enn 215gr) og utvikle en ladning for faktor rundt 280 med N340 bak denne til mag2.

 

Dette blir den foreløpige løsningen, så får vi se utfallet :D

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt litt endring i planene:

 

Denne kula står nå og venter på å bli testet i 44 special, tenkt brukt til revolverfelt.

Den blir ikke brukt til magnum 2.

 

Følgende testladninger: Federal hylse, Federal 150 tennhetter, OAL 35,4mm (hylsevegg krympet i flukt med kulen, altså i realiteten ingen krymp. Hylsen flukter med framkant av fremre drivbånd.)

 

Krutt: N320 fra 5,0 - 6,8gr med 0,2gr intervaller.

Kommer til å velge den svakeste ladningen som gir presisjon og et minimum av soting.

Overvåker trykket med mikrometermetoden.

 

Har fått råd av en skytterkollega om å prøve 310gr kule (ihvertfall en tyngre enn 215gr) og utvikle en ladning for faktor rundt 280 med N340 bak denne til mag2.

 

Dette blir den foreløpige løsningen, så får vi se utfallet :D

 

på 5gr N320 er du på røffly 907bar og 857fps (183 faktor med 6") ifølge vår venn QL med 35,4 OAL

 

på 6gr er du 1281 bar, dvs over maxladning i trykk på .44 special , både på cip (1000bar) og saami (1068) bar, du paserer maxladning rundt 5,4-5,4gr

 

går utifra lee sin som da er 16,7mm ca

 

klart i .44 magnum spesifikasjoner, er du jo milevis innafor :)

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg NOE sin kopi av Elmer Keith si 429421- kule. Ei SWC-kule på 250 gr med mi legering. Denne går meget godt med både mag2-ladninger og i svake spesialladninger.

 

Til mag2 bruker jeg 11 gr Longshot som gor rundt 300 i PF. Synes N110 gir litt for mye rekyl og blåst til slike ladninger.

 

Til spesialladninger og svake cowboyladninger har jeg med stort hell brukt både Clays, 320, HP-38, Universal, 340 og 350. 44 mag er ett meget fleksibelt kaliber som kan lades nesten som en 38 og til ca. så hissig som jeg gidder å skyte med. Fant ut det samme som dere med 215 gr Lee kula. Den blir for lett etter min smak. Helt på grensen til lovlig og dessuten blir det mer behagelig rekyl av tyngre kule og mindre krutt, synes jeg. Har fundert på ei kule rundt 300 gr til 44 men er så fornøyd med den kula på 250 gr at det har ikke blitt noe av foreløpig. En full wadcutter i 44 hadde også vært morro......Får jo tak i det også....

Link to comment
Share on other sites

Funderer på å handle meg ei tang. Må da være fin til f.eks "Revolver over 10 mm" :)http://noebulletmolds.com/NV/product_info.php?cPath=37&products_id=128&osCsid=phqijpucte3258rj2groksre40 Er ikke på lager nå ser jeg men det kommer nok. Har ikke sett det andre plasser. Rart egentlig. Med det lave faktorkravet til mag2 her i landet skulle den jo duge til det også kanksje.....

Link to comment
Share on other sites

I Mag2 kan jo nokså lange avstander forekomme,- vil en WC-kule egne seg til det?

Og, det har vel viste seg at WC-kuler ofte ikke er presise i for høye hastigheter? (Neida, tenker slett ikke på hulbase-WC-kuler der).

Kutter pene hull i skiva. Tror at det kan være en myte at WC-ladninger gir bedre presisjon, f.eks. på 25 meter, enn andre gode kulekonstruksjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er testskyting av .44 special ammo gjennomført, og jeg kom fram til en ladning som passet min revolver bra.

 

Dessverre hadde jeg ikke mikrometeret mitt tilgjengelig ved denne testskytingen, men bestemte meg for

å likvel gjennomføre testen da jeg har en 44mag revolver. Det ble til å følge nøye med etter andre trykktegn.

Derved bør ikke disse ladningene ukritisk brukes i en ren 44special revolver.

Det skal sies at jeg under hele testen ikke så noe tegn til overtrykk. Hastigheten steg rolig og kontrollert oppover

ved hvert intervall.

 

Hadde kun støtte for begge hender tilgjengelig, så samlingene er ikke på Ransom Rest nivå, men fullt relevante for min del :D

Følgende resultater av testskytingen: (VV N320 krutt, Federal 150 LP hetter, 35,4 OAL) Avstand 25m, 5sk samlinger.

 

Ladn.: Samling: Fart:

 

5,0gr 140mm 238m/s

5,2gr 104mm 257m/s

5,4g 114mm 268m/s

5,6gr 40mm 272m/s

5,8gr 55mm 280m/s

6,0gr 130mm 293m/s

6,2gr 62mm 299m/s

6,4gr 70mm 306m/s

6,6gr 78mm 313m/s

6,8gr 42mm 319m/s

 

5,6gr ga den beste samlingen på det laveste nivået. Hastigheten hadde et avvik på pluss/minus 5m/s.

Rekylen var meget behagelig til .44 å være. Blir nok fornøyd med denne til revolverfelt.

Ok kruttfylling i hylsa også synes jeg, 24,5mm tilgjengelig nivå, kula opptar 10,5mm, kruttet opptar 8mm.

Da gjenstår 6mm i tomrom.

 

Slik ble de ferdige patronene seende ut:

 

2hx0cx3.jpg

 

Edit: La inn at det er .44special ammo som er testskutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...