Jump to content

GSG 1911 Standard 22 LR HV


Omegabohn

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne pistolen? German Sports Guns er fabrikant. Relativt billige 1911 .22lr pistoler.

 

Vurderer denne mot Sig Sauer Mosquito, Walther P22Q (som får kritikk her på forumet, noe som gjør at jeg har begynt å se etter noe annet, da denne egentlig var førstevalget mitt).

 

Skal bruke pistolen til skyting på hobbyplan, ikke konkurranse etc.

 

@omegabohn

Link to comment
Share on other sites

Hei du. Jeg har som du fulgt litt med på en del av kritikken av de pistolene du nevner. Walther P22 er i utgangspunktet ikke en dårlig konstruksjon, men det den møter mye kritikk for rundt om er at Walther eller Umarex som lager disse, har valgt å bruke en zink legering kalt zamac i sleiden, og den kan gå i stykker i verste fall etter lengre tids bruk. Sig Sauer Mosquito er også produsert av Umarex og bruker i likhet med Walther P22 en sleide av zink/zamac som kort sagt er støpejern gjerne brukt i gryter, for å si det litt stygt. Sig Sauer Mosquito er kjent for å være sensitiv på ammo etter det jeg har fått med meg, og der er P22 langt bedre.

 

Når det gjelder GSG 1911 så virker det som at også denne pistolen er laget av en zink legering. Det ryktes rundt om at sleiden er aluminium men den tydeligvis også i zink: http://www.thetruthaboutguns.com/2012/0 ... g-1911-22/

 

En av pistolene Umarex produserer for S&W er M&P 22, men den har faktisk aluminium sleide. Pipen er lik den du f.eks. finner på Walther P22.

 

Vil du ha en 1911 liknende pistol produsert i aluminium har Browning sluppet en ny modell som heter 1911-22. Aluminium sleide og ramme som er frest ut jfr. Brownings egne nettsider. Den finnes også med ramme i polymer. Jeg vet ikke om denne er i salg i Norge ennå.

 

Så har Ruger en modell SR22 (P) som har ramme i polymer og aluminium sleide. Den er veldig lik Walther P22 i konstruksjonen, men har homogen pipe i rustfritt stål og alu sleide. Jeg har en slik og valgte den framfor Walther, Sig og forsåvidt M&P 22 ut fra kvalitetshensyn. Det bør nevnes at den er liten, og har et litt utfordrende avtrekk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

GSG-1911: Denne pistolen er moro og som nevnt over, koster du på noen ekstra kroner så blir den ganske presis og er ypperlig til felt. Stort sett alt av 1911-deler går på denne (som veldig mange andre 1911-kloner ikke gjør). Når det gjelder sleiden, som mange innbiller seg er laget av zink så er det bare pissspreik. Den gikk an å blånere med med det stoffet som er laget for aluminium.

 

"Walther" P22: Gamlingen har en og klarer faktisk å treffe tålig greit med denne (åssen han får det til må du spør gudene om). Men den er veldig kresen på ammo og for den prisen så legger du heller på en 1000-lapp og kjøper GSG'en.

 

Mosquito: En i klubben kjøpte en. Etter noen måneder solgte han den igjen. Bortsett fra det så aner jeg ikke om den er god eller dårlig.

 

Oppsummert: Du får mye annet mer egnet av 22lr våpen, men av disse så ville jeg valgt GSG'en.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva som fester seg på legeringen, så sier flere nettsteder hva sleiden er laget av:

 

One thing that may make the GSG 1911 less attractive to some potential purchasers is the fact that the slide is made out of die cast zinc alloy.

 

The slide of the GSG 1911 22 is made out of zinc alloy that is lightweight.

 

The frame and slide are made of a non-ferrous alloy. I’m not sure of the exact alloy composition. They appear to be zinc based.

 

og dette bilder viser sleiden skadet, og det er ikke aluminium i den GSG sleiden:

 

file.php?id=5749&mode=view

 

Og enda et eksempel:

 

Gsg 1911 22 slide cracked

 

og et bilde fra tråden:

 

100_0470.jpg

 

Fra samme tråden kan man lese korrespondansen med den amerikanske importøren:

 

I was informed by the ATI rep. that the slide material is "Zamak 5", and that "the material has been tested and was approved for use with the high velocity rounds."

 

Jeg vet ikke hva slags preik jeg snakker, men det er fortsatt ikke aluminium i den sleiden til GSG 1911-22.

Link to comment
Share on other sites

Har eid walther p22 og sig mosquito, mosquitoen er det verste søppelet jeg har hatt, ville ikke være driftsikker samme hva den ble matet med, flere fjærer og diverse smøremiddel ble prøvd, men det å sende avgårde et helt magasin uten funkfeil forble utopi. Fikk bytta min hos Landrø i en hammerli xesse, godt fornøyd med den. Walther p22 hadde sine funkfeil den og, langt fler enn akseptabelt, men den er billig og presis og går i kassa til spes pistol. Har stått ved siden av noen 1911 i 22lr og gsg og walther, virka ikke helt urverk de heller. Ikke kjøp tacticool 22lr i lekebilmetall med mindre du har en god 22 fra før er mitt råd.

Har du en ålreit 22 fra før går det jo an å kjøpe en til plinking, men ikke vær kjempeoverrasket om det ender med litt frustrasjon. Skyting på hobbyplan er langt mer gøy med en pistol som funker hele tiden, og det finnes mange gode pistoler utenom rørtengene.

Link to comment
Share on other sites

"Kopier" av "ekte" pistoler er ikke nødvendigvis kvalitet bare for at de ligner. Men jeg kan trygt anbefale Ruger SR22P som jeg har hatt i snart et år. Den eter omtrent alt jeg mater den med og jeg har stort sett aldri problemer, med mindre ammoen ikke vil la seg avfyre. Men så er den heller ikke bygd for å likne andre "ekte" pistoler heller. Dog, har den et avtrekk som likner Glock sitt, selv om det er en DA pistol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gsg "us tan". Hadde endel innkjøringsproblemer. Men etter litt dremel og ca 500 CCI minimag, går den som en drøm. Mater nå alt av ammo, bruker nå cci standar, top shot og Fiocchi TT Sport.

Jeg er superfornøyd og gjør det bra i feltløypa. Det viktigste er at du har det gøy med våpenet!!!

Link to comment
Share on other sites

Angående Browning 1911-22 A1 så importeres den til Norge av Nordskog, og selges også av Winge Våpen. Men den koster omtrent det samme som de rimeligere ekte 1911 modellene Ruger SR1911, STI Spartan, Remington 1911 R1, Tangfolio 1911 Witness og Rock Island Armory 1911 Tactical for å nevne noen. 7000,- er kanskje litt dyrt for en 1911 kopi, selv om ramme og sleide er laget i aluminium. I prisklassen rundt 4000,- og opp kan man finne fullgode alternativer, men det er vel få som er 1911 kopier i den prisklassen som er laget av aluminium/stål, og da er de 85% av størrelsen til ekte 1911 pistoler.

 

Jeg for min del, holder meg unna zink/zamak våpen da jeg mener de ikke holder et godt nok kvalitetsnivå. Kvaliteten er ikke på nivå med våpen i stål og aluminium, rett og slett -og da ser jeg bort fra våpen med polymer rammer slik som Glock, M&P, xD og andre feltvåpen i samme klasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en GSG som fusker litt. Typisk er at den ikke vil fyre av skudd nr.2 :cry: Har opplevd det som oftest med Top Shot ammo,men også så vidt med CCI.

Har prøvd den litt med CCI-Stinger. :mrgreen: Det er jo veldig moro,- men hvor sunt er det i lengda for pistolen ? :?

Ang. sikter : Får man kjøpt noe i stål som passer :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...